Bratislava 22. februára (ČTK) - Časť slovenských letových navigátorov pokračuje v štrajku od 17:00 až do odvolania. Dispečeri a vedenie Letových prevádzkových služieb (LPS) SR sa vrátili po prestávke za rokovací stôl o štvrtej popoludní, ich rozhovory však stále nepriniesli konkrétny výsledok. Ide o prvý štrajk počas novej vlády Roberta Fica.
Navigátori, ktorí podporujú štrajk, sa dnes nedostali na svoje pracoviská. Namiesto nich riadili menší počet preletov nad Slovenskom, ako býva obvyklé, iní zamestnanci LPS.
K štrajku sa zatiaľ nepridali pracovníci riadiacich veží bratislavského a košického letiska, takže prílety a odlety z nich prebiehajú bez obmedzení. Štrajk dispečerov má väčší vplyv na prelety nad územím Slovenska, z ktorých väčšina dnes bola presmerovaná cez koridory susedných krajín.
"Rokovania ďalej pokračujú," povedala ČTK pracovníčka zo sektretariátu riaditeľa LPS Romana Bíra. Zhruba o piatej hodine popoludní prišla pred sídlo LPS asi tridsiatka štrajkujúcich s transparentom, na ktorom vyjadrili podporu protestu navigátori menších regionálnych slovenských letísk.
Do štrajku navigátorov sa už dopoludnia na dve hodiny zapojila väčšina zo zhruba 120 dispečerov. Z oblastného bratislavského pracoviska, ktoré riadi prelety lietadiel nad celým územím krajiny, ho podporilo takmer všetkých zhruba 50 navigátorov.
Dispečeri sa sťažovali na nedostatočnú bezpečnosť letovej prevádzky a nepriaznivé pracovné podmienky. Za tento stav vinia riaditeľa Bíra a skončenie protestu podmieňovali aj jeho odvolaním z funkcie.
Letových dispečerov nepustili na pracovisko
Letových dispečerov, ktorí na dnes ohlásili štrajk, riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) nepustil na pracovisko. Informovali o tom zástupcovia štrajkového výboru.
“Z dôvodu bezpečnosti letovej prevádzky a koordinácie s centrálnym strediskom riadenia toku v Bruseli boli dohodnuté pre vzdušný priestor nad Slovenskom kapacity preletov lietadiel z dôvodu vyhláseného štrajku.
Keďže prevádzku musíme koordinovať dostatočne včas pred ohláseným štrajkom, zamestnancom, ktorí sa prihlásili k štrajku, bola pridelená iná práca,“ povedal pre agentúru SITA riaditeľ LPS Roman Bíro.
Združenie riadiacich letovej prevádzky SR vyhlásilo na štvrtok 22. februára štrajk.
"Kvôli štrajku dispečerov zatiaľ nemeškali žiadne naplánované prílety ani odlety," povedala ČTK hovorkyňa bratislavského letiska Ivana Paulínyová.
Štrajk môže pokračovať neobmedzene, pokiaľ sa štrajkujúcim nezaručí 100-percentné akceptovanie ich požiadaviek, ktoré súvisia hlavne s nedostatočnou bezpečnosťou letovej prevádzky a nevhodnými pracovnými podmienkami. Žiadajú tiež odvolanie šéfa LPS Romana Bíra.
Ako zdôraznil prezident ATCA SR Ľuboš Laurenčík, požiadavky sa netýkajú sociálnych vecí.
"Nechceme získavať ďalšie sociálne výhody, 18. decembra minulého roka sme podpísali kolektívnu zmluvu," dodal Laurenčík.
"Skutočnosť, že sa štrajk realizuje mimo rámca zákona o kolektívnom vyjednávaní, nemôže byť dôvodom jeho nezákonnosti. Tento názor bol už potvrdený aj rozsudkom Najvyššieho súdu SR z roku 1998," zdôvodňujú svoj postoj dispečeri. Podľa nich ciele štrajku prostredníctvom kolektívneho vyjednávania presadzovať nemožno. Preto sa na tento štrajk zákon o kolektívnom vyjednávaní nevzťahuje a štrajk tento zákon preto ani porušovať nemôže.
Dispečeri tvrdia, že na vážne problémy bezpečnosti letovej prevádzky upozorňujú niekoľko rokov
Združenie riadiacich letovej prevádzky si uvedomuje, že štrajk je krajným spôsobom riešenia sporu a je pripravené na kompromisné riešenie. Dispečeri by od štrajku ustúpili v prípade, ak by minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny odvolal riaditeľa LPS a zároveň zabezpečil prijatie opatrení na splnenie ich požiadaviek.
"Základným predpokladom pre riešenie bezpečnosti letovej prevádzky je Vaše odvolanie resp. odstúpenie z funkcie riaditeľa štátneho podniku. Vaša osoba nie je zárukou dosiahnutia požadovanej bezpečnosti riadenia letovej prevádzky a riešenia uvedených problémov. Svojím doterajším konaním resp. nekonaním ste dostatočne jasne preukázali to, že nechcete tieto oprávnené požiadavky riešiť," napísali dispečeri riaditeľovi LSP Bírovi.
Štrajkujú aj menšie letiská
K štrajku sa včera pripojili všetci riadiaci letovej prevádzky z letísk Žilina, Sliač, Poprad - Tatry a Piešťany. Prílety a odlety však naďalej riadia navigátori z riadiacich veží na bratislavskom a košickom letisku. Na žilinskom letisku v Dolnom Hričove pristáva iba jedna pravidelná letecká linka Českých aerolínií na trase Praha - Žilina a späť. Podľa vedúceho letovej prevádzkovej služby v Žiline Petra Augustína zabezpečia jej prílet a odlet, pretože to bude mimo ohlásených štrajkových hodín, priletí o 13:00 a odletí o 14:30.
Ako ďalej informoval Augustín, letisko zabezpečuje aj nepravidelné lety, ak sa ohlásia v uvedenom čase štrajku, odklonia ich.
Na letisku pracujú traja navigátori. Viac informácií nechcel Augustín poskytnúť. "Štrajkový výbor to zakázal," uviedol.
Službukonajúci riadiaci v Sliači rovnako odmietol poskytnúť akékoľvek informácie o spôsobe štrajku s tým, že je na to poverený hovorca v Bratislave. Uviedol len, že v čase ohláseného štrajku nie sú na sliačskom letisku v pláne žiadne odlety ani prílety. Letisko Sliač sa okrem vojenských účelov využíva aj civilne a to prevažne na charterové lety. Pravidelná linka je tam len jedna: Sliač - Praha - Sliač.
Ak bude štrajk riadiacich letovej prevádzky trvať len dnes, prevádzku na letisku Poprad – Tatry to výrazne neovplyvní. Vo štvrtok ani piatok neprilieta do Popradu žiadna pravidelná linka. Naplánované nie sú ani charterové lety.
Ak by však štrajk trval dlhšie, nastali by problémy. V sobotu očakávajú na letisku v Poprade okrem pravidelnej linky z Londýna aj štyri charterové lety z Moskvy, Kyjeva a Tallinu. „Predpokladám, že dovtedy sa štrajk odvolá a problémy sa vyriešia. Ak nie, rokujeme o náhradnom riešení,“ uviedol riaditeľ popradského letiska Peter Polerecký. Predpokladá, že Letové prevádzkové služby by popradskému letisku poskytli svoje služby aspoň v obmedzenej miere, aby mohli v sobotu všetky plánované lietadlá vybaviť.
Štrajk slovenských letových navigátorov podporili aj ich kolegovia z Česka, Poľska, Maďarska, Rakúska, Macedónska a Moldavska.
Dispečeri žiadajú zlepšenie pracovných podmienok a dodržiavanie bezpečnostných predpisov
Riadiaci letovej prevádzky žiadajú zlepšenie pracovných podmienok, ktoré sa má prejaviť v zvýšení bezpečnosti letovej prevádzky.
Leteckí navigátori sa sťažovali na vysokú pracovnú záťaž a nedostatky v technickej oblasti, čo sa údajne prejavuje zníženou bezpečnosťou letovej prevádzky. Zo zlej situácie obvinili vedenie štátom ovládaného podniku a žiadajú odvolanie riaditeľa Romana Bíra.
Štrajk vo štvrtok dopoludnia podľa nich veľmi neovplyvní leteckú dopravu v krajine, jeho pokračovanie by však vraj mohlo mať negatívny vplyv hlavne na prelety nad Slovenskom. Tie by museli byť presmerované na iné trasy mimo vzdušného priestoru krajiny.
Minister dopravy Ľubomír Vážny včera opakovane odmietol tvrdenia navigátorov o nedostatkoch v oblasti bezpečnosti letovej prevádzky. Nechystá sa ani odvolať šéfa LPS.
Podľa Vážneho si navigátori chcú vydobyť väčšie pracovné výhody, čo však oni popierajú. Minister považuje chystaný štrajk za nelegitímny a ak sa preukáže jeho nezákonnosť, dispečeri budú podľa neho znášať všetky následky.
(aktualizované 18.00)
Autor: mv,emb

Beata
Balogová
