Od 1. júna musia byť v autách na prepravu detí autosedačky

BRATISLAVA 27. mája (SITA) - Od 1. júna začne platiť nariadenie vlády SR, podľa ktorého musia byť motorové osobné i nákladné vozidlá vybavené príslušnou autosedačkou, ak je v nich prepravované dieťa. ...

BRATISLAVA 27. mája (SITA) - Od 1. júna začne platiť nariadenie vlády SR, podľa ktorého musia byť motorové osobné i nákladné vozidlá vybavené príslušnou autosedačkou, ak je v nich prepravované dieťa. Na Slovensku tak vstúpi do platnosti ďalšie nariadenie, ktoré sa uplatňuje v Európskej únii.

Používané detské zadržiavacie zariadenia, čiže autosedačky, musia byť schválené podľa príslušných predpisov. Autosedačka môže byť konštruovaná tak, "aby sa v prípade zrážky alebo náhleho spomalenia zmenšilo riziko poranenia prepravovanej osoby tým, že obmedzí pohyblivosť jej tela," uvádza sa v nariadení vlády. Zákon člení detské autosedačky na päť skupín: skupina 0 - pre deti s hmotnosťou do 10 kg, skupina 0+ - pre deti do 13 kg, skupina I - pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kilogramov, skupina II - pre deti od 15 do 25 kg a skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg. "Všeobecne však platí, že čím je autosedačka univerzálnejšia, tým je horšia. Vhodná autosedačka by mala dieťa fixovať, tým ho ochraňuje." uviedol pre agentúru SITA detský chirurg František Horn. Ako ďalej pripomenul, je dôležité, aby bol chránený hrudník a hlava. "Práve tieto časti tela sú často poranené u detí pri autohaváriách a sú život ohrozujúce," uviedol Horn.

Zároveň sú autosedačky rozdelené do dvoch tried - zabudované a nezabudované. Zabudované tvorí kombinácia popruhov s poistnou prackou, nastavovacím zariadením a upevňovacím kovaním. V niektorých prípadoch autosedačku konštrukčne dopĺňa prídavná sedačka alebo ochranný nárazový štít, ktoré by mali byť prispôsobené na upevnenie vlastnými, integrálnymi popruhmi. "Najbezpečnejším riešením upevnenia autosedačky je systém isofix, ktorý ju kotví priamo o rám karosérie auta," informoval detský chirurg. Podľa neho sa osvedčuje "škrupinová" autosedačka, ktorá je určená pre deti do deväť mesiacov. Nezabudované autosedačky tvorí "čiastočne zadržiavacie zariadenie", na ktorom dieťa počas jazdy sedí a k sedadlu vozidla je pripútané bezpečnostným pásom. "Sedačka" dieťa na sedadle zdvihne vyššie a tak ho bezpečnostný pás lepšie obopne cez hrudník. "Samotný pás, bez sedačky môže byť pre dieťa nebezpečný, lebo ho vtedy neobopína na správnych miestach," uviedol Horn.

Autosedačky nesmú byť pri používaní obrátené v protismere jazdy na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom. Takto možno umiestniť autosedačku len vtedy, ak bol čelný airbag deaktivovaný. Zároveň nemožno prepravovať deti do troch rokov vo vozidle, ktoré nemá na sedadlách bezpečnostné pásy. Ak sú vo vozidle umiestnené dve autosedačky na zadných sedadlách a nie je tam už miesto pre tretiu, je možné dieťa vo veku tri a viac rokov a s postavou výšky menšou ako 150 cm, pripútať k zadnému sedadlu bezpečnostným pásom. "Preprava dieťaťa je zakázaná na predných sedadlách," píše sa v nariadení.



čp;sy;fa

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 080
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 998
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 506
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 489
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 398
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 389
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 173
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 939
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 934

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Domov

Kusého kampaň súperov zaujala, Droba kritizoval množstvo bilbordov

Doprava zdarma aj spolupráca. Kandidáti na post bratislavského župana vysvetľovali v diskusii SME, čo by urobili po zvolení ako prvé.

Domov

Kaliňák musí pre chyby vrátiť milióny z eurofondov

Kontrola Úradu vlády zistila chyby v projektoch za desiatky miliónov eur. Ministerstvo vnútra peniaze na pokutu nemá. Dohodlo sa na splátkach.

Domov

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

Domov

Smeru ubudli členovia. Je za tým skôr vymieranie než nespokojnosť

Bývalí členovia v poslednom období upozorňujú na odchody aj pre nespokojnosť s politikou Smeru. Niekde sa potvrdili, niekde nie.