Bratislava 18. júna (ČTK) - Letoví dispečeri po preštudovaní záverov medzinárodného bezpečnostného auditu trvajú na svojej požiadavke odvolať riaditeľa Letových prevádzkových služieb (LPS) Romana Bíra. Kontrola podľa nich totiž poukázala na vážne nedostatky vo vedení podniku, ktoré súvisia s bezpečnosťou letovej prevádzky. Ministerstvo dopravy však nezmenilo stanovisko, podľa ktorého audit nepreukázal vážnejšie pochybenia manažmentu LPS, ani zníženie bezpečnosti letovej prevádzky.
"Počkáme si, ako zareaguje minister. Jednou z alternatív naďalej zostáva štrajk," povedal dnes ČTK už skôr prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík. Reakciu navigátorov na postoj ministerstva ČTK zisťuje.
Podľa dispečerov minister dopravy nedodržal dohodu z konca februára, po ktorej navigátori ukončili päťdňový protest. Vážny vtedy dispečerom prisľúbil, že ak medzinárodný audit zistí vážne pochybenia zo strany šéfa LPS Bíra, odvolá ho. Podľa ministra kontrola nezistila takéto nedostatky, dispečeri však majú opačný názor.
"Stanovisko ministerstva dopravy zostáva nemenné," uviedol dnes úrad v tlačovom vyhlásení. Medzinárodný audit nepreukázal porušenie, ani zníženie bezpečnosti, čo potvrdil aj šéf Európskej agentúry pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol) Victor Aguado, doplnil. Organizácia podľa ministerstva v súčasnosti posudzuje akčný plán, ktorý bol vypracovaný na základe výsledkov kontroly.
Navigátori naďalej trvajú na tom, aby sa v podniku uskutočnili opatrenia, ktoré povedú k zlepšeniu bezpečnosti letovej prevádzky a komunikácie s vedením. Laurenčík pripustil, že by sa tak mohlo stať aj pod vedením Bíra. "Veľmi si to však neviem predstaviť," poznamenal.
Navigátori sa po zverejnení výsledkov auditu Európskej agentúry pre bezpečnosť letovej prevádzky sťažovali, že ministerstvo nedodržalo dohodu a nechce im poskytnúť originálne závery. Úrad reagoval tvrdením, že dohodu s dispečermi neporušil. Dispečeri naďalej zostávajú v štrajkovej pohotovosti.
Februárový štrajk dispečerov výrazne nezasiahol do príletov a odletov na slovenských letiskách. Letecké spoločnosti však museli odkláňať svoje prelety mimo slovenského územia, čo LPS spôsobilo niekoľkomiliónovú stratu.