KOŠICE 18. apríla (SITA) – Na prahu májového sezónneho štartu Detskej železnice v Čermeľskom údolí sa posledný aprílový týždeň prebúdza historická, stále však čulá parná lokomotíva Katka. Prebúdzanie Katky za účasti predstaviteľov mesta Košice, železnice a dopravného podniku bude v areáli rušňového depa v sobotu 21. apríla. Pod Katkiným kotlom oheň zapália o pol jedenástej. Potom v rámci Rušňoparády predstavia parné lokomotívy na točni, okolo poludnia dorazí historický vlak MÁV, popoludnie je venované jazde parnej lokomotívy s prívesným vozňom v areáli depa.
V rámci Rušňoparády možno absolvovať jazdy parných vlakov z Prešova a Trebišova do Košíc a späť. Príležitosť potešiť sa z krásnych a funkčných parných rušňov sa zopakuje aj v nedeľu 22. apríla. Doprava pre verejnosť medzi Železničnou stanicou Košice a Rušňovým depom bude zabezpečená najnovším typom motorového vozidla ZSSK a.s., 813. Milovníci parných strojov môžu počas víkendu využiť v Košiciach kyvadlovú prepravu v hodinových intervaloch z Námestia osloboditeľov do Rušňového depa cez Jarmočnú ulicu.
Parný rušeň Katka vyrobili v roku 1884 v Hagansovej továrni v nemeckom Erfurte. Vyrobili ho pôvodne pre trať Gelnica – Smolnícka Huta. Pracoval tam do roku 1949, potom bol zapožičaný pre trať Hronská Breznica (Dúbrava) – Banská Štiavnica. V roku 1965, po úradnom vyradení z prevádzky, mal skončiť v šrote, ale zhodou šťastných náhod ho umiestnili na podstavec pri vstupnej bráne do Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi, kde slúžil ako pamätník železničnej minulosti. Po oprave v roku 1991 v Železničných opravovniach a strojárňach České Velenice bol „prevelený“ do služby na Detskej železnici v Košiciach. V minulom roku prešiel dôkladnou opravou kotla vo Vrútkach. V súčasnosti Katka reprezentuje najstarší prevádzkyschopný rušeň na území bývalého Československa a je tiež jedným z mála zachovaných parných rušňov s rozchodom 1 000 mm. Zapísaný je aj do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok SR.