Polievačka a šibačka sú už vraj v meste nemoderné. Trochu vody, voňavky a symbolického pošibania korbáčom sa ujde z povinnosti už len mamám, babkám a ženám v užšej rodine a zábavou ostáva tradičné veľkonočné "trápenie" nežnejšieho pohlavia len pre menších chlapcov, zhodli sa viacerí oslovení Bratislavčania. Štyri veľkonočné dni voľna sú však vítanou príležitosťou na stretnutia s priateľmi, či dovolenky na horách a v posledných rokoch aj tie exotickejšie pri mori.
"Akurát tak blízkych známych, babky väčšinou," reagoval 19-ročný Jakub na otázku, či na Veľkú noc zvykne niekoho vyšibať. "Skôr z povinnosti. Keď som bol menší, tak to bola ešte zábava, ale teraz už nie," dodal.
Napriek tomu ostávajú veľkonočné sviatky obľúbené. "Je to podľa mňa taký fajn sviatok, kde sa dá odpočinúť pri rodine a ešte aj nejaké peniažky a sladkosti, takže ja rád chodím," spomenul Jakubov rovesník, ktorý sa predstavil ako Feďo. Práve tradícia peňažnej odmeny zvykla bývať v minulosti veľkou motiváciou pre skupiny chlapcov, ktorí Veľkú noc vnímali aj ako príležitosť "zarobiť" niekedy aj pár stoviek korún.
V Bratislave sa moc nešibe
V bratislavských uliciach však mamami vyobliekané postavičky v sviatočnom odeve s korbáčmi a igelitovými vreckami so sladkosťami vidieť mnoho nebolo. "Šibák" však niesol asi štvorročný chlapec s otcom, ktorí sa však s nevrlým konštatovaním: "ponáhľame sa" odmietli k Veľkej noci vyjadriť.
Voľno a tohtoročné slnečné počasie privítala aj 24-ročná Katarína. Šibačke a polievačke sa už roky vyhýba, a podobne ako ďalšie tisíce obyvateľov mesta, aj ona dala prednosť výletu do prírody. "My to neoslavujeme. Je to staromódne a nemoderné a viac sa to oslavuje na dedine," povedala o tradičnej ľudovej Veľkej noci Katka.
V Martine sa korbáče predávali dobre
Na vidieku oblievanie a šibanie prežíva vo väčšej miere. Svedčí o tom aj úspešnosť výrobcov korbáčov, ktorí napríklad v Martine na severe Slovenska dokázali predať za jeden deň výrobky za niekoľko tisíc korún. Ženy nemilosrdne oblievané vedrami vody a aj alkoholom unavení tackajúci sa prihorliví polievači, ktorí zvyknú v popoludňajších hodinách s ťažkosťami hľadať cestu domov, naďalej patria k tradičnému dedinskému Veľkonočnému pondelku.
Čoraz viac Slovákov však už dáva prednosť veľkonočnej lyžovačke, či dokonca výletu do zahraničia - k moru, alebo do známych svetových veľkomiest.
Banská Bystrica mala šibačov poskromne
Chlapcov a mládencov, ktorí sa dnes na najväčšom banskobystrickom sídlisku Rudlová-Sásová vybrali na šibačku a polievačku, bolo poskromne. Viac bolo vidieť s korbáčikmi v ruke ešte malých chlapčekov, ktorí sa spolu s otcami vybrali k rodine a známym.
Dnešná atmosféra aj na spomínanom sídlisku len potvrdila, že z roka na rok je šibačov a polievačov menej. Tiež to, že o tradícii viažucej sa k Veľkonočnému pondelku sa oveľa viac hovorí a píše, ako sa dodržiava.
Podobná situácia je aj v bližších i vzdialenejších dedinách. Pritom ešte donedávna v nich pretrvávali veľkonočné zvyky vrátane oblievačky a šibačky, ktoré sa spájali s Veľkonočným pondelkom. Voľakedajší spev mládencov, či vreskot diev spred rokov počuť už len zriedkavo.
Veľkonočný folklór na vidieku
Veľkonočný pondelok v Hrochoti bol spojený s "kúpačkou". Mládenci polievali dievky studenou vodou priamo zo studne, válova alebo potoka. Čím viac sa dievke vody ušlo, tým viac sa jej to rátalo. Mládenci za odmenu dostali od gazdu páleného a od gazdinej buď varené, alebo surové vajíčka. Večer zo surových urobili praženicu, prizvali dievky i muziku a zabávali sa do rána.
V Čiernom Balogu sa už v nedeľu večer mládenci zišli v niektorom dome, cez noc tam sedeli a popíjali a v pondelok ráno ešte za tmy, začali po dedine chodiť oblievať dievky. Za oblievačku im ponúkli pálenku, dali vajíčka. Večer sa mládež poschádzala do jedného domu a zabávala sa pri muzike.
Kúpať na Veľkonočný pondelok chodili voľakedy i všetci Podkoničania. Najmenší chlapci s "barfínom", mládenci a chlapi s vodou. Starší spomínajú, že tam po polnoci kúpavali dievky mládencov a chlapov. Už sa to ale nepraktizuje, utorok je pracovný deň, ráno treba vstať a ísť do roboty...
"Kuparská", oblievačka, patrila i k horehronskej Polomke. Dievky, ktoré sa poskrývali, dopadli obyčajne najhoršie. V lepšom prípade obišli iba s vedrom vody zo studne, v horšom ich mládenci vymáčali v potoku. Do večera sa však na všetko zabudlo a všetci sa stretli pri muzike. Chodili na ňu aj matky a príbuzné vykúpaných dievčat, avšak museli doniesť "cesť" poctu a to buď peniaze pre hudcov, čerstvý biely koláč, slaninu, klobásku, prípadne vajíčka. Mládenci každú ženu privítali, ponúkli pálenkou a musela ísť aspoň raz do kola. "Šibarska" bývala aj v utorok, ibaže právo šibať kúpačov mali dievčatá.
aktualizované 14:20
Autor: zh

Beata
Balogová
