Vyšné Nemecké 8. februára (TASR) - Slovensko-ukrajinská štátna hranica predstavuje z hľadiska pripravenosti vstupu Slovenskej republiky do Shengenského priestoru najväčší problém. Hraničné priechody musia prejsť komplexnou rekonštrukciou a zmeniť sa musí aj systém vybavovacieho procesu.
V niekoľkých smeroch došlo k pozitívnemu posunu. "Rekonštrukcie či výstavby nových budov oddelení hraničnej kontroly a odboru hraničnej polície sú ukončené na 90 percent a dôležité je aj podpísanie zmluvy so spoločnosťou Ericsson v súvislosti s technickým zabezpečením východnej hranice," uviedla dnes pre TASR Vladimíra Hrebeňáková z komunikačného odboru kancelárie ministerstva vnútra. Dodala, že v súčasnosti sa uskutočňujú rokovania o úprave režimu na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom počas jeho rekonštrukcie. "Na predchádzajúcich rokovaniach slovenská strana deklarovala, že plánovaná rekonštrukcia bude vykonaná za plnej prevádzky s predpokladaným ukončením v decembri tohto roka," doplnila Hrebeňáková.
Podľa posledných informácií však hodnotiaci výbor, overujúci pripravenosť Slovenska na prístup k Shengenskej dohode, bude vyžadovať počas hodnotiacej návštevy v júni, aby v tom čase bola rekonštrukcia časti osobnej dopravy už štádiu overenia spôsobu vykonávania hraničného vybavovania. Z uvedeného dôvodu je preto nevyhnutné prijať opatrenia, ktoré podstatne urýchlia rekonštrukčné práce. To si pravdepodobne vyžiada odklon osobnej dopravy na hraničný priechod Ubľa - Malyj Bereznyj a s tým spojené zvýšenie počtu colníkov a policajtov, jazdných pruhov a pod. "O tom, aký bude konečný verdikt, sa rozhodne v najbližších dňoch. Do úvahy však prichádzajú tri varianty obmedzenia dopravy na hraničnom priechode vo Vyšnom Nemeckom - buď vylúčime z vybavovania peších cestujúcich, alebo peších aj osobné automobily vo vývoze alebo peších a osobnú dopravu vo vývoze aj dovoze," povedala Hrebeňáková.
Na zabezpečenie vybudovania hranice shengenského typu medzi SR a Ukrajinou Ministerstvo vnútra (MV)SR prefinancuje finančné prostriedky v objeme vyše 38,767 milióna eur zo Shengenského prechodného fondu a viac ako 7 miliónov eur z rozpočtu kapitoly MV SR. Spomínané rekonštrukcie a výstavby nových objektov si doposiaľ vyžiadali z prechodného fondu takmer 13 miliónov eur a z ministerstva necelých 2,5 milióna eur.