Bratislava 25. februára (ČTK) - Do viacerých miest a obcí sa už pravdepodobne nevráti osobná vlaková doprava. Železničná spoločnosť (ZSSK), ktorá vlaky na veľkej časti regionálnych tratí zrušila pred štyrmi rokmi, ich obnovenie podmienila záujmom samosprávy. Kraje a obce však už vlaky zväčša považujú za neefektívne a tvrdia, že sa osvedčila náhradná autobusová doprava. Naopak, hrozí aj zrušenie ďalšej lokálky medzi Zohorom a Záhorskou Vsou. Vyplýva to z ankety ČTK.
"Sme otvorení rokovaniam," povedal ČTK hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Samosprávne kraje by však museli zrušiť niektoré autobusy, ktoré v daných regiónoch chodia, dodal. Konkurencia autobusov bola dôvodom, prečo železnice chceli obmedziť na regionálnych tratiach aj ďalšie spoje, premiér Robert Fico tomu však už dvakrát zabránil.
Kraje však argumentovali, že ľudia si už medzitým zvykli na autobusovú dopravu. Tá je podľa nich navyše lacnejšia. Tvrdia aj, že nemajú kompetencie objednávať si od železníc vlaky a prípadne ich aj spolufinancovať.
Na svoju lokálku finančne prispieva len Bratislavský samosprávny kraj, konkrétne na trať do Záhorskej Vsi. Ostatné hradí štát. "Zmluvu so Železničnou spoločnosťou máme na pol roka, stojí nás to 3,5 milióna korún," povedal ČTK František Noskovič z odboru dopravy, podľa ktorého zmluvu už možno kraj nebude chcieť predĺžiť, pretože autobusová doprava by vyšla lacnejšie. Ak by zmluvu kraj nepredĺžil, vlaky by zrušili na prelome mája a júna. Trnavskému kraju podľa svojho hovorcu Ivana Krajčoviča osobné vlaky na dvoch tratiach Jablonica - Brezová pod Bradlom a Holíč - Hodonín nechýbajú, pretože ich hneď nahradili autobusy. Žiadnu iniciatívu nechystá ani Košický, Trenčiansky či Banskobystrický kraj.
Zrušené vlaky už časom prestali chýbať aj obciam a mestám. "Ľudia vôbec nechodili vlakom. Autobusová doprava bola lacnejšia," tvrdil primátor Kolárova Árpád Horváth. Jeho mesto ešte v roku 2003 spájali vlaky s Komárnom. Na autobusy namiesto vlakov si zvykli aj v Jasove, ktorý ležal na regionálnej trati Moldava nad Bodvou - Medzev. "Nezaregistroval som požiadavku ľudí o obnovenie vlakov," povedal ČTK starosta Gejza Nagy.
Obnoveniu dopravy bráni aj fakt, že dve regionálne trate sú už podľa správcu železničnej infraštruktúry, ŽSR tak zničené, že po nich nemôžu chodiť ani nákladné vlaky. Ide o trate medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou, ktorú vyradili ešte v roku 2000, a Komárnom a Kolárovom; tam zrušili osobnú dopravu v roku 2003 a nákladnú vlani v decembri.
Ak by sa v budúcnosti predsa len osobné vlaky na niektorých tratiach obnovili, súviselo by to s novými veľkými podnikmi. Napríklad Nitriansky kraj nevylúčil, že by mal záujem obnoviť vlaky pre budúcich zamestnancov továrne na LCD televízory firmy Sony v Nitre. Podľa Ivana Lačného z odboru dopravy o tom však kraj začne uvažovať, až keď prevezme kompetencie na objednávanie výkonov v osobnej vlakovej doprave. To sa pravdepodobne stane až na budúci rok, zatiaľ však nie sú jasné podrobnosti. V okolí Nitry v súčasnosti osobné vlaky nechodia na dvoch tratiach - z Radošiny do Zbehov a medzi Kozárovcami a Lužiankami.
Najvýraznejšie rušenie lokálok na Slovensku nastalo v roku 2003, keď ZSSK zrušila osobné vlaky na viac ako 20 tratiach. Neskôr sa obnovila už len menšia časť, napríklad takzvaná "Anča" z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice, alebo aj vlak z Nitrianskeho Pravna do Prievidze.
Rušilo sa však aj predtým, napríklad v 90. rokoch prestali chodiť vlaky do Veľkého Krtíša z Lučenca na trati, ktorej časť prechádzala aj cez Maďarsko. Ešte v 70. rokoch prestali chodiť osobné vlaky aj na tratiach z Piešťan do Vrbového či z Ružomberka do Korytnice.
Premiér Fico v sobotu naznačil, že rušeniu ďalších spojov by sa nebránil, súčasne však vyzval na obozretný prístup. "Poďme do optimalizácie. Vláda však nemôže podporovať krátenie tratí za každú cenu," povedal.