BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Inštitút pre mediálnu archeológiu v Rakúsku sa projektom s názvom Bez spojenia snaží nadviazať na stopy električkového železničného spojenia Hainburg - Bratislava. Toto spojenie sa prerušilo spustením železnej opony. Vlakom, autobusom, bicyklom, na traktore či pešo sa vydajú účastníci po stopách bývalého spojenia. Na každej zo zastávok umiestnia organizátori "umelecké zásahy". Projekt potrvá až do 15. septembra. Agentúru SITA o tom informovala Dana Filová z Odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky.
V sobotu o 10:00 zaznie štartovný výstrel v ôsmich staniciach. Pozdĺž trate pôvodnej železnice budú na miestach staníc na zemi výrazne, veľkými a z ďaleka viditeľnými nápismi, označené umelecké zásahy, ako aj odbočky, nástupné a prestupné stanice súčasných prostriedkov verejnej dopravy. Prázdne biele veľké plochy budú označovať osem železničných staníc.
Podľa cestovného poriadku z roku 1914 boli zastávky vlaku: Hainburg osobná stanica, Hainburg Ungartor, Wolfsthal, Berg, Kopčany (Köpcsény / Kittsee), Petržalka (Ligetfalu Gyartelep / Engerau), Liget (Aucafé) a Prešporský korunovačný pahorok (Poszony Koronázási dompter / Preßburg Krönungshügel), dnešné Námestie Ľudovíta Štúra.
Každú z týchto ôsmich staníc oživia rôzni umelci. Stanica Petržalka bude akousi virtuálnou medzizastávkou. Prostredníctvom umeleckej zvukovej inštalácie umelkyne Evy Ursprung z Rakúska sa účastníci prenesú do roku 1914. Od 10:00 budú po celej stanici znieť zvuky z Hainburgu a priľahlých luhov. Cez reproduktory na nástupištiach a v staničnej hale bude počuť bublanie fontány z Hlavného námestia, Dunaj, bzučanie múch a komárov či kvákanie žiab.
V minulosti boli Hainburg a Bratislava susedné mestá so silným hospodárskym prepojením, ktoré od 5. februára 1914 spájalo aj elektrické železničné spojenie. Doprava na tomto úseku bola zastavená 3. apríla 1945, keď po príchode frontu Nemci vyhodili do povetria strednú časť dnešného Starého mosta. Po roku 1989 sa opäť objavujú úvahy o obnovení priameho železničného spojenia medzi Hainburgom a Bratislavou, mestá sa opäť prepájajú čoraz viac hospodársky, osobná doprava medzi mestami je čoraz intenzívnejšia. Priame železničné spojenie však stále čaká na realizáciu.