Bratislava 6. februára (ČTK) - Vláda zatiaľ nebude riešiť situáciu v Slovenských aerolíniách (SA), ktoré by mali ísť v blízkom čase do konkurzu. Pred rozhodnutím, ako bude postupovať ďalej, chce počkať na stanovisko Európskej komisie (EK) k nevyplateným starým dlhom spoločnosti. Komisia má posúdiť, či zaplatenie asi 170 miliónov Sk väčšinovému vlastníkovi SA, rakúskej firme Austrian Airlines (AUA) možno považovať za nepovolenú štátnu pomoc. Novinárom to dnes povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
"Je to (Slovenské aerolínie) podnikateľský subjekt ako každý iný. Nech teda koná tak, ako mu Obchodný zákonník káže," reagoval Vážny na vyhlásenie vedenia SA, podľa ktorého spoločnosť v blízkom čase vyhlási sama na seba konkurz. Vláda si určite počká na rozhodnutie EK a rozhodne sa, čo v tomto prípade podnikne ďalej, dodal. Žiadosť o posúdenie veci však zatiaľ zo Slovenska do Bruselu neodišla, odpoveď EK možno očakávať až po niekoľkých mesiacoch.
Vláda Roberta Fica ešte vlani trikrát odložila rokovanie o situácii v SA a problém mala pôvodne riešiť v januári. Ministri však o ňom minulý mesiac oficiálne nerokovali. "Myslím si, že to riešenie malo čaro v novembri, keď som ho predložil," poznamenal Vážny. Dôvodom odkladu riešenia je podľa neho obava, že štát by splatením starých dlhov poskytol SA nepovolenú štátnu pomoc.
Slovenské aerolínie prišli nedávno o dve z troch lietadiel, ktoré stiahol väčšinový akcionár AUA. O ďalšie ich údajne pripravila lízingová spoločnosť, keďže AUA zaň stiahla depozit.
Ukončenie prevádzky SA môže skomplikovať situáciu cestovným kanceláriám, ktoré s ňou majú uzavreté zmluvy o preprave ich klientov na dovolenky. Nedávno zrušili pravidelné linky do Bruselu a Moskvy, ďalej však chceli prevádzkovať charterové lety do dovolenkových destinácií.
Aerolínie sa dostali do problémov po tom, čo ich väčšinový vlastník AUA požiadal Slovensko o splatenie starých dlhov SA vo výške zhruba 170 miliónov korún. Slovenská vláda však o zaplatení sumy nerozhodla, a rakúska firma sa preto prestala podieľať na ich financovaní. Austrian Airlines ešte v roku 2004 zachraňoval SA pred krachom.
V rokoch 2004 a 2005 SA skončili v strate, za vlaňajšok by mali vykázať mierny zisk. Spoločnosti priťažili tiež nedávne rozhodnutia Najvyššieho súdu, ktoré potvrdili pre firmu pokuty od Protimonopolného úradu v celkovej výške šesť miliónov korún. AUA ovláda v SA takmer dvojtretinový balík akcií, zvyšok kontroluje štát.
leg fab