Za električku v Petržalke ponúkli lukratívne pozemky

Súkromná spoločnosť Popper Capital získa lukratívne pozemky na bratislavskom dunajskom nábreží výmenou za menej cenené územie na okraji sídliska Petržalka.

Súkromná spoločnosť Popper Capital získa lukratívne pozemky na bratislavskom dunajskom nábreží výmenou za menej cenené územie na okraji sídliska Petržalka. Rozhodli o tom dnes poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva. Výmena pozemkov je podľa predstaviteľov mesta nevyhnutná na vybudovanie električkovej trate v Petržalke. V mestskej časti žije asi 120.000 ľudí a hromadnú dopravu v nej zabezpečujú len autobusy.

Spoločnosť Popper Capital, ktorá na Slovensku pôsobí podľa obchodného registra od konca roku 2005 ako dcérska spoločnosť cyperských firiem, by mala výmenou získať viac než 42 hektárov pôdy medzi Starým a Prístavným mostom v širšom centre mesta. Naopak, mesto by sa malo stať vlastníkom území s rozlohou viac než 90 hektárov v Petržalke, neďaleko cesty smerujúcej k hraničnému priechodu Jarovce. Okrem toho by mala spoločnosť Popper Capital odkúpiť približne 18 hektárov pôdy za asi 350 miliónov korún v susedstve pozemkov, ktoré výmenou získa.

Poslanci hlasovali takmer jednohlasne

S predajom a výmenou pozemkov súhlasilo 72 zo 75 prítomných poslancov. V rozprave sa zhodli, že pre ďalší rozvoj mesta je postavenie električkovej rýchlodráhy nevyhnutný a preto by mesto nemalo čakať na lepšie finančné ponuky za predaj lukratívnych území. Finančná skupina Penta, ktorá sa v minulom roku taktiež uchádzala o časť územia na dunajskom nábreží, však ešte v stredu tvrdila, že Bratislava príde v prípade súhlasu poslancov s výmenou asi o 300 miliónov korún.

Bez pozemkov od spoločnosti Popper Capital, ktorých časť leží na trase budúcej rýchlodráhy, by však vraj bola ohrozená možnosť získať na vybudovanie trate peniaze mimo rozpočtu Bratislavy. Tá hospodári ročne asi so šiestimi miliardami korún, pričom na vybudovanie rýchlodráhy bude podľa internetovej stránky imhd.sk potrebných asi osem miliárd korún.

Proti dnešnému rozhodnutiu zastupiteľstva nenamietal ani poslanec a zároveň starosta Petržaky Milan Ftáčnik. "Bez doriešenia dopravy nie je možné v budúcnosti zvýšiť v mestskej časti počet obyvateľov," povedal ČTK.

Výmena pozemkov sa podľa námestníka primátora Milana Cíleka nedotkne zámerov vybudovať v Bratislave železničný tunel a zabezpečiť prejazd električiek ponad Dunaj cez Starý most. Obidva projekty sa totiž plánujú práve v tej časti mesta, kde by dnešným rozhodnutím poslancov mala získať pozemky spoločnosť Popper Capital.

Vedenie mesta výmenu a predaj zdôvodnilo potrebou získania pozemkov pre výstavbu nosného dopravného systému. "Pre výstavbu depa a obratiska pre plánovanú električku sú pozemky pri Janíkovom dvore nevyhnutné," uviedol prvý námestník bratislavského primátora Milan Cílek. Podľa neho nie je možné, aby mesto tieto pozemky vyvlastnilo alebo prinútila vlastníka pozemky predať. Primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský tvrdí, že v tomto prípade nešlo o najvyššiu ponuku, ale o to, kto aké pozemky vlastní. "Iná možnosť nebola," skonštatoval Ďurkovský. Ako dodal, ak by mesto nemalo vysporiadané pozemky, nemohlo by rokovať o spolupráci so štátom pri výstavbe električky do Petržalky.

Poslanci mali v diskusii k návrhu najprv zväčša negatívne stanoviská, nepozdávalo sa im, že mesto zamieňa lukratívne pozemky za pozemky s oveľa menšou hodnotou. Schváleniu predchádzala zdĺhavá diskusia. Petrovi Beňuškovi chýbali v návrhu fakty a finančná analýza. Poslanec a starosta Petržalky Milan Ftáčnik nesúhlasil s výmenou pozemkov za navrhnutých podmienok. Kvôli prínosu električky pre Petržalku a mesto však hlasoval za výmenu pozemkov. Poslanec Pavol Baxa navrhol, aby sa v budúcnosti plánovalo kupovanie pozemkov skôr, ako stúpne ich cena, ako sa to stalo v tomto prípade. Po vysvetlení, že výmena je nevyhnutná pre výstavbu nosného dopravného systému 75 zo 78 poslancov hlasovalo za predložený návrh.

Električka by mala byť súčasťou železnice, mesto tým ušetrí

Mesto Bratislava by mohlo pri výstavbe električkovej dráhy z Petržalky do centra mesta ušetriť vyše miliardu korún. Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský to uviedol na dnešnom mestskom zastupiteľstve po schválení memoranda o spoločnom postupe pri výstavbe koľají pre železnicu a električku na území Bratislavy. Podľa tohto memoranda by malo mesto, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a Železnice SR spoločne vybudovať železničnú trať v rámci projektu transeurópskych dopravných sietí TEN - T 17, ktorý prepojí Paríž, Štrasburg, Štutgart, Viedeň a Bratislavu a trať pre nosný dopravný systém Bratislavy, teda električky od Janíkovho dvora po Šafárikovo námestie.

Mesto na vlastné náklady zrekonštruuje Starý most a postaví trať od Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, od Bosákovej po Janíkov dvor bude výstavba združenou investíciou mesta a ŽSR. Trať má byť duálna s rozchodom 1000 aj 1435 milimetrov. Od Bosákovej po železničnú stanicu Bratislava filiálka podľa schváleného memoranda štát do roku 2015 vybuduje podzemný tunel, prvá zastávka na ľavom brehu Dunaja by mala byť na Dostojevského rade. Po dobudovaní tunela by mali na celej trati premávať nielen vlaky, ale aj električky.

Výstavba rýchlodráhy pre električku a nákup nízkopodlažných vozidiel bude stáť približne osem miliárd korún, mesto plánuje projekt sčasti financovať z 3,2-miliardového úveru, ktorý si vzalo v roku 2004. Trať rýchlodráhy by mala viesť z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku, cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj po zrekonštruovanom Starom moste na Šafárikovo námestie. Na rýchlodráhe by mali premávať odhlučnené, nízkopodlažné električky, ktoré môžu dosiahnuť rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. Na dodávateľa vozidiel pre nosný systém MHD mesto vypíše medzinárodný tender. Nový systém si vyžiada aj reorganizáciu autobusovej dopravy v Petržalke.

Ochranári sú sklamaní

Rozhodnutie poslancov sklamalo ochranárov. "Poslanci obrali mesto minimálne o tristo miliónov, pričom mohli získať aj viac. Pritom nie sú peniaze na autobusy. Minulý mesiac dokonca nenašli poslanci v rozpočte tri milióny korún na úpravu zelene," povedala Katarína Šimončičová z Bratislavského regionálneho ochranárskeho združenia s tým, že poslanci nezaviazali vecným bremenom územie, kadiaľ má ísť nosný dopravný systém a viesť tunel Železníc SR.

Poslanci nechceli vypočuť občianku v rozprave

Poslanci mestského zastupiteľstva hlavného mesta na dnešnom zasadaní neumožnili vystúpiť Petržalčanke Anne Kovárovej v rámci rozpravy k predaju pozemkov v tejto mestskej časti.

"Som sklamaná, že mi poslanci nedovolili vyjadriť sa, keď som sa dostavila na zastupiteľstvo. Pre poslancov sme zaujímaví len pred voľbami. Veď poslancov zastupiteľstva som volila aj ja," povedala pre TASR Kovárová. Chcela im tlmočiť, že celé konanie je netransparentné, keď o predaji neinformujú verejnosť. "Návrh predaja nebol prerokovaný v mestskej rade. Sami poslanci sa priznali, že nemajú k bodu dostatok informácií, tak ako máme dôverovať schválenému predaju," povedala.

Z rozhodnutia poslancov bol prekvapený poslanec mestského zastupiteľstva a starosta mestskej časti Petržalka Milan Ftáčnik. "Vždy som súhlasil s tým, aby občania vystúpili. Vypočuť si iný názor je vždy prospešné." Podľa primátora Bratislavy Andreja Ďurkovského išlo vôbec o druhýkrát, čo poslanci odmietli vypočuť občana. "Prekvapilo ma to. Dúfam, že sa to už nikdy nezopakuje," vyjadril sa Ďurkovský, ktorý navrhol priestor pre vystúpenie Kovárovej v rámci bodu rôzne. Ona však už medzitým odišla z mestského zastupiteľstva.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 028
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 003
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 885
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 623
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 759
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 776
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 604
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 493

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Nad Slovenskom preletí ruské pozorovacie lietadlo

Rusko vykonáva pozorovacie lety nad Slovenskom raz ročne.

Slovensko zaostáva v získavaní grantov Európskej výskumnej rady

Výročná správa informuje aj o najvýznamnejších výsledkoch vedeckej práce.

Danko odmieta systém kriminalizácie v politike

Opakovane vylúčil svoju vedomosť, ale aj úmysel pracovníkov Národnej rady pri otváraní listov v parlamente.

Lajčákovi chýba platforma, na ktorej by sa dalo s Ruskom pragmaticky debatovať

Otvorená komunikácia s Ruskom aj o témach vyvolávajúcich rozdielne názory je dôležitá, tvrdí minister.