BRATISLAVA 2. júna (SITA) - Prieskum agentúry Focus ukázal, že v minulosti podporila nejakú neziskovú organizáciu finančným darom takmer polovica opýtaných. Prieskum uskutočnila agentúra na vzorke 1013 respondentov v dňoch 3. až 10. apríla 2007 pre Fórum donorov. Cieľom bolo zistiť ako sa na Slovensku rozvíja individuálne darcovstvo. Na základe výsledkov zostavili profil podporovateľa neziskových organizácií. Je ním žena vo veku 35 až 44 rokov, pracuje ako výkonná alebo tvorivá odborná pracovníčka, môže byť podnikateľka alebo živnostníčka, zarába viac ako 22 000 korún mesačne a žije v Banskobystrickom kraji. Ako povedala Lenka Iľanovská z Fóra donorov, k tomu, aby filantropia získala úctu a rešpekt verejnosti, je nevyhnutné, aby ľudia mali plnú dôveru v neziskové organizácie a projekty, na ktoré prispievajú. "Nachádzame sa vo fáze takzvanej slepej dôvery, kedy si darcovia ešte celkom neuvedomujú svoje práva," uviedla Iľanovská.
Podľa 59 percent opýtaných je najčastejšie uvádzaným kritériom darcovstva účel použitia vyzbieraných finančných prostriedkov. "Menej často respondenti uvádzajú dostatok potrebných informácií o činnosti neziskovej organizácie (36 %), dobré meno organizácie (35 %) alebo známosť a tradíciu zbierky (24 %)," informovala Iľanovská. Podľa výsledkov prieskumu je až 91 percent obyvateľov Slovenska presvedčených, že spoločensky prospešné aktivity by mali podporovať všetky firmy, ktoré na to majú potenciál. Naproti tomu až 61 % respondentov vníma spoločensky prospešné aktivity firiem iba ako vlastnú propagáciu a reklamu.
Odborníci v zahraničí hovoria o zlatom veku filantropie a tvrdia, že podmienky na rozvoj firemnej angažovanosti či individuálneho darcovstva nikdy neboli lepšie. Je otázne, prečo sa na Slovensku nezvyšuje záujem podporovať takéto aktivity, poznamenala Iľanovská.