Skalica 29. apríla (TASR) - Rok stavebných prác a vyše 14 miliónov korún si vyžiadala výstavba nového prístavu Baťovho kanála, ktorý slávnostne otvoria 1. mája v Skalici.
Prvú plavbu na lodi na trase SkalicaVýklopníkPetrovStrážnice na Morave absolvujú pozvaní hostia v utorok dopoludnia po slávnostnom prestrihnutí pásky a odomknutí novej plavebnej sezóny na Baťovom kanále.
Pre Skaličanov sú pripravené počas celého dňa atrakcie, bohatý kultúrny a športový program, okrem plavby po kanáli aj súťaže v hode veslom, jedení utopencov, pití piva, preťahovaní lanom, love rybičiek, behu s plávacím kolesom či zhadzovaní veslom.
Rekreačný prístav Skalica začalo mesto budovať v roku 2006 ako súčasť projektu cezhraničného partnerstva s mestom Hodonín v programe Iniciatíva spoločenstva INTERREG IIIA SR-ČR. Je zrkadlovou iniciatívou k už existujúcemu prístavu U jezu na rieke Morave. Na jeho financovaní sa podieľala Európska únia a časť prostriedkov bolo vyčlenených aj v štátnom rozpočte.
Prístav Skalica umožní výstup a nástup na plavidlá rekreačnej plavby po Baťovom kanále aj na slovenskom území, čo doteraz nebolo možné. Mesto očakáva od tejto aktivity predovšetkým oživenie cestovného ruchu a príliv turistov aj do samotnej Skalice. V samotnom prístave majú rekreanti k dispozícii informačnú kanceláriu, občerstvenie, možnosť grilovania, sprchovania, využitia úložných priestorov i požičovne bicyklov. Mesto na prevádzkovanie prístavu uzatvorilo zmluvu s Prvou plavebnou spoločnosťou a.s. Pravidelná plavba po Baťovom kanáli trase SkalicaVýklopníkPetrovStrážnice bude možná od 1. mája do 31. septembra každú sobotu a nedeľu, dajú sa používať aj súkromné plavidlá.
Baťov kanál je historickou vodnou cestou z rokov 1934 - 1938, vybudovanou pre zvýšenie hladiny spodných vôd, pre závlahy a lodnú prepravu lignitu. Jeho oficiálny názov bol Prieplav Otrokovice-Rohatec, ale pretože na stavbe a využití sa výrazne podieľal podnikateľ Jan Baťa, zostal vžitý iný názov. Kanál bol dlhý 50 km a spojil Otrokovice s Rohatcom. Skladal sa z plavebných komôr, sústavy závlahových a drenážnych kanálov. Je čiastočne vedený po rieke Morave a čiastočne umelým korytom. Po druhej svetovej vojne prestal slúžiť svojmu účelu. Až začiatkom 90. rokov sa otázka "starej" vodnej cesty dostala do popredia záujmu v oblasti oživenia turisticko-rekreačných aktivít v povodí rieky Moravy.