Martin 6. júna (ČTK) - Počas približne dvojročnej existencie malého múzea, ktoré tvorí ešte ďalších osem vojenských i civilných lietadiel a vrtuľníkov, prišlo na tomčianske letisko niekoľko stoviek záujemcov.
Zberateľ lietadiel Peter Mazák verí, že návštevnosť ešte porastie. Kolekciu chce totiž aj s partiou ďalších nadšencov naďalej rozširovať.
"Zatiaľ máme otvorené hlavne cez víkendy, v prípade záujmu však môžme exponáty sprístupniť aj v týždni. Stroje stále zveľaďujeme, ku každému chceme pridať informačnú tabuľku. Chystáme sa zriadiť aj webovú stránku, aby sme sa dostali ešte viac do povedomia ľudí," povedal ČTK Mazák.
Historicky najvzácnejším kúskom je práve malé lietadlo pilota Jána Mičicu, ktoré bolo 8. júna 1972 unesené. Na palube leteckej linky Mariánske Lázně-Praha-Bratislava-Lučenec bolo vtedy 15 cestujúcich, až desať z nich sa podieľalo na únose. Mičica, ktorého násilníci strelili do krku, napokon let neprežil. Druhý pilot Dominik Chrobák potom pristál v Bavorsku. Únoscovia skončili pred súdom, ktorý ich poslal do väzenia na tri až sedem rokov. Ich vodca spáchal samovraždu, keď sa obesil v cele.
"Tento stroj dávame stále dohromady. Zvonku vyzerá celkom dobre, s interiérom je to trošku horšie. Bol totiž celkom vybrakovaný. Dávame tam kožené sedačky, takže pomaly to tiež nadobudne pôvodnú tvár," dodal Mazák. Na trupe lietadla je ešte stále záplata, ktorá zakrýva miesto, odkiaľ po streľbe vyšiel projektil.
V minulosti tento stroj slúžil aj ako pomôcka pri výuke žilinských vysokoškolákov. Časom ho však nahradili počítače a trenažéry, a preto lietadlo napokon skončilo v Tomčanoch. Tieto stroje československej výroby začali opúšťať montážne haly v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Niekoľko ich údajne ešte stále lieta v Afrike.
Niektoré exponáty si leteckí nadšenci okolo Mazáka zapožičali z vojenského historického múzea, iné zase odkúpili. V zbierke sú aj stroje, ktoré za socializmu stáli ako pamätníky pred školami.
ima boa