Nové a modernejšie postupy totiž zavádza nielen polícia, ale aj prevádzači. Podmienky pre vstup ukrajinských občanov sa síce mierne zhoršia, z prechodov však zrejme nevymizne kolorit pašovania lacnejších cigariet či prevážania benzínu.
Podľa šéfa riaditeľstva hraničnej polície v Sobranciach Miroslava Uchnára zadržali strážcovia hraníc v máji vyše 200 migrantov. Cez Slovensko ďalej do Európskej únie smerujú najmä obyvatelia Pakistanu, Indie alebo Moldavska. Očakáva, že tlak na hranicu sa nezmení ani po vstupe Slovenska do Schengenu. "Je však rozdiel, či sa v noci pozeráte do ďalekohľadu, alebo do termovizuálnej kamery," dodal Uchnár.
Práve zabezpečenie modernou technikou a zvýšenie počtu policajtov by malo zlepšiť ochranu asi 100 kilometrov dlhej hranice s Ukrajinou. Stráženie hranice sa pritom posúva aj do vnútrozemia. Až do 60 obcí v blízkosti hranice napríklad umiestnili kamerové systémy.
Inovujú však aj prevádzači. Podľa Uchnára sa niektoré skupiny zabezpečili rádiovými vysielačkami. Migrantom tiež dávajú presné inštrukcie. Jeden z trikov napríklad je, aby migrant uviedol vek nižší ako 18 rokov. Slovensko ho potom nemôže vrátiť na Ukrajinu. Utečenec je umiestnený do tábora pre maloletých, odkiaľ sa snaží po niekoľkých dňoch utiecť.
Slovensko-ukrajinská hranica však nie je len miestom prevádzania ľudí. Rozdiely v cenách motivujú k pašovaniu cigariet či benzínu na Slovensko. "Škatuľka cigariet na ukrajinskej strane stojí do desať korún, na čiernom trhu sa predáva za 30 až 35 korún," povedal ČTK Ladislav Brada z Colného úradu v Čiernej nad Tisou.
Cigarety sa nosia v tajných priestoroch v autách, v ruksakoch cez les, po vode, ale aj vo vagónoch s uhlím. Minulý rok na hranici s Ukrajinou zadržali colníci vyše 13 miliónov kusov cigariet. Tento rok je to už takmer päť miliónov kusov. Napriek tomuto množstvu sa však vo všetkých mestách na východnom Slovensku dajú lacné cigarety z Ukrajiny bežne kúpiť od predavačov na uliciach.
Množstvo Ukrajincov si tiež privyrába dovozom lacnejších pohonných hmôt. Využívajú, že predpisy im povoľujú previezť plnú nádrž. Dôsledkom sú rady áut a niekoľkohodinové čakanie na prechodoch. Po ceste sa dajú hranice legálne prekročiť iba na dvoch miestach - okrem priechodu vo Vyšnom Nemeckom, ktorý znovu otvoria v stredu po viac ako trojmesačnej rekonštrukcii, funguje iba priechod v Ubli.
"Ukrajina plne rešpektuje snahu Slovenska vstúpiť do Schengenu, my sa snažíme dosiahnuť liberalizáciu vízového režimu s Európskou úniou," povedal ČTK generálny konzul Ukrajiny na Slovensku Jevhen Perebyjnis. K podpisu dohody by mohlo podľa Perebyjnisa dôjsť ešte tento rok. Víza sa nezrušia, niektorým skupinám obyvateľov sa však cestovanie do únie zjednoduší.
Naopak, Ukrajincom sa skomplikuje cestovanie na Slovensko. Kým teraz dostávajú slovenské víza zadarmo, po vstupe do Schengenu si za ne budú musieť zaplatiť. Čiastočným riešením však môže byť dohoda o malom pohraničnom styku. Tá by zaručovala Ukrajincom, ktorí žijú do 50 kilometrov od hranice, cestovanie na Slovensko bez víz. Tiež však len do vzdialenosti 50 kilometrov. "Dúfame, že tieto rokovania začneme nielen so Slovenskom, ale aj s Poľskom a Maďarskom," uviedol Perebyjnis.
Malý pohraničný styk by mal byť jednou z možností, ktoré by mali zmierniť prípadné negatívne dopady sprísneného režimu na hranici. O nich rokovala aj slovenská vláda, ktorá koncom mája zasadla na východe Slovenska v Sobranciach. "Do obcí pri hranici by malo smerovať viac prostriedkov z európskych fondov," povedal vtedy po rokovaní vlády premiér Robert Fico.
igr pto fil