Poslanec NR SR za KDH Daniel Lipšic chce prísnejšie postihy pre vodičov, ktorí jazdia pod vplyvom alkoholu. Ako uviedol Lipšic dnes na tlačovej besede, ak hladina alkoholu v krvi šoféra bude nižšia, takýto delikt by sa ako doteraz posudzoval ako priestupok.
Lipšic navrhuje, aby za vykonávanie zamestnania alebo činnosti (napr. vedenie vozidla) v stave vylučujúcom spôsobilosť pod vplyvom návykovej látky, ktorá ohrozuje život, zdravie a majetok občanov, bolo možné uložiť trest odňatia slobody až na jeden rok. Lipšic tiež navrhuje, aby sa rovnakou sadzbou postihovalo aj odmietnutie dychovej skúšky alebo lekárskeho vyšetrenia, ktoré vedú k zisteniu návykovej látky, ak to nie je spojené s nebezpečenstvom pre zdravie osoby. To by sa týkalo aj poslancov NR SR, ktorí sa odmietnutím dychovej skúšky v súčasnosti pre svoju imunitu môžu vyhýbať zodpovednosti za jazdu pod vplyvom alkoholu. Po prípadnom odmietnutí dychovej skúšky by parlament rozhodoval o ich zbavení imunity.
Jedno promile podľa Lipšica je dostatočnou hranicou, pričom vychádza aj z judikatúry pred roka 1990. Ide totiž o požitie alkoholu alebo inej návykovej látky v malom množstve, čo nevedie k takému zníženiu potrebných fyzických a psychických schopností, aby bol vodič spôsobilý bezpečne viesť vozidlo. Jedno promile zodpovedá podľa Lipšica dvom pohárom vína alebo piva, či dvom poldecákom 40 percentného alkoholu.
Lipšic prichádza s novelou Trestného zákona, pretože počet dopravných nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu za posledný rok stúpol. V roku 2006 bolo zaznamenaných 2 887 takýchto prípadov. Lipšic chce, aby sa ľudia cítili na cestách i chodníkoch bezpečne. Ak by parlament Lipšicovu novelu schválil, bola by účinná od 1. septembra 2007.
Ministerstvo: Postoj Daniela Lipšica k alkoholu za volantom je neúprimný
Ministerstvo spravodlivosti SR považuje súčasný postoj poslanca Daniela Lipšica k problematike alkoholu za volantom za neúprimný. "Zo strany pána Lipšica je to fraška, pretože rezort spravodlivosti sa v prípade jeho dobrého kamaráta - sudcu Špeciálneho súdu, ktorý sa odmietol po dopravnej nehode podrobiť skúške na alkohol, uspokojil iba s miernym trestom," uvádza sa v stanovisku ministerstva, ktoré dnes agentúre SITA poskytol jeho hovorca Michal Jurči.
Ostatných už chce Lipšic podľa rezortu trestať prísne bez toho, aby takýto návrh podrobil odbornej diskusii minimálne s ministerstvom vnútra a expertmi na bezpečnosť dopravy, či ním navrhnutá zmena zákona má šancu v praxi priniesť reálnu zmenu zvýšenia bezpečnosti občanov.
Ministerstvo spravodlivosti MS SR zdôrazňuje, že podporí každý odborný návrh na zvýšenie bezpečnosti na cestách. V súčasnosti vodičovi, ktorý usmrtí z nedbanlivosti pod vplyvom návykovej látky ďalšiu osobu, hrozí desaťročný nepodmienečný trest odňatia slobody. Rovnako je trestne postihované aj zranenie osôb pri dopravných nehodách, a to nielen pod vplyvom alkoholu, a tiež pri spôsobení väčšej škody. "Medializované dôvody nárastu dopravných nehôd aj po rekodifikácii trestných kódexov iba nasvedčujú zlyhanie bývalého vedenia rezortu vnútra, pretože nepriaznivý vývoj dopravnej štatistiky pretrváva už niekoľko rokov.
Ministerstvo spravodlivosti SR je presvedčené, že rezort vnútra vypracuje dostatočné legislatívne normy a prijme aj konkrétne opatrenia za zastavenie tohto dlhodobo nepriaznivého trendu," uvádza sa v stanovisku. Podľa rezortu spravodlivosti Lipšic zrejme niekde objavil starý Trestný zákon č. 140/1961 Zb. a prečítal si paragraf 201a Opilstvo. "Takto sa určite nedá riešiť problematika bezpečnosti na cestách," konštatuje sa v stanovisku.
Aktualizované 14:26
Oprava: V pôvodnej verzii agentúrna správa uvádza dátum účinnosti novely 1. september 2008. Správne znenie je 1. september 2007. Za chybu sa ospravedňujeme.