SME

Rakovina krčka maternice je treťou najčastejšou príčinou smrti žien do 45 rokov

Bratislava 3. júla (TASR) - Rakovina krčka maternice (RKM) je treťou najčastejšou príčinou smrti žien vo veku od 15 do 45 rokov. Na Slovensku na ňu ročne ...

Bratislava 3. júla (TASR) - Rakovina krčka maternice (RKM) je treťou najčastejšou príčinou smrti žien vo veku od 15 do 45 rokov. Na Slovensku na ňu ročne ochorie okolo 500 žien a každých 44 hodín zomrie jedna z nich.

Prezident Slovenskej gynekologicko-pôrodníckej spoločnosti Ján Danko vyzýva ženy, aby chodili na preventívne vyšetrenia. Ženy majú nárok na preventívne gynekologické vyšetrenie raz ročne, túto možnosť však využíva len 17 percent Sloveniek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rakovinu krčka maternice vyvolávajú určité typy ľudského papillomavírusu - HPV. Existuje viac ako sto typov tohto vírusu a z nich približne 15 vyvoláva zmeny buniek, z ktorých sa môže vyvinúť uvedené ochorenie, upozornil dnes novinárov gynekológ Martin Redecha.

SkryťVypnúť reklamu

Redecha poukázal na to, že prevenciou by sa výskyt RKM mohol znižovať, avšak len málo žien chodí na preventívne prehliadky. RKM je totiž jediným zhubným ochorením, ktorému možno predchádzať očkovaním. Na trhu je už štvorvalentná vakcína Silgard, ktorá chráni pred HPV 16 a 18 - tie spôsobujú rakovinu až v 70 percentách prípadov, vysvetlil Redecha. Zároveň chráni aj pred typmi HPV 6 a 11, ktoré zapríčiňujú vznik genitálnych bradavíc a iné ochorenia krčka maternice.

Očkovanie je podľa štúdií najefektívnejšie u dievčat a žien vo veku od 9 do 26 rokov, keď je riziko nákazy vírusom HPV najvyššie. To však nesúvisí s promiskuitou, ako sa mylne niektorí domnievajú. Túto jedinečnú vakcínu Európska únia schválila aj pre chlapcov do 15 rokov. Dôvodom je skutočnosť, že s vírusom HPV sa spája 90 percent nádorov konečníka a 40 percent prípadov rakoviny penisu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 925
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 486
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 445
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 364
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 390
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 577
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Našli sme päť obcí, kde počet obyvateľov pred voľbami stúpal.


9
Boris Zala

V čom tkvie optimizmus Borisa Zalu ohľadne vývoja v Amerike?


21
Europoslankyňa Ľubica Karvašová.

Čerpanie peňazí preveríme, hovorí Lucia Yar.


10
Peter Schutz

Legislatívne predpisovať národu čo môže a čo nemôže je krajnosť.


25
SkryťZatvoriť reklamu