BRATISLAVA 30. apríla (SITA) - Školskí inšpektori sa chystajú v máji urobiť reprezentatívny prieskum o kvalite výučby angličtiny a nemčiny na základných školách. Ako pre agentúru SITA uviedla riaditeľka Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) Mária Rychnavská, testy z angličtiny by si malo napísať 4 992 deviatakov, testy z nemčiny čakajú 2 426 deviatakov. Títo žiaci chodia na 127 škôl, ktoré si inšpekcia vyberala podľa veľkosti, zriaďovateľa, počtu tried a žiakov a podľa toho, či ide o vidiecku alebo mestskú školu. "Do prieskumu sme zaradili štátne, súkromné i cirkevné školy," dodala Rychnavská.
ŠŠI dala vypracovať testy externe. Pre učiteľov má pripravené dotazníky. Výsledky prieskumu by mali byť známe v júni. Podľa Rychnavskej výsledky poskytnú rezortu školstva. "Od nich už bude záležať, do akej miery ich využijú," podotkla Rychnavská.
Ministerstvo školstva plánuje zaviesť nový model výučby cudzích jazykov. Po novom by mal štát plošne zagarantovať, odkedy sa má začať s výučbou cudzích jazykov. Minister školstva Ján Mikolaj chce, aby sa žiaci na základných školách povinne učili dva cudzie jazyky. Do úvahy prichádzajú dve alternatívy. Buď sa žiaci začnú učiť cudziu reč od prvého ročníka a ďalšia im pribudne do rozvrhu v piatom ročníku, alebo začnú v tretej triede a druhý jazyk priberú v piatom ročníku. Podľa Mikolaja problémom je malý počet učiteľov jazyka, treba ich o približne 1 600 viac. Štátny pedagogický ústav tvrdí, že štát ročne platí pol miliardy korún za výučbu cudzích jazykov zbytočne. Jedným z dôvodov je neschopnosť škôl zabezpečiť nadväznosť vo vyučovaní, hlavne pri prechode zo základných na stredné školy.
ŠŠI zistila v minulom školskom roku vážne nedostatky vo vyučovaní cudzích rečí. Podľa inšpektorov v školách prevládali klasické metódy a málo efektívne formy vyučovania. Žiaci slabo reagovali na verbálne podnety učiteľov. "Na angličtine by mali rozhodne viac komunikovať," upozornila Rychnavská. Inšpektori tvrdia, že na druhom stupni je to horšie s počtom kvalifikovaných učiteľov. Vyučujúci sa často striedajú, majú nedostatok skúseností a nedostatočne využívajú progresívne spôsoby výučby. Školská inšpekcia upozorňuje, že sú podstatné rozdiely v kvalite jazykovej výučby medzi jednotlivými školami.