BRATISLAVA 6. februára (SITA) - Plánovaná výstavba vyše sedemtisíc bytov na juhu Petržalky by bola podľa petržalského starostu Milana Ftáčnika pre mestskú časť iba novou záťažou a výrazne by sa mohol skomplikovať život v Petržalke.
Ftáčnik si myslí, že kým nie je komplexne vyriešená doprava v Petržalke, postavenie veľkého sídliska na jej konci by bolo problematické. Ako agentúru SITA ďalej informoval tlačový tajomník petržalského miestneho úradu Ľubomír Andrassy, miestna samospráva chce podporovať investičnú výstavbu v Petržalke, ale musí ísť o regulované iniciatívy.
"Vedenie miestneho úradu chce preto do celého procesu aktívne vstupovať a ovplyvňovať ho. Samosprávne inštitúcie musia strážiť verejný záujem prostredníctvom nástrojov, ktoré dnes majú k dispozícii ako napríklad územný plán, územný plán zóny alebo urbanistické štúdie," skonštatoval Andrassy.
Spoločnosť Popper Developement plánuje začať s výstavbou už v tomto roku, na petržalský miestny úrad podľa Andrassyho zatiaľ nebola oficiálne doručená nielen žiadosť o začatie stavebného konania, ale ani žiadosť o vydanie územného rozhodnutia v súvislosti s možnou výstavbou v lokalite Petržalka - juh.
K plánovanej výstavbe mala Petržalka výhrady aj v predchádzajúcom volebnom období, v pripomienkach zverejnených v hodnotení projektu Ministerstvom životného prostredia (MŽP) SR sa vyjadrila, že môže spôsobiť chaos a kolaps v doprave. Podľa zámeru investora by v 7 558 bytoch malo bývať minimálne deväťtisíc ľudí, ďalších štyritisíc by sem malo denne cestovať do centra voľného času s bazénmi, konferenčným centrom, hotelom, ľadovou plochou a amfiteátrom. Petržalka upozornila navrhovateľa výstavby, že navrhovaný termín začiatku výstavby v tomto roku je nevhodný, keďže nosný systém MHD ešte nebude vybudovaný. Výstavba tiež výrazne zvýši intenzitu dopravy na Dolnozemskej, Panónskej a Rusovskej ceste. Obojsmerne by po týchto komunikáciách malo denne prejsť spolu o 46 800 vozidiel viac ako v súčasnosti.
Zásadné pripomienky v záverečnom stanovisku MŽP od zainteresovaných subjektov sa týkajú aj umiestnenia trafostanice a trasy vysokonapäťového elektrického vedenia v lokalite Janíkovské pole. Podľa občianskeho združenia Otis Tarda z Rusoviec by mohla navrhovaná trasa elektrického vedenia ohroziť Chránené vtáčie územie Sysľovské polia a vtáčie územie Dunajské Luhy. Navrhovateľovi výstavby odporúčajú, aby elektrické vedenia umiestnil pod zem. MŽP okrem iného upozorňuje, aby stavebník pri likvidácií tzv. umelého kopca, čiže skládky, ktorá vznikla počas výstavby v 70-tych rokoch minulého storočia, dodržal všetky predpisy o odpadoch, monitoroval a skúmal druhy a typy odpadov, ktoré sa v skládke nachádzajú a po náleze nebezpečných odpadov ich nechal zlikvidovať firmami, ktoré na to majú povolenie. Bratislavský magistrát dokonca nesúhlasí s akýmkoľvek umiestňovaním objektov na skládke, keďže "napriek doloženým analýzam umelého kopca ide o pestrú zmes uložených odpadov, pričom nie sú známe údaje o množstvách, štruktúre a priestorovom rozmiestnení odpadov v telese skládky podľa legislatívy."
MŽP výstavbu v celej lokalite odporúča za podmienok, že staviteľ dodrží normy hluku počas i po výstavbe, zabezpečí ochranu vôd a vyrieši dopravné napojenie. Staviteľ odporúčania môže a nemusí akceptovať, výstavbu bude povoľovať petržalský stavebný úrad.
Popper Development chce stavať od roku 2007 do 2015 na pozemku vymedzenom z východu čistiarňou odpadových vôd, súkromnými pozemkami v tesnom kontakte s Areálom rekreácie, športu a turistiky Jaroveckých ramien. Zo severnej strany je územie vymedzené Panónskou cestou, areálom čistiarne odpadových vôd, Betliarskou ulicou, z juhu a západu je ohraničené železničnou traťou. Celková plocha územia je takmer 176 hektárov. V tomto území chcú postaviť tisícky bytov, nákupné centrá s predajnou plochou takmer 110 000 štvorcových metrov, dve biznis centrá so 42 a 30 poschodiami a menšie administratívne budovy s celkovou úžitkovou plochou takmer 210 000 štvorcových metrov. Mali by tam byť aj plochy pre šport a rekreáciu na ploche vyše 7,5 tisíca štvorcových metrov.