Bratislava 7. apríla (TASR) - Výchova a vzdelávanie vo vyspelých krajinách, ktoré sú členmi Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), čelí prakticky rovnakým výzvam a problémom ako v ostatných štátoch. Podľa slov ministra školstva SR Milana Ftáčnika to vyplynulo z diskusie na schôdzi ministrov tohto rezortu členských krajín OECD, ktorá sa uskutočnila tento týždeň v Paríži.
Ako ďalej M. Ftáčnik uviedol, zaznela tam silná podpora predškolskej výchove ako faktoru, ktorý ovplyvňuje úspešnosť detí v škole, ale aj ich schopnosť učiť sa v dospelom veku. Slovensko dosahuje v tejto oblasti veľmi dobré výsledky aj v porovnaní s ostatnými členskými krajinami OECD a má veľmi vysokú zaškolenosť detí v materských školách.
Účastníci parížskeho stretnutia potvrdili orientáciu na rozšírenie počítačových a komunikačných technológií vo vzdelávaní. Krajiny OECD majú ambíciu do konca tohto roku dosiahnuť, aby každá škola bola pripojená na internet. V SR tento cieľ, teda ponúknutie internetu pre základné a stredné školy, obsahuje projekt Infovek, avšak nie je možné to v uvedenom rozsahu stihnúť.
Minister Ftáčnik konštatoval, že prekvapujúco podobné našim sú problémy štátov OECD týkajúce sa nedostatku kvalifikovaných pedagógov a atraktívnosti učiteľského povolania vôbec. Ukázalo sa, že aj vo vyspelých krajinách sa prejavuje podobný trend ako v SR, že mladí neprichádzajú pracovať do rezortu školstva v takom množstve, ako by bolo žiaduce, a stúpa počet pedagógov vo vyššom veku. Aj bohatšie krajiny, ako je Slovensko, teda hľadajú finančné a iné spôsoby ako tento negatívny trend zastaviť.
Témou číslo jeden na najbližšie roky vo vyspelých krajinách sa stáva celoživotné vzdelávanie. V tejto oblasti má Slovensko podľa M. Ftáčnika čo doháňať. "Isté skúsenosti už síce máme, chýba však ucelená koncepcia," dodal minister.
*ch na
NNNN