Autá budú svietiť po celý rok

Vodiči áut budú musieť po celý rok jazdiť so zapnutými svetlami. Vyplýva to z novely zákona o pozemných komunikáciách, ktorú dnes na návrh opozičného poslanca Martina Pada.

Svietiť už budeme celý rok.(Zdroj: SITA)
Vodiči na slovenských cestách budú musieť po celý rok jazdiť so zapnutými svetlami. Vyplýva to z novely cestného zákona, ktorú dnes schválil parlament. Povinnosť svietiť vstúpi do platnosti po podpise novely prezidentom a hneď po jej zverejnení v Zbierke zákonov. Doteraz museli mať vodiči zapnuté svetlá od polovice októbra do polovice marca.

Povinné svietenie presadil opozičný poslanec Martin Pado. Jeho návrh podporilo 67 prevažne opozičných poslancov, medzi ktorými boli aj piati členovia koaličného klubu SNS.

Opozičný návrh už skôr kritizoval minister vnútra Robert Kaliňák z vládneho Smeru-SD. Podľa neho totiž nemalo význam prijímať čiastkové úpravy, keď jeho úrad pripravuje rozsiahlu novelu zákona o premávke, ktorá tiež počíta s povinným svietením. Pado i ministerstvo sa však zhodovali na tom, že jazda s rozsvietenými svetlami je aj v letných mesiacoch bezpečnejšia.

V rámci Padovej novely dnes poslanci tiež zvýšili minimálnu povolenú rýchlosť áut na diaľniciach. Z doterajšej päťdesiatky sa od júla zvýši na 70 kilometrov za hodinu. Táto zmena vstúpi do platnosti od júla.

Ďalšie zmeny na cestách by mala priniesť vládna novela zákona o pozemných komunikáciách. Kaliňákov úrad chce napríklad po vzore Česka i väčšiny ďalších európskych krajín znížiť maximálnu povolenú rýchlosť v obciach na päťdesiatku zo súčasných povolených 60 kilometrov za hodinu. Ministerstvo si od toho sľubuje menej nehôd na cestách.

Pado: Zákon prešiel, lebo bol apolitický

Opozičný návrh novely zákona o doprave na pozemných komunikáciách podľa Martina Pada (SDKÚ-DS) prešiel, lebo bol apolitický. Povedal to po hlasovaní, ktorým Národná rada (NR SR) schválila novelu aj za pomoci hlasov ĽS-HZDS, piatich poslancov SNS a dvoch Smeru-SD.

"Novela začne platiť zverejnením v zbierke," uviedol Pado na margo zmien. Ako dodal, dúfa, že tento rok už ľudia neprestanú svietiť, aby "si neodvykli od toho, že treba svietiť".

Poisťovne postupne zvýšia krytie pri povinnom poistení áut

Poisťovne budú musieť postupne zvýšiť minimálne poistné krytie za škody, ktoré ich klienti spôsobia prevádzkou svojho auta na majetku alebo zdraví iných osôb. Motoristi musia počítať so zvýšením maximálnej výšky pokuty, ak si povinne zmluvné poistenie neuzavrú. Rozhodol o tom dnes parlament. Nové pravidlá po podpise novely prezidentom začnú platiť od apríla.

Súčasný minimálny limit 19 miliónov korún na nehodu v prípade škody na zdraví a nákladov pri usmrtení budú môcť poisťovne využívať len do konca roka 2008. Potom sa krytie zvýši na 2,5 milióna eur, čo je v súčasnosti zhruba 87 miliónov Sk a od roku 2012 na dvojnásobok tejto sumy. Zvýšenie poistného plnenia si vyžiadali predpisy Európskej únie.

Za škody na majetku sa súčasné najnižšie krytie päť miliónov korún zvýši na 500.000 eur, čo je zhruba 17 miliónov Sk a neskôr až na milión eur, teda podľa súčasného kurzu takmer 35 miliónov korún.

Ak majiteľ auta povinnú poistku neuzavrie, hrozí mu v súčasnosti pokuta 15.000 korún. Poslanci však rozhodli, že úrady budú môcť uložiť pokutu od 500 do 100.000 korún.

Povinné zmluvné poistenie musí byť uzatvorené pre všetky automobily určené na pozemné komunikácie. Kryje sa ním riziko škôd, ktoré klient spôsobí prevádzkou auta na majetku alebo zdraví iných osôb. Ak si pri tom vodič poškodí vlastné auto, ktorým haváriu zapríčinil, odškodnenie z povinnej poistky nezíska.

Povinné zmluvné poistenie ponúka na Slovensku deväť poisťovní. Výška poistného najčastejšie závisí od objemu a výkonu motora, veku vodiča a bydliska majiteľa auta. Poistenie auta s menším motorom vyjde na niekoľko tisíc korún.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 927
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 643
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 098
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 398
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 014
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 578
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 080
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.