Minister školstva Ján Mikolaj chce obmedziť prísun štátnych peňazí pre vysoké školy, ktorých absolventi nepochodia na trhu práce.
Do vysokoškolskej novely pridal kritérium, podľa ktorého by sa pri rozdeľovaní dotácií bralo do úvahy uplatnenie absolventov v praxi. Šéf rezortu dnes pre agentúru SITA povedal, že má v pláne zaviesť posudzovanie aj podľa toho, či odchovanci vysokých škôl budú pracovať v odbore, ktorý vyštudovali. "Je správne, aby sme to zhodnotili, pretože ak by sme to ignorovali ako doteraz, ťažko dosiahneme, aby sme vysoké školy tlačili do toho, aby otvárali také študijné programy, ktoré spoločnosť potrebuje," uviedol Mikolaj. Podľa neho takéto údaje nebude zložité získať.
Mikolaj ďalej spresnil, že po novele bude nasledovať nariadenie vlády, ktoré upraví, ako sa budú určovať normatívy pre školy. Podľa Mikolaja po novom by ich výška závisela aj od upraveného kritéria, ktoré sa týka ekonomickej náročnosti. V tomto prípade by sa menej zohľadňovala personálna náročnosť. Mikolaj ešte nevedel povedať, aká časť dotácií by sa prideľovala podľa uplatnenia absolventov. Ešte nie je jasné ani to, z ktorých štatistík by sa vychádzalo. Podľa Mikolaja údaje by mohli získavať od Ústavu informácií a prognóz školstva (ÚIPŠ) alebo sa vypracuje projekt v rámci Európskeho sociálneho fondu. ÚIPŠ spolupracuje pri získavaní údajov s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny. Mikolaj však dodal, že údaje úradov práce budú využívať, pretože "sú presné".
Podľa štatistík úradov práce
Za ideálne ich nepovažujú rektor Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre Mikuláš Látečka a rektor Technickej univerzity v Košiciach Juraj Sinay. "(Štatistiku úradov práce) sme viackrát preverovali a nekorešponduje so skutočnosťou," povedal Sinay. Novinku však schvaľuje, pretože "je dôležité, aby školy neprodukovali nezamestnaných. Podľa Sinaya treba určiť jasné pravidlá, aby sa peniaze na základe tohto kritéria rozdeľovali objektívne. Látečka má takisto výhrady k evidenciám úradov. Zároveň avizuje, že škola chce prispôsobiť študijné programy podľa toho, ktoré vyžaduje prax. Absolventi poľnohospodársko-lesníckych odborov sú totiž oveľa menej úspešní napríklad v porovnaní s tými, ktorí končia na technických univerzitách.
Rektor Ekonomickej univerzity v Bratislave Rudolf Sivák tvrdí, že je správne zvýhodňovať vysoké školy s úspešnými absolventmi. Podľa neho na zozbieranie údajov o tom, koľko absolventov pracuje vo svojom odbore, bude treba vynaložiť veľké úsilie. "Ale dá sa to. Hlavne, keď bude fungovať jednotný informačný systém medzi ministerstvom školstva, úradmi práce a školami," dodal Sivák. Nové kritérium víta aj rektor Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a prezident Slovenskej rektorskej konferencie Vladimír Báleš.
Podľa návrhu vysokoškolskej novely školy by mali dostávať dotácie podľa šiestich kritérií - počtu študentov, počtu absolventov a ich uplatnenia v praxi, ekonomickej náročnosti študijných programov, ich kvality a začlenenia vysokej školy. O novele by mala vláda rokovať v stredu. Mikolaj potvrdil, že medzi ministrov príde Vladimír Báleš.
Školskú reformu bude koordinovať Kurikulárna rada
Školskú reformu na Slovensku bude koordinovať Kurikulárna rada. Ide o desaťčlenný výkonný orgán Ministerstva školstva (MŠ) SR, ktorý sa nedávno zišiel na svojom prvom zasadnutí.
Po menovaní ministrom Jánom Mikolajom sa členovia rady dohodli na vypracovaní návrhu zásad zákona o výchove a vzdelávaní, ktorý bude obsahovať štruktúru školského systému a vecné riešenie reformy vzdelávania.
Hlavným zámerom školskej reformy bude zlepšiť kvalitu a efektivitu výchovy a vzdelávania detí a mládeže. Školy by mali upustiť od bifľovania encyklopedických informácií a nepotrebné a zbytočné informácie by mala nahradiť výučba praktických poznatkov a informácií potrebných pre život.
Podľa informácií z MŠ Kurikulárnu radu tvoria odborníci z oblasti školstva. Sú medzi nimi spoluautori Milénia Miron Zelina a Vladislav Rosa, rektorka Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici Beáta Kosová, predsedníčka Asociácie učiteľov angličtiny Eva Tandlichová, výskumný a vývojový pracovník Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) pre dejepis na stredných školách Viliam Kratochvíl, generálny riaditeľ Sekcie regionálneho školstva MŠ SR Peter Juráš, riaditeľ Štátneho inštitútu pre odborné vzdelávanie Ivan Stankovský, vedecký tajomník ŠPÚ Ľudovít Hajduk a vedúci oddelenia školstva, mládeže a športu Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Korbas. Tajomníkom Kurikulárnej rady sa stal poradca ministra školstva Zdenko Krajčír.
Návrh zásad zákona o výchove a vzdelávaní bude predmetom odbornej verejnej diskusie v Učiteľských novinách, ale aj na pripravovanej konferencii, ktorá sa uskutoční v júni tohto roku.
Autor: zh

Beata
Balogová
