Mesto Žilina začne od dnešného dňa na internetovej stránke zverejňovať uzatvorené zmluvy. Prvými budú zmluvy mesta so Žilinskou parkovacou spoločnosťou (ŽPS) a kúpno-predajná a nájomná zmluva o športovej hale s firmou Antrade.
Primátor mesta Žilina Ivan Harman dnes na tlačovej konferencii informoval, že jedným z hlavných cieľov mesta v komunikácii s občanmi je vytvorenie klientskeho centra v priestoroch mestského úradu. Otvorené by malo byť podľa primátora každý pracovný deň, pričom zdôraznil, že mesto rokuje s políciou, aby presunula do klientskeho centra správnu agendu, teda najmä vydávanie preukazov.
Do leta chce mesto Žilina zriadiť aj vlastné turistické informačné centrum. Myslíme si, že mesto Žilina doteraz nedostatočne podporovalo turistický ruch a informovanosť návštevníkov mesta o možnostiach turizmu v Žiline a okolí," dodal Harman.
Za zrušenie plateného parkovania v Žiline, alebo zmeny v jeho systéme by mestu hrozila pokuta niekoľko desiatok miliónov korún. Pokuty by boli vo výške 18-mesačného výberu parkovného a mesto by muselo splácať výstavbu Parkovacieho domu, kde Žilinská parkovacia spoločnosť (ŽPS) preinvestovala 250 miliónov korún. V roku 2005 bol podľa Harmana príjem ŽPS za parkovné v Žiline 16 miliónov korún a minulý rok 21 miliónov.
Zmluva medzi ŽPS a mestom Žilina je podľa Harmana nevýhodná, pretože je na dobu určitú – 20 rokov a počas nich mesto nemá z parkovania žiadny príjem. Ako ďalej informoval, 50 percent z parkovného ide priamo ŽPS a ďalších 50 percent pre Nadáciu Spoločne pre región a tieto peniaze sú určené na výstavbu ďalších parkovacích miest v Žiline. Mesto teda podľa zmluvy nemá 20 rokov príjem z parkovania a ani nemôže znížiť cenu parkovného či zmeniť parkovacie zóny. Harman by chcel zmeniť aj platenie občanov za parkovanie pred vlastným domom. „Budeme sa o to usilovať, dnes nám platná zmluva ale takéto niečo neumožňuje,“
V Žiline je približne 3 500 parkovacích miest, z toho 81 bezplatných pre zdravotne ťažko postihnutých.
Parkovací systém v Žiline vznikol podľa predsedu dozornej rady ŽPS Georga Trabelssieho preto, aby sa zdvojnásobil počet parkovacích miest v meste. „Bolo potrebné nájsť systém, aby sa zvýšil ich počet cez parkovacie domy a mesto nemuselo brať úvery na ich výstavbu alebo peniaze z rozpočtu a podielových daní,“ konštatoval ďalej. Parkovací dom na Hurbanovej ulici, ktorý v Žiline otvorili v novembri minulého roka sa spláca teda z výberu parkovného. Keď sa splatí jeho výstavba, peniaze budú podľa Trabelssieho zostávať mestu, okrem prevádzkových nákladov pre ŽPS. Ako ďalej informoval Trabelssie, Žilina má v parkovacom dome zároveň 62-miliónový podiel. „Zmluva je výhodná pre mesto ako aj pre občanov mesta, lebo vytvára nové parkovacie miesta a je v nej napísané, že cena parkovného nesmie byť vyššia ako 40 korún (za hodinu),“ dodal šéf dozornej rady ŽPS.
Podľa neho financie z parkovného idú každý mesiac na účet mesta, z ktorého sa odvádzajú na prevádzku ŽPS a druhá polovica je dotáciou na vytvorenie nových parkovacích miest. Podľa Trabelssieho sa môže v zmluve zmeniť akýkoľvek bod a mestské zastupiteľstvo môže zmeniť aj cenu parkovného. „V zmluve je len klauzula o ochrane investície, že ak výber parkovného nebude kryť návratnosť investícií a mesto urobí jednostranný úkon, tak tento rozdiel doplatí zo svojho rozpočtu, lebo sa zaviazalo, že to bude platiť,“ konštatoval.
Ak by sa zrušilo platenie parkovného za rezidentské miesta pred obydliami občanov, tak všetky autá z centra by podľa Trabelssieho parkovali v blízkom okolí, čo by spôsobovalo problém obyvateľom, ktorí tam žijú. „Sme ochotní však diskutovať o téme ceny parkovného, či tisíc korún ročne je únosná cena pre občanov,“ dodal Trabelssie.
aktualizované 14:06Autor: mv, zh

Beata
Balogová
