KOŠICE 8. júna (SITA) - Výhrady k viacerým novelám či novým zákonom – stavebnému, o obecnej polícii, zákona o miestnych daniach a poplatkoch a k opatreniam na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá boli hlavnými bodmi dnešného rokovania primátorov krajských miest, členov Združenia K-8. O záveroch rokovania, ktoré sa konalo v Košiciach, novinárov na tlačovej besede informoval predseda združenia a primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský.
Primátori K-8 žiadajú, aby sa zákonom riešila otázka regulácie parkovania jeho spoplatňovaním a príslušná legislatívna zmena sa urobila súčasne s vypustením týchto ustanovení zo zákona o miestnych daniach a poplatkoch. „Musí sa to riešiť zákonom. Ak sa to neurobí, máme obavy, že nastane chaos a každý si bude robiť čo chce,“ povedal Ďurkovský. Dodal, že doterajšie návrhy, ktoré predkladala samospráva, neboli akceptované, takže počkajú, s akým návrhom príde vláda alebo zákonodarný zbor.
Ako uviedol Ďurkovský, primátori K-8 sa zhodli, že návrh nového stavebného zákona neobsahuje zlepšenia územného a stavebného konania smerom k občanom. Dostatočne nerieši ani problematiku čiernych stavieb. „Združenie K-8 požaduje zriadenie stavebnej polície, ktorá sa v súvislosti s čiernymi stavbami osvedčila a dokáže už pri ich začiatku účinne zasiahnuť,“ povedal Ďurkovský. Súčasne žiadajú, aby Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR pred opätovným zaradením návrhu zákona do Legislatívnej rady vlády predložilo jeho znenie na posúdenie samosprávam a združeniu. Okrem toho žiadajú v novom zákone ponechať pôsobnosť a kompetencie miest Bratislavy a Košíc v rozhodovaní o svojich stavebných úradoch v súčasnej podobe a ponechať im aj právo vydávania záväzných stanovísk k stavbám, ktoré majú dopad na schválené urbanistické koncepcie a územné plány.
Združenie K-8 sa pripojilo k žiadosti primátora Bratislavy, ktorý požiadal prezidenta SR, aby nepodpísal novelu o niektorých opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Problém navrhujú riešiť v rámci existujúcich pravidiel územného plánovania s prvkami skráteného konania a efektívnej spolupráce samosprávy s vládou pri zmenách územných plánov.
Podľa primátorov nové návrhy niektorých ustanovení zákona o obecnej polícii by znamenali veľké zvýšenie nákladov pre samosprávu, zvýšenie vplyvu štátu a zníženie efektívnosti činnosti obecných a mestských polícií. Zásadne odmietajú zúženie právomocí obecných polícií pri priestupkoch v doprave a navrhujú naopak rozšírenie jej kompetencií pri ochrane verejného poriadku o právo vstupu do prevádzkarní a prevádzok, možnosť vykonávať službu aj v civilnom odeve s cieľom odhaľovať napr. nelegálne skládky odpadov a znečisťovania verejných priestranstiev.
Ďurkovský novinárom povedal, že o svojich zámeroch, pripomienkach a návrhoch budú informovať vládu, príslušné ministerstvá a dotknuté organizácie.