Vlaky na zrušených tratiach zrejme neobnovia

Do viacerých miest a obcí sa pravdepodobne osobné vlaky nevrátia. Železnice obnovenie prepravy podmienili záujmom samosprávy.

(Zdroj: TASR)

Bratislava 25. februára (ČTK) - Do viacerých miest a obcí sa už pravdepodobne nevráti osobná vlaková doprava. Železničná spoločnosť (ZSSK), ktorá vlaky na veľkej časti regionálnych tratí zrušila pred štyrmi rokmi, ich obnovenie podmienila záujmom samosprávy. Kraje a obce však už vlaky zväčša považujú za neefektívne a tvrdia, že sa osvedčila náhradná autobusová doprava. Naopak, hrozí aj zrušenie ďalšej lokálky medzi Zohorom a Záhorskou Vsou. Vyplýva to z ankety ČTK.

"Sme otvorení rokovaniam," povedal ČTK hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Samosprávne kraje by však museli zrušiť niektoré autobusy, ktoré v daných regiónoch chodia, dodal. Konkurencia autobusov bola dôvodom, prečo železnice chceli obmedziť na regionálnych tratiach aj ďalšie spoje, premiér Robert Fico tomu však už dvakrát zabránil.

Kraje však argumentovali, že ľudia si už medzitým zvykli na autobusovú dopravu. Tá je podľa nich navyše lacnejšia. Tvrdia aj, že nemajú kompetencie objednávať si od železníc vlaky a prípadne ich aj spolufinancovať.

Na svoju lokálku finančne prispieva len Bratislavský samosprávny kraj, konkrétne na trať do Záhorskej Vsi. Ostatné hradí štát. "Zmluvu so Železničnou spoločnosťou máme na pol roka, stojí nás to 3,5 milióna korún," povedal ČTK František Noskovič z odboru dopravy, podľa ktorého zmluvu už možno kraj nebude chcieť predĺžiť, pretože autobusová doprava by vyšla lacnejšie. Ak by zmluvu kraj nepredĺžil, vlaky by zrušili na prelome mája a júna. Trnavskému kraju podľa svojho hovorcu Ivana Krajčoviča osobné vlaky na dvoch tratiach Jablonica - Brezová pod Bradlom a Holíč - Hodonín nechýbajú, pretože ich hneď nahradili autobusy. Žiadnu iniciatívu nechystá ani Košický, Trenčiansky či Banskobystrický kraj.

Zrušené vlaky už časom prestali chýbať aj obciam a mestám. "Ľudia vôbec nechodili vlakom. Autobusová doprava bola lacnejšia," tvrdil primátor Kolárova Árpád Horváth. Jeho mesto ešte v roku 2003 spájali vlaky s Komárnom. Na autobusy namiesto vlakov si zvykli aj v Jasove, ktorý ležal na regionálnej trati Moldava nad Bodvou - Medzev. "Nezaregistroval som požiadavku ľudí o obnovenie vlakov," povedal ČTK starosta Gejza Nagy.

Obnoveniu dopravy bráni aj fakt, že dve regionálne trate sú už podľa správcu železničnej infraštruktúry, ŽSR tak zničené, že po nich nemôžu chodiť ani nákladné vlaky. Ide o trate medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou, ktorú vyradili ešte v roku 2000, a Komárnom a Kolárovom; tam zrušili osobnú dopravu v roku 2003 a nákladnú vlani v decembri.

Ak by sa v budúcnosti predsa len osobné vlaky na niektorých tratiach obnovili, súviselo by to s novými veľkými podnikmi. Napríklad Nitriansky kraj nevylúčil, že by mal záujem obnoviť vlaky pre budúcich zamestnancov továrne na LCD televízory firmy Sony v Nitre. Podľa Ivana Lačného z odboru dopravy o tom však kraj začne uvažovať, až keď prevezme kompetencie na objednávanie výkonov v osobnej vlakovej doprave. To sa pravdepodobne stane až na budúci rok, zatiaľ však nie sú jasné podrobnosti. V okolí Nitry v súčasnosti osobné vlaky nechodia na dvoch tratiach - z Radošiny do Zbehov a medzi Kozárovcami a Lužiankami.

Najvýraznejšie rušenie lokálok na Slovensku nastalo v roku 2003, keď ZSSK zrušila osobné vlaky na viac ako 20 tratiach. Neskôr sa obnovila už len menšia časť, napríklad takzvaná "Anča" z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice, alebo aj vlak z Nitrianskeho Pravna do Prievidze.

Rušilo sa však aj predtým, napríklad v 90. rokoch prestali chodiť vlaky do Veľkého Krtíša z Lučenca na trati, ktorej časť prechádzala aj cez Maďarsko. Ešte v 70. rokoch prestali chodiť osobné vlaky aj na tratiach z Piešťan do Vrbového či z Ružomberka do Korytnice.

Premiér Fico v sobotu naznačil, že rušeniu ďalších spojov by sa nebránil, súčasne však vyzval na obozretný prístup. "Poďme do optimalizácie. Vláda však nemôže podporovať krátenie tratí za každú cenu," povedal.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 929
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 111
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 237
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 128
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 388
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 985
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 329
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 996
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 542
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 424

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

Majú noviny, možno budúcu stranu i lukratívny areál. Volajú sa Eset

Nadácia Zastavme korupciu, za ktorou stojí zakladateľ Esetu, odhalila predražené nákupy nemocnice, ktorej bývalý areál teraz firma získala.

Fica to ťahá k diktátorským režimom, teraz utužuje vzťahy s Bieloruskom

Bielorusko neakceptujem, videl som tam kolosálny volebný podvod, hovorí poslanec Peter Osuský. Verejne protestoval aj proti čínskemu prezidentovi.

Ministri obrany Únie rokovali o migrácii i rozvoji obranných štruktúr

Migrácia je pre Úniu stále aktuálnym problémom.

Hygienici majú podozrenie na výskyt osýpok v okrese Levice

V niektorých krajoch klesla proti ochoreniu kolektívna imunita.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop