Bratislava 11. februára (ČTK) - Slovenský textilný priemysel sa v posledných rokoch vyrovnával hlavne s masívnou čínskou konkurenciou. Jeho predstavitelia hovoria, že jej dokázal vzdorovať vďaka vyššej kvalite, pružnosti a spoľahlivosti dodávok.
Odvetvie s nízkou pridanou hodnotou, ktoré je náročné na manuálnu prácu, však zažíva v posledných rokoch skôr recesiu. Zahraniční investori sa do neho veľmi nehrnú, zastúpenie majú hlavne v regiónoch s vyššou nezamestnanosťou a nižšími mzdami.
"Zákazníci sa po nie príliš dobrých skúsenostiach v Číne vracajú, čo je na prospech odvetvia," povedal ČTK Roman Riziky, obchodný riaditeľ púchovskej odevnej spoločnosti Makyta. Odvetvie má predpoklady pre väčší rozmach, skôr sa však redukuje výroba a firmy hľadajú jej optimálnu štruktúru, dodal.
Slovenské textilné fabriky sa podľa Rizikyho v posledných rokoch boria tiež s problémami odchodu pracovníkov. Preberá im ich hlavne automobilový priemysel a naň naviazaní dodávatelia. Zatiaľ čo v roku 2000 v textilnej a odevnej výrobe pracovalo takmer 57.000 ľudí, v treťom štvrťroku vlaňajška ich bolo asi o 8000 menej.
V sektore sa uplatňuje predovšetkým nízkokvalifikovaná pracovná sila, čomu zodpovedajú aj zárobky zhruba na úrovni 60 percent slovenského priemeru. Ten vlani na konci septembra presiahol hranicu 18.000 korún.
K najväčším podnikom v textilnom priemysle na Slovensku patria tradične trenčianska Ozeta Neo, púchovská Makyta, Odeva Lipany, ďalej žilinský Modex a Enrico Ružomberok. Firmy sa museli v uplynulom období vyrovnať predovšetkým so silnou cenovou konkurenciou z Číny, Turecka, Ukrajiny, Bulharska alebo Rumunska.
Výraznou reštrukturalizáciou v posledných rokoch prešla napríklad Ozeta Neo, ktorú pred štyrmi rokmi odkúpila z konkurzu finančná skupina Penta. Trenčianska spoločnosť po vstupe investora zatvorila dve zo šiestich prevádzok a preorientovala sa z veľkokapacitnej produkcie na malosériovú výrobu. Za viac ako tri roky zredukovala tiež počet zamestnancov z 3600 zhruba o tisícku.
Keďže odvetvie je výrazne proexportne orientované, konkurencieschopnosti firiem podľa Rizikyho nepomáha posilňovanie koruny voči svetovým menám. Textilné firmy vyvážajú od 60 do 90 percent svojej produkcie, pričom ich výrobky si nachádzajú uplatnenie predovšetkým na okolitých trhoch v Rakúsku, Nemecku a Taliansku. Časť exportu smeruje tiež do Škandinávie, krajín Beneluxu a na francúzsky a britský trh.
O textilný priemysel sa zaujímajú aj zahraničné firmy, aj keď ide skôr o investície menšieho rozsahu. "Majú záujem o investovanie na východnom Slovensku a firmy sú z Talianska a Belgicka," poznamenala hovorkyňa štátnej investičnej agentúry SARIO Jana Murínová. Niektoré súvisia s automobilovým priemyslom, napríklad šitím poťahov a iných doplnkov, dodala. Pre SARIO sú však podľa nej dôležitejšie investície s vyššou pridanou hodnotou, ako dokáže vyprodukovať textilný priemysel.
leg fil