TRENČÍN 29. mája (SITA) – Mesto Trenčín vyhlásilo verejnú súťaž na spracovanie nového územného plánu (ÚP) mesta. Hodnotu zákazky samospráva predpokladá na 2,6 až 3,15 milióna korún. Otváranie ponúk sa bude konať 25. júna. Víťaz súťaže by mal podľa vestníka Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) územný plán sídelného útvaru začať spracovávať v auguste a dokončiť do konca roku 2009. Terajší územný plán objednalo mesto Trenčín ešte v roku 1996 a zastupiteľstvo ho schválilo koncom roka 1998.
Mesto na novú územnoplánovaciu dokumentáciu získalo grant od ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja vo výške 2,85 milióna korún. Vypracovanie nového, kvalitného územného plánu mesta je podľa vedúcej Útvaru architektúry a stratégie MsÚ v Trenčíne Adriany Mlynčekovej po legislatívnej stránke, ako aj z hľadiska dôkladnej informovanosti obyvateľov, náročný proces. „Mesto Trenčín už v tomto štádiu robí dôležité kroky, v rôznom štádiu rozpracovanosti je množstvo koncepčných materiálov, ktoré vytvoria základ pre spracovateľa. Ide predovšetkým o generel dopravy, generel kanalizácie, koncepciu energetiky, generel zelene, koncepciu zelene sídlisk Juh a Sihoť a podobne. Sú to všetko územnoplánovacie podklady, ktoré už teraz svojou vážnosťou tvoria základ nového územného plánu sídelného útvaru. Nemožno vynechať ani Urbanisticko-architektonickú štúdiu Centrálnej mestskej zóny (CMZ), ktorá tvorí základ regulácie územia v najexponovanejšej časti mesta,“ uviedla Mlynčeková pre mestský dvojtýždenník INFO Trenčín.
V štúdii CMZ je zahrnuté riešenie preťaženej dopravy v meste, budovanie nábrežia, ulíc, občianskeho vybavenia, ako aj regulácia výšky budov tak, aby neprekrývali pohľad na historické jadro mesta. Samospráva totiž pre modernizáciu železničnej trate očakáva rozsiahlu prestavbu centrálnej mestskej zóny.
Dôležitým dokumentom je aj spomínaný generel dopravy, ktorého koncept už prechádzal pripomienkovaním. Centrum environmentálnych aktivít (CEA) na svojej internetovej stránke upozorňuje hlavne na neriešenie dopravy peších a cyklistov. Chýbajú im cyklotrasy a ich koncepčné prepojenie, na základe kopírovania reálnych hlavných ťahov cyklistov z obytných zón do centra mesta. Dagmar Stužková zo Spoločnosti pre trvalo udržateľný život v SR v pripomienke, ktorá je tiež zverejnená na stránke CEA, tvrdí, že „generel vychádza z predpokladov ďalšieho masívneho rozširovania podmienok pre individuálnu automobilovú dopravu v meste, čo nekorešponduje s trendmi vo vyspelých krajinách, kde je rozvoj dopravy v mestách orientovaný výrazne viac na alternatívne a udržateľné spôsoby dopravy (MHD, bicykle, peši) a na utlmovanie a rozumné obmedzenie individuálnej automobilovej dopravy ako jednoznačne environmentálne najproblémovejšieho sektoru dopravy.“ Obe združenia žiadajú generel prepracovať. Komisia životného prostredia, dopravy a investícií pripomienky ku konceptu posúdi a vypracuje návrh Generelu dopravy mesta Trenčín, ktorý sa bude znovu pripomienkovať a následne o ňom budú rokovať poslanci mestského zastupiteľstva.