SME
Piatok, 26. apríl , 2019

V Radoli minulosť i súčasnosť lesnej úvraťovej železnice

ŽILINA 4. júla (SITA) - Bývalú Kysucko-oravskú lesnú železnicu a jej zachovanú časť Historickú lesnú úvraťovú železnicu, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke, priblíži ...

ŽILINA 4. júla (SITA) - Bývalú Kysucko-oravskú lesnú železnicu a jej zachovanú časť Historickú lesnú úvraťovú železnicu, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke, priblíži od štvrtka výstava Klapot kolies v údoliach Bielej Oravy a Bystrice v kaštieli v Radoli. Návštevníkom podá komplexný pohľad na minulosť i súčasnosť tejto pozoruhodnej železnice, ktorá patrila v minulom storočí medzi najvýznamnejšie lesné železnice na Slovensku. Odborné texty, dobové fotografie, exponáty ako pracovné nástroje na údržbu a opravu trate a vozňového parku, návestné a dorozumievacie prostriedky, uniforma pracovníka lesnej železnice, súčasti výstroja lokomotívy, výrobné tabuľky koľajových vozidiel, kópie písomných prameňov, mapky, či tabuľky približujú históriu bývalej lesnej železnice a jej zachovanej časti, prevádzku a každodenný život jej zamestnancov. Súčasťou prehliadky je aj videoprojekcia dokumentárnych filmov o nej.

Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla v roku 1926 spojením dovtedy samostatných úzkorozchodných lesných železníc z Oščadnice do doliny Chmúra v katastrálnom území obce Nová Bystrica - Vychylovka a oravskej LŽ z Lokce do Erdútky, terajšej Oravskej Lesnej. V úseku spojovacej železnice medzi Chmúrou a sedlom Beskydu bolo veľké prevýšenie - 217,69 metra na pomerne krátkom úseku. Pre bezpečnosť prevádzky to projektant vyriešil vložením troch hrotových úvratí do trate, zároveň sa obe koncové stanice v Chmúre a v sedle Beskydu vybudovali ako úvraťové. Na konci 20. rokov 20.storočia dosiahla KOLŽ dĺžku vyše 110 km, z toho mala hlavná trať 61 km, zvyšok tvorili odbočky.

Hlavnou úlohou železnice bol odvoz dreva z údolí Bielej Oravy a Bystrice do stanice LŽ v Oščadnici, ktorá bola v drevosklade parnej píly, kde sa časť dreva spracovala alebo sa drevo vyvážalo do železničnej stanice Košicko-bohumínskej železnice v Oščadnic. KOLŽ zrušili pre nerentabilitu od januára 1969. Reálne ukončila prevádzku v roku 1972. S výnimkou osemkilometrového úseku Chmúra - Tanečník trať demontovali a zlikvidovala sa aj časť rušňového parku a väčšina vozňov. Zachovanú časť bývalej železnice a torzo koľajových vozidiel prevzalo v roku 1974 do svojej správy Kysucké múzeum v Čadci. Zámerom múzea, ktoré zvyšky bývalej lesnej železnice začlenilo do vznikajúcej expozície v prírode, bola obnova zachovanej časti železnice a jej ďalšie využitie formou múzejnej železnice.

Súčasne s výstavbou národopisnej expozície múzeum rekonštruovalo aj 2,7 kilometra železnice medzi stanicou Chmúra a osadou Kubátkovia, ktorý sčasti prechádzal cez budovanú expozíciu v prírode. Po začatí prevádzky kysuckého skanzenu vo Vychylovke v roku 1981 sa na časti zachovanej železnice začali ukážkové skúšobné jazdy historických vlakov. Od roku 1991 sa zachovaná časť bývalej LŽ začala nazývať Historická lesná úvraťová železnica. Po ukončení generálnej opravy úseku Kubátkovia - Chmúra - Beskyd dostalo Kysucké múzeum v roku 1995 povolenie na osobnú prevádzku od stanice Kubátkovia. Sprevádzkovanie 11-kilometrovej časti bývalej lesnej železnice sa plánuje na rok 2009.

Výstava potrvá do konca septembra, prístupná je každý deň, v pondelok až piatok od 8:00 do 16:00, v sobotu a nedeľu od 10:00 do 16:00.

Agentúru SITA informovalo Kysucké múzeum v Čadci.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  5. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  6. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  9. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  10. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  1. Stavebná fakulta STU a energeticky úsporné alternatívy
  2. 5 funkcií ČSOB SmartBankingu, ktoré vám ušetria čas
  3. Arca Brokerage House mala úspešný rok 2018
  4. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii?
  5. Enviro deň v Košiciach prinesie zábavu aj osvetu
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  7. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  8. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  9. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  10. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 22 323
  2. Od mája sa mení definícia kilogramu 9 676
  3. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 6 949
  4. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 6 336
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 4 989
  6. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 4 838
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 833
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 461
  9. Tipy od sprievodkyne: Ako si užiť dovolenku na nádhernej Ischii? 3 418
  10. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou 2 152

Hlavné správy zo Sme.sk

Auto Martišovej našli v rieke pri Žiari nad Hronom.
Komentár Zuzany Kepplovej

Ani len netušíme, aký je to pocit starnúť v dnešnom svete

Akú starobu by ste si priali?

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Prečo sa kovový kilogram musel zmeniť na elektrický

Prírodné zákony sa nemenia, telesá áno.

Prototyp kilogramového závažia, podľa ktorého sa určovala jednotka hmotnosti.

Kim Čong-un ukončil návštevu Ruska predčasne

Delegácia z KĽDR požiadala o skrátenie návštevy.

Severokórejský líder Kim Čong-un.

Neprehliadnite tiež

ZMOS upozornil na nedostatočné kapacity pre povinnú predškolskú dochádzku

Povinnú predškolskú dochádzku od 5 rokov čaká spleť problémov, uviedol Michal Kaliňák.

Škôlka na Podtatranskej ulici v Poprade už funguje v normálnom režime.

V Bratislave protestujú za budúcnosť klímy (fotogaléria)

Z riešenia súčasnej klimatickej krízy by sa podľa aktivistov mala stať politická priorita.

Študenti protestujú na Námestí SNP v Bratislave.

NKÚ žiada vyvodzovanie osobnej zodpovednosti za neefektívne eZdravie

Audit kontrolórov pomohol rozbehnúť projekt, ktorý stále nie je plne funkčný.

Do systému elektronického zdravotníctva sa bude dať dostať cez elektronický občiansky preukaz. Ten by mali mať k dispozícii všetci obyvatelia Slovenska do roku 2021. Dovtedy  budú používať kartičku poistenca.

Kotlebovej strane hrozí, že sa nezúčastní na eurovoľbách

Ak Najvyšší súd rozhodne o rozpustení ĽSNS, môže sa ešte odvolať na Ústavný súd.

Marian Kotleba.

Kauza prepustenia Žarnaya sa vracia na okresný súd

Bývalý učiteľ poukázal na podozrivú zmluvu na externé právne služby.

Oto Žarnay.