V Radoli minulosť i súčasnosť lesnej úvraťovej železnice

ŽILINA 4. júla (SITA) - Bývalú Kysucko-oravskú lesnú železnicu a jej zachovanú časť Historickú lesnú úvraťovú železnicu, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke, priblíži ...

ŽILINA 4. júla (SITA) - Bývalú Kysucko-oravskú lesnú železnicu a jej zachovanú časť Historickú lesnú úvraťovú železnicu, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke, priblíži od štvrtka výstava Klapot kolies v údoliach Bielej Oravy a Bystrice v kaštieli v Radoli. Návštevníkom podá komplexný pohľad na minulosť i súčasnosť tejto pozoruhodnej železnice, ktorá patrila v minulom storočí medzi najvýznamnejšie lesné železnice na Slovensku. Odborné texty, dobové fotografie, exponáty ako pracovné nástroje na údržbu a opravu trate a vozňového parku, návestné a dorozumievacie prostriedky, uniforma pracovníka lesnej železnice, súčasti výstroja lokomotívy, výrobné tabuľky koľajových vozidiel, kópie písomných prameňov, mapky, či tabuľky približujú históriu bývalej lesnej železnice a jej zachovanej časti, prevádzku a každodenný život jej zamestnancov. Súčasťou prehliadky je aj videoprojekcia dokumentárnych filmov o nej.

Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla v roku 1926 spojením dovtedy samostatných úzkorozchodných lesných železníc z Oščadnice do doliny Chmúra v katastrálnom území obce Nová Bystrica - Vychylovka a oravskej LŽ z Lokce do Erdútky, terajšej Oravskej Lesnej. V úseku spojovacej železnice medzi Chmúrou a sedlom Beskydu bolo veľké prevýšenie - 217,69 metra na pomerne krátkom úseku. Pre bezpečnosť prevádzky to projektant vyriešil vložením troch hrotových úvratí do trate, zároveň sa obe koncové stanice v Chmúre a v sedle Beskydu vybudovali ako úvraťové. Na konci 20. rokov 20.storočia dosiahla KOLŽ dĺžku vyše 110 km, z toho mala hlavná trať 61 km, zvyšok tvorili odbočky.

Hlavnou úlohou železnice bol odvoz dreva z údolí Bielej Oravy a Bystrice do stanice LŽ v Oščadnici, ktorá bola v drevosklade parnej píly, kde sa časť dreva spracovala alebo sa drevo vyvážalo do železničnej stanice Košicko-bohumínskej železnice v Oščadnic. KOLŽ zrušili pre nerentabilitu od januára 1969. Reálne ukončila prevádzku v roku 1972. S výnimkou osemkilometrového úseku Chmúra - Tanečník trať demontovali a zlikvidovala sa aj časť rušňového parku a väčšina vozňov. Zachovanú časť bývalej železnice a torzo koľajových vozidiel prevzalo v roku 1974 do svojej správy Kysucké múzeum v Čadci. Zámerom múzea, ktoré zvyšky bývalej lesnej železnice začlenilo do vznikajúcej expozície v prírode, bola obnova zachovanej časti železnice a jej ďalšie využitie formou múzejnej železnice.

Súčasne s výstavbou národopisnej expozície múzeum rekonštruovalo aj 2,7 kilometra železnice medzi stanicou Chmúra a osadou Kubátkovia, ktorý sčasti prechádzal cez budovanú expozíciu v prírode. Po začatí prevádzky kysuckého skanzenu vo Vychylovke v roku 1981 sa na časti zachovanej železnice začali ukážkové skúšobné jazdy historických vlakov. Od roku 1991 sa zachovaná časť bývalej LŽ začala nazývať Historická lesná úvraťová železnica. Po ukončení generálnej opravy úseku Kubátkovia - Chmúra - Beskyd dostalo Kysucké múzeum v roku 1995 povolenie na osobnú prevádzku od stanice Kubátkovia. Sprevádzkovanie 11-kilometrovej časti bývalej lesnej železnice sa plánuje na rok 2009.

Výstava potrvá do konca septembra, prístupná je každý deň, v pondelok až piatok od 8:00 do 16:00, v sobotu a nedeľu od 10:00 do 16:00.

Agentúru SITA informovalo Kysucké múzeum v Čadci.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 066
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 568
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 604
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 223
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 897
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 695
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 354
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 314
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 610
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Autá tajnej služby videla celá ulica. Ako sledovali Kováča mladšieho

Ústavný súd má necelé dva týždne na to, aby rozhodol o osude Mečiarových amnestií. Ak ich zruší, pred súd sa postaví aj bývalý šéf SIS Ivan Lexa.

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

Rozvody na dohodu a ústupky homosexuálom Žitňanskej stopla SNS

Ministerka zatiaľ nepovedala, či sa agendu pokúsi pretlačiť aj napriek odporu jednej z koaličných strán. Poslanci chcú pri ťažkých témach radšej status quo.