Viac ako dve desiatky regionálnych vlakových spojení, ktoré sa mali od marca zrušiť, zostanú zachované. Minister dopravy Ľubomír Vážny totiž opäť ustúpil žiadosti premiéra Roberta Fica, ktorý sa proti rušeniu spojov a prepúšťaniu v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) postavil už vlani v decembri.
"Na základe priamej intervencie premiéra som vydal pokyn ZSSK, že sa žiadne železničné spoje v osobnej doprave rušiť nebudú," povedal dnes novinárom Vážny.
Pôvodne chcela ŽSSK od zmeny grafikonu 4. marca zrušiť 22 vlakov, kde je málo cestujúcich a často sú zdvojené autobusmi. Podľa Vážneho ale zasiahol predseda vlády. "Musíme to lepšie pripraviť, aby sa nám nestalo - človek mieni, premiér mení," povedal Vážny. Nevylúčil, že po analýze sa v budúcnosti vlaky rušiť budú. Ministerstvo najskôr vyhodnotí projekt spojenej dopravy, ktorý skúšali v Košiciach.
Na železnici sa zatiaľ nebude ani prepúšťať. "Vláda našla prostriedky na zvýšené krytie výkonov vo verejnom záujme. A keď vláda tieto prostriedky našla, tak nemôže dôjsť k takémuto rušeniu spojov a znižovaniu zamestnanosti," povedal Vážny. Ministerstvo bude ďalej hľadať spôsob, ako železničnú dopravu zefektívniť, vrátane rušenia vlakov. Je presvedčený, že ŽSSK dostatočne diskutovala o rušení so samosprávou aj odbormi, zle ale komunikáciu prezentovala navonok.
"Hlavne budeme v budúcnosti musieť lepšie prerokovať takéto opatrenia dopredu. Musíme to ešte lepšie odkomunikovať politicky," konštatoval minister po tom, ako ŽSSK ostro kritizovali predstavitelia VÚC. Dnes sa k nim pridal aj prezident Ivan Gašparovič. Doprava je významným prvkom pri riešení nerovností regiónov, miest aj obcí, upozornil po stretnutí s predsedami samosprávnych krajov. Navrhol urobiť nový projekt, ktorý by podporil možnosť cestovania za prácou. Rušenie regionálnych spojov považuje za problém v týchto snahách.
ZSSK podľa Vážneho bude ďalej analyzovať možnosti, ako zefektívniť prevádzku málo využívaných vlakov. Odhadol, že k zmenám v grafikone by mohlo dôjsť približne v polovici roka. "Musíme to lepšie pripraviť, aby sa nám nestalo - človek mieni, premiér mení," poznamenal minister.
Štátom ovládaná Železničná spoločnosť plánovala väčšie úsporné opatrenia už na konci vlaňajška. Škrtaniu asi 200 spojov a skrátenie trasy 250 vlakom na poslednú schvíľu zabránila dohoda predstaviteľov vlády, ktorí prisľúbili železniciam viac peňazí.
Problémom vo verejnej doprave je podľa ministra to, že autobusová doprava prešla pod vyššie územné celky (VÚC) a železničná nie. Vláde má predložiť návrh na presun železničnej dopravy vo verejnom záujme na VÚC, čím by mohli samotné kraje tvoriť dopravu, ako potrebujú. Malo by sa tak stať koncom roka. Vážny ale nevylúčil, že sa napokon ukáže efektívnejšie, aby železničná doprava zostala v právomoci ministerstva.
Murgaš : Rušenie regionálnych tratí s nami nik nekonzultoval
Rušenie regionálnych tratí, spojov a liniek je problém, ktorý so samosprávnymi krajmi doteraz nikto nekonzultoval. Povedal to na margo rušenia a skracovania regionálnych tratí Železničnou spoločnosťou Milan Murgaš, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja. Rovnako aj ostatní predsedovia samosprávnych krajov to považujú za zlý postup a to bola tiež jedna z tém ich dnešného stretnutia s prezidentom Ivanom Gašparovičom.
"Tieto opatrenia boli s VÚC prerokované," oponoval predseda predstavenstva ZSSK Milan Chúpek.
"Podľa môjho názoru nikto ešte na ministerstve presne nedefinoval, čo sú to regionálne trate. Viem, že sa pripravuje, aby sa kompetencie presunuli v železničnej doprave na tzv. regionálnych tratiach na samosprávne kraje, ale musia najskôr povedať, čo sú regionálne trate a potom s presunom kompetencií pôjde aj presun zdrojov," dodal Murgaš.
aktualizované 17:33Autor: zh

Beata
Balogová
