PREŠOV/SVIDNÍK 20. mája (SITA) – Na Základnej škole na Karpatskej ulici vo Svidníku vytvárajú integrované triedy, do ktorých prijímajú okrem bežnej detskej populácie aj mimoriadne nadaných žiakov.
Podľa riaditeľa školy Júliusa Paňka, počet takýchto detí nie je veľký, ročne príjmu do I. ročníka päť až šesť rozumovo nadaných žiakov. Nestačí to na otvorenie samostatnej triedy, ich výučba preto postupuje podľa metodických plánov pre nadané deti a používajú iné učebné listy. Medzi ostatnými žiakmi sa nenudia a môžu si tak rozvíjať svoj mimoriadny intelekt. Škola sa venuje integrácii tretí rok. Títo žiaci majú aj samostatný predmet obohacovanie, ktorý ich vyučuje iná učiteľku. Venujú sa témam, ktoré ich zvlášť zaujímajú - často je to zemepis, astronómia, živočíchy. Namiesto učebníc pracujú s encyklopédiami a internetom. Nadané deti majú aj svojho vlastného učiteľa na matematiku, ktorý s nimi pracuje podľa ich tempa.
O tom, či ide o mimoriadne nadané dieťa, rozhoduje Pedagogicko-psychologická poradňa vo Svidníku. Deti tu otestujú, zistia ich IQ. Podľa Paňka mimoriadne nadané dieťa sa ešte v predškolskom veku naučí čítať, vie spočítavať a odpočítavať čísla vyššie ako desať, má dobrú pamäť, rado a rýchlo sa učí, je zvedavé. Má radosť z objavovania nového, používa širokú slovnú zásobu, vie argumentovať, rado si vymýšľa, ale je aj neposlušné a kritické k autoritám. Nie každé intelektovo nadané dieťa vyniká vo všetkých oblastiach.
Škola vyzvala rodičov, aby svoje mimoriadne nadané deti prihlásili na testovanie do 16. mája. Podľa Paňka, záujem prejavili rodičia šiestich budúcich prvákov. ZŠ na Karpatskej ulici vo Svidníku navštevuje 251 žiakov, nadané deti majú zatiaľ v prvom a druhom ročníku.