SME

Osem reklám porušilo pravidlá etiky

BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Etiku slovenskej reklamy opäť posudzovala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR). Ako ďalej agentúru SITA informovala Daniela Nováčková zo sekretariátu RPR, Arbitrážna ...

BRATISLAVA 19. marca (SITA) - Etiku slovenskej reklamy opäť posudzovala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR). Ako ďalej agentúru SITA informovala Daniela Nováčková zo sekretariátu RPR, Arbitrážna komisia RPR posúdila na treťom tohtoročnom zasadnutí 19 sťažností na reklamu. Podľa jej rozhodnutia v 11 prípadoch neboli porušené Etické zásady reklamnej praxe platné na Slovensku. Pravidlá porušilo osem reklám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyplýva z tlačovej správy zo zasadnutia komisie, pravidlá etického kódexu reklamy porušila inzercia v periodickej tlači - služba Orange Internet expres od zadávateľa Orange Slovensko, a.s. Inzercia bezdôvodne spochybňuje tvrdenia a výsledky meraní, ktoré spoločnosť T – Mobile Slovensko, a.s. zadala tretej osobe a ktorými dokladovala rýchlosť poskytovanej internetovej služby. Podľa AK RPR je "v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a mohla byť spôsobilá privodiť ujmu danému súťažiteľovi." Arbitrážna komisia tiež uznala za opodstatnenú sťažnosť na nečitateľnosť podmienok služby pre spotrebiteľa v televíznom klamnom spote O2 od Telefónica O2 Slovakia, s.r.o. Konštatovala, že zadáveľ musí forme poznámky - veľkosti a dĺžke jej uvedenia na obrazovke venovať väčšiu pozornosť. Zavádzať spotrebiteľa môže podľa rozhodnutia AK RPR reklama od Orange Slovensko, a.s. na telefonovanie na účastnícke čísla v rámci vlastnej siete každý deň od 8. do 18. hodiny bezplatne, uverejnená na www.orange.sk. Sťažnosť na reklamu dostala od osoby, ktorá tvrdila, že táto služba sa dá využiť len za mesačný poplatok 499 korún bez DPH. "Termín ´bezplatne´ je jednoznačne termín, ktorý sa nespája s akoukoľvek formou úhrady a preto je táto reklama spôsobilá zavádzať spotrebiteľa," uvádza sa v rozhodnutí AK.

SkryťVypnúť reklamu

Etické pravidlá reklamy podľa AK RPR porušili aj niektoré reklamy na iné typy služieb. Na žiadosť fyzickej osoby posudzovala AK billboardovú reklamu na Primeros – extra lubrikovaný od zadávateľa Vulkan Intim Brands,a.s. Podľa nej reklama využíva metaforické vyjadrenie, ktoré nie je slušné a zodpovedné voči spotrebiteľovi a preto je v rozpore s etickým kódexom reklamy. V rozpore s pravidlami etiky reklamy je aj inzercia v týždenníku Spravodaj od zadávateľa Beata Hudzovičová – Nitrianska realitná kancelária, v ktorom sa tvrdí, že kancelária je výhradným zástupcom firiem priemyselného parku v Nitre. To podľa AK RPR nezodpovedá pravde a príjemcu reklamného posolstva môže uviesť do omylu.

"Reklama nevenuje dostatočnú pozornosť informáciám pre spotrebiteľa, je v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a klamlivými tvrdeniami môže získavať prospech vlastnému podniku na úkor iného" - to AK RPR konštatovala o inzeráte Prvá cesta novým autom? od zadávateľa AAA Auto, a.s. Inzerát podľa arbitrážnej komisie využíva neprimeranú hyperbolizáciu, používa konkrétnu značku auta, pričom jednoznačné tvrdenie o 25% znížení ceny auta ihneď po jeho kúpe je neprimerané. Pravidlá reklamnej etiky porušuje aj reklamný spot Poštovej Banky, a.s. - Keď dávajú, berte! Podľa AK reklama využíva takmer identické prvky, symboliku a štýl reklamnej kampane Telefónica O2. Tým môže vyvolať u spotrebiteľa zámenu a zmätenie. Podľa AK RPR tiež môže prísť k "parazitovaniu na výsledkoch cudzích nápadov." Komisia mala tiež výhrady k prezentovaniu podmienok SMS súťaže spoločnosti T – Mobile o automobil BMW 1. "Reklama nevenovala dostatočnú pozornosť komunikácii pravidiel súťaže, ktoré v tomto prípade neboli ľahko prístupné a zrozumiteľné pre bežného spotrebiteľa a mohli spotrebiteľa uviesť do omylu", uvádza sa v tlačovej správe z rozhodnutí AK RPR.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 136
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 643
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 560
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 981
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 829
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 677
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
Futbalový agent Martin Petráš.

BRATISLAVA.


TASR
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis. Ich rivalita je niečo, čo náš šport skutočne potrebuje, hovorí Novak Djokovič.


Michaela Churavá
SkryťZatvoriť reklamu