Od 1. júna musia byť v autách na prepravu detí autosedačky

BRATISLAVA 27. mája (SITA) - Od 1. júna začne platiť nariadenie vlády SR, podľa ktorého musia byť motorové osobné i nákladné vozidlá vybavené príslušnou autosedačkou, ak je v nich prepravované dieťa. ...

BRATISLAVA 27. mája (SITA) - Od 1. júna začne platiť nariadenie vlády SR, podľa ktorého musia byť motorové osobné i nákladné vozidlá vybavené príslušnou autosedačkou, ak je v nich prepravované dieťa. Na Slovensku tak vstúpi do platnosti ďalšie nariadenie, ktoré sa uplatňuje v Európskej únii.

Používané detské zadržiavacie zariadenia, čiže autosedačky, musia byť schválené podľa príslušných predpisov. Autosedačka môže byť konštruovaná tak, "aby sa v prípade zrážky alebo náhleho spomalenia zmenšilo riziko poranenia prepravovanej osoby tým, že obmedzí pohyblivosť jej tela," uvádza sa v nariadení vlády. Zákon člení detské autosedačky na päť skupín: skupina 0 - pre deti s hmotnosťou do 10 kg, skupina 0+ - pre deti do 13 kg, skupina I - pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kilogramov, skupina II - pre deti od 15 do 25 kg a skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg. "Všeobecne však platí, že čím je autosedačka univerzálnejšia, tým je horšia. Vhodná autosedačka by mala dieťa fixovať, tým ho ochraňuje." uviedol pre agentúru SITA detský chirurg František Horn. Ako ďalej pripomenul, je dôležité, aby bol chránený hrudník a hlava. "Práve tieto časti tela sú často poranené u detí pri autohaváriách a sú život ohrozujúce," uviedol Horn.

Zároveň sú autosedačky rozdelené do dvoch tried - zabudované a nezabudované. Zabudované tvorí kombinácia popruhov s poistnou prackou, nastavovacím zariadením a upevňovacím kovaním. V niektorých prípadoch autosedačku konštrukčne dopĺňa prídavná sedačka alebo ochranný nárazový štít, ktoré by mali byť prispôsobené na upevnenie vlastnými, integrálnymi popruhmi. "Najbezpečnejším riešením upevnenia autosedačky je systém isofix, ktorý ju kotví priamo o rám karosérie auta," informoval detský chirurg. Podľa neho sa osvedčuje "škrupinová" autosedačka, ktorá je určená pre deti do deväť mesiacov. Nezabudované autosedačky tvorí "čiastočne zadržiavacie zariadenie", na ktorom dieťa počas jazdy sedí a k sedadlu vozidla je pripútané bezpečnostným pásom. "Sedačka" dieťa na sedadle zdvihne vyššie a tak ho bezpečnostný pás lepšie obopne cez hrudník. "Samotný pás, bez sedačky môže byť pre dieťa nebezpečný, lebo ho vtedy neobopína na správnych miestach," uviedol Horn.

Autosedačky nesmú byť pri používaní obrátené v protismere jazdy na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom. Takto možno umiestniť autosedačku len vtedy, ak bol čelný airbag deaktivovaný. Zároveň nemožno prepravovať deti do troch rokov vo vozidle, ktoré nemá na sedadlách bezpečnostné pásy. Ak sú vo vozidle umiestnené dve autosedačky na zadných sedadlách a nie je tam už miesto pre tretiu, je možné dieťa vo veku tri a viac rokov a s postavou výšky menšou ako 150 cm, pripútať k zadnému sedadlu bezpečnostným pásom. "Preprava dieťaťa je zakázaná na predných sedadlách," píše sa v nariadení.



čp;sy;fa

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 13 756
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 086
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 453
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 924
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 752
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 713
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 427
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 426
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 431
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

Neprehliadnite tiež

Meteorológovia varujú pred hmlou na väčšine územia

Horšiu viditeľnosť avizujú najmä v južných častiach Slovenska a v okolí Popradu, Kežmarku a Spišskej Novej Vsi.

Odborníčka: Drogovo závislých ani po rokoch neubúda

Pomáhať závislým od drog môže byť celkom jednoduché. Niekedy stačí sa porozprávať a dať im najavo, že ich život má zmysel.

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Štátna poisťovňa chce obmedziť liečbu pre ľudí, ktorí strácajú zrak

Všeobecná zdravotná poisťovňa je v niekoľkomiliónovej strate. Šetriť plánuje aj tak, že bude pacientom liečiť iba jedno oko, aj to neskôr a iba dva roky. Sama sa tak plánuje uzdraviť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop