BRATISLAVA 5. apríla (SITA) - V úrovni vzdelanosti má Slovensko rezervy a jej zvyšovanie je pre nás v súčasnosti najväčšou výzvou, uviedol dnes generálny tajomník Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD) Angel Gurría na konferencii pri príležitosti prezentácie správy OECD o stave slovenskej ekonomiky. Dodal, že treba zlepšiť kvalitu pedagógov, zaraďovať ich tam, kde ich najviac treba, zvýšiť jazykové schopnosti študentov a vychovávať ich tak, aby lepšie dokázali v praxi využiť nadobudnuté vedomosti.
Celková úroveň vzdelania na Slovensku je pod priemerom OECD a významne ju ovplyvňuje sociálne zázemie, uvádza sa v správe OECD, ktorá sa odvoláva na celkové výsledky našich študentov v roku 2003. Vyplynulo z nich, že v matematických a prírodovedných predmetoch sa skóre pohybovalo okolo priemeru OECD, v čítaní a riešení problémov bolo pod jej priemerom. Doslova zlé výsledky sa zaznamenali v čítaní. V Slovenskej republike tieto výsledky citlivejšie odrážajú socio-ekonomické zázemie reprezentované profesijným statusom rodičov ako vo väčšine ostatných krajín, uvádza sa v správe.
Správa OECD poukazuje na obzvlášť slabé vzdelávacie výsledky rómskeho obyvateľstva. Podľa sčítania obyvateľstva z roku 2001 majú tri štvrtiny Rómov len základné alebo neukončené základné vzdelanie. Úplné stredoškolské vzdelanie má dokončené len 2 percentá Rómov. Počet Rómov, ktorí absolvovali vysokoškolské vzdelanie, je zo štatistického hľadiska zanedbateľný.
V Správe OECD sa konštatuje, že jedným z nedostatkov slovenského školstva je aj jeho prílišná rozvrstvenosť. Pre vysoko rozvrstvené systémy vzdelávania je typický vysoký stupeň segregácie medzi školami. Na Slovensku sú rozdiely v socio-ekonomickom zázemí škôl väčšie ako vo väčšine krajín OECD, uvádza sa v správe OECD.