Slovenskí letoví navigátori zastavili štrajk. Po piatich dňoch protestu sa na tom dnes dohodli s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Novinárom to povedal hovorca štrajkujúcich Pavel Bugár, potvrdilo to aj ministerstvo. Znamená to, že medzinárodné linky už nebudú musieť odkláňať svoje lety mimo Slovenska. Dispečeri však ostanú v štrajkovej pohotovosti.
"Po sérii rokovaní s ministerstvom dopravy môžeme konštatovať, že v otázke cieľov štrajku týkajúcich sa bezpečnosti letovej prevádzky sa dosiahol zásadný posun v prospech zvýšenia bezpečnosti, nakoľko ministerstvo dopravy nám garantovalo splnenie našich bezpečnostných požiadaviek, a to konkrétnym spôsobom a v konkrétnych lehotách," uvádza sa v stanovisku šéfa profesijnej organizácie letových dispečerov. Za najväčší prínos považujú riadiaci letovej prevádzky skutočnosť, že upútali pozornosť na bezpečnostné problémy a riziká letovej prevádzky, na ktoré podľa nich bezvýsledne poukazovali tri roky. "Dosiahli sme, že prevádzkové posudky a listiny, ktoré sme v minulosti bez akejkoľvek odozvy zasielali kompetentným orgánom, budú predmetom kontroly a preskúmania. Tieto garancie nám dal sám minister dopravy," vysvetlil zmysel protestnej akcie Laurenčík.
Minister dopravy Ľubomír Vážny sa tiež zaviazal, že v prípade, ak dohodnuté národné i medzinárodné kontroly a audity preukážu nedostatky na strane vedenia štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS), vyvodí personálne dôsledky, ktoré letoví dispečeri v rámci štrajku taktiež požadovali, čiže odvolá riaditeľa LPS Romana Bíra.
Organizácia letových dispečerov dnes predpoludním odsúhlasila predbežnú dohodu s ministerstvom dopravy o podmienkach ukončenia štrajku, ako aj súhlas svojich vyjednávačov s ukončením štrajkovej akcie. Minister Vážny v pondelok varoval, že ak dispečeri v utorok nenastúpia do práce, budú čeliť súdnej žalobe proti zákonnosti štrajku.
Letová prevádzka nad Slovenskom by sa mala vrátiť do bežného stavu v priebehu niekoľkých hodín, záležať bude na reakcii európskeho centra letovej prevádzky v Bruseli.
Navigátori štrajkovali od štvrtka. Žiadali najmä odvolanie šéfa Letových prevádzkových služieb (LPS) Romana Bíra, ktorý podľa nich nevedel zaistiť bezpečnosť letovej prevádzky. Minister Vážny však riaditeľa LPS odvolať odmietol a vytkol dispečerom, že v skutočnosti chcú, aby im zvýšili mzdy.
Problémy a návrhy navigátorov by malo do konca apríla vyhodnotiť ministerstvo dopravy spolu s LPS a Letovým úradom, ktorý vykonáva štátny dozor nad letectvom. Mimoriadny audit systému riadenia letovej prevádzky v LPS by mala vykonať Európska agentúra pre bezpečnosť letovej prevádzky Eurocontrol, a to za účasti zástupcov združenia navigátorov. Ministerstvo potvrdilo, že LPS nepodajú na súd podnet na preskúmanie nezákonnosti štrajku, informoval hovorca ministerstva Marián Jánošík.
LPS prišiel kvôli zastaveným preletom každodenne podľa odhadov asi o dva milióny korún. "Došlo k určitému nenaplneniu tržieb za niektoré dni," povedal Ján Breja zo sekcie civilného letectva a vodnej dopravy na ministerstve. Práve preto sa vraj dispečeri zaviazali, že nebudú v roku 2008 chcieť pridať na platoch. Mzda dispečera vrátane ďalších príspevkov dosahuje zhruba 220.000 Sk mesačne, čo je dvanásťnásobok priemernej mzdy v ekonomike.
aktualizované 16:47
Autor: zh