Na stredných školách sa dnes začali ústne maturitné skúšky. V tomto roku si maturanti verili opäť viac ako vlani, keď podiel študentov, ktorí si vybrali náročnejšiu úroveň A, vzrástol pri všetkých predmetoch. Najviac študentov maturovalo z anglického jazyka, v oboch úrovniach ich bolo viac ako 34 200. Naopak, test z taliančiny v úrovni A absolvovalo len 15 študentov. Agentúru SITA o tom informoval odbor masmediálnej politiky Ministerstva školstva (MŠ) SR.
Ako sa v správe rezortu uvádza, v rámci generálnej skúšky si maturanti odskúšali aj externú maturitu a inovovanú písomnú časť internej formy maturitnej skúšky z vyučovacích jazykov. Ich výsledky sa do konečnej známky zarátavať nebudú. Zo slovenského jazyka a literatúry maturovalo viac ako 58 600 žiakov. Z nich si len necelých 4 400 zvolilo náročnejšiu A úroveň a zvládlo ju v priemere na 63,9 percenta.
Zo základnej B úrovne dosiahli maturanti priemernú úspešnosť 62,6 %. Žiaci na školách s vyučovacím jazykom maďarským písali externé testy zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry. Zvládli ich na 69,7 % (A úroveň) a 52 % (B úroveň). Zo svojho materinského – maďarského jazyka dosiahli úspešnosť 56,5 % (A úroveň) a 53,2 % (B úroveň). Iba 52 žiakov maturovalo z ukrajinského jazyka a literatúry, pričom všetci na B úrovni s úspešnosťou 53,5 %.
Podľa MŠ, keďže každý rok maturujú iní žiaci a píšu iné testy, nie je možné objektívne porovnávať výsledky s predchádzajúcimi rokmi. Rovnako tak neplatí, že z predmetu, v ktorom bola úspešnosť vyššia, majú žiaci lepšie vedomosti ako z iných predmetov s nižšou priemernou úspešnosťou.
Viacerí študenti sa na maturity učili tesne pred ich začiatkom
Maturanti sa aj tento rok často na skúšky dospelosti pripravovali najmä počas akademického týždňa. No hoci je možné za sedem dní stihnúť veľa, na preštudovanie desiatok tém to nestačilo a rozhodovalo šťastie pri žrebovaní otázky, zhodli sa študenti, ktorých ČTK oslovila.
"Snažil som sa pripraviť poctivo, no napokon som nemal šťastie a vytiahol som si otázku, ktorej som až tak veľa pozornosti nevenoval," zhrnul svoje dojmy tesne po skúške z dejepisu jeden z bratislavských gymnazistov Adam. Sebakriticky priznal, že výsledok by bol lepší, ak by učenie nenechal len na týždeň pred maturitami. "Človek je však zavalený množstvo predmetov, ktoré ho nebavia a ostáva mu málo energie na tie, ktoré má rád," posťažoval sa Adam.
S podobným pocitom hodnotil dnešnú odpoveď z matematiky aj ďalší gymnazista Jakub. "Podcenil som príklady. Teóriu som celkom zvládol, ale pri riešení úlohy som ostal zaskočený a potom som už v strese nevedel pomaly ani rozprávať," spomenul.
Napriek problémom obaja veria, že skúšku nebudú musieť opakovať. Počas tohto týždňa na nich ešte čakajú odpovede z ďalších troch predmetov.
V Česku premiéra celoštátnej maturity na budúci rok
Ústne maturity sa dnes začali aj v Česku. Okrem tradičného napätia skúšaných ich sprevádzajú aj búrlivé diskusie o tom, či Česi spustia jednotné celoštátne maturitné skúšky. Na rozdiel od Slovenska, kde stredoškoláci píšu centrálne zadávané testy externej maturity od roku 2005, v Česku mala byť premiéra skúšky až na budúci rok.
Proti zmene, ktorú presadzovala ešte predchádzajúca vláda, však boli nielen súčasní vládni politici, ale aj študenti. Tvrdili, že na stredné školy nastupovali za iných podmienok, než by mali skončiť, čo by podľa nich nebolo správne. Celoštátnu maturitu preto českí poslanci asi odložia až na rok 2010.
Autor: zh

Beata
Balogová
