Prešov 2. júla (TASR) - Na báze novej, výkonnejšej a presnejšej technológie funguje linka tiesňového volania číslo 112 v správe koordinačného strediska integrovaného záchranného systému (IZS) na Krajskom úrade (KÚ) v Prešove. Ide o podobné pracovisko, aké slávnostne otvorili v piatok 29. júna v Trnave.
O nepretržitú obsluhu linky sa stará v 12-hodinových službách dovedna deväť až desať operátorov. Najviac z nich, šesť je zo záchrannej zdravotnej služby, navyše prítomný je vždy jeden lekár. Dvaja alebo traja slúžia operátori civilnej ochrany a jeden operátor za Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) SR.
Ako dnes TASR informoval Ladislav Hric, vedúci Odboru krízového riadenia KÚ v Prešove, službukonajúci operátor HaZZ nastúpil do výkonu služby od piatku 29. júna. Dovedna sa v službách strieda za všetky zložky IZS v Prešove 30 operátorov. Prešli aj tréningom, aby vedeli pomôcť volajúcemu, upokojiť ho v kritickej situácii.
Nová technológia pre jednotné európske číslo tiesňového volania 112 umožňuje operátorovi okamžite identifikovať a lokalizovať volajúceho. Stredisko disponuje aj Geografickým informačným systémom o celom území Prešovského kraja. Hric predpokladá, že sa s týmto vybavením zníži počet falošných volaní. Ak za deň prijmú na túto linku v Prešove okolo 2500 hovorov, tak až 97 percent z nich je falošných. Vyplýva to z dlhodobého sledovania.
Podľa Igora Lazoríka, vedúceho oddelenia krízového riadenia a IZS KÚ v Prešove, mnohí volajúci si mýlia linku 112 s bežnou informačnou službou, dožadujú sa spojenia na havarijné služby vodárov, plynárov. Z dvoch tretín volajúci sa uchádzajú o zdravotnú pomoc. Lazorík tiež dodal, že prechodné obdobie, keď sa bude volať nielen na číslo 112, ale ešte aj na "staré" a stále fungujúce linky 150, 155 a 158 potrvá tri - štyri roky.