V Radoli minulosť i súčasnosť lesnej úvraťovej železnice

ŽILINA 4. júla (SITA) - Bývalú Kysucko-oravskú lesnú železnicu a jej zachovanú časť Historickú lesnú úvraťovú železnicu, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke, priblíži ...

ŽILINA 4. júla (SITA) - Bývalú Kysucko-oravskú lesnú železnicu a jej zachovanú časť Historickú lesnú úvraťovú železnicu, ktorá je súčasťou Múzea kysuckej dediny v Novej Bystrici - Vychylovke, priblíži od štvrtka výstava Klapot kolies v údoliach Bielej Oravy a Bystrice v kaštieli v Radoli. Návštevníkom podá komplexný pohľad na minulosť i súčasnosť tejto pozoruhodnej železnice, ktorá patrila v minulom storočí medzi najvýznamnejšie lesné železnice na Slovensku. Odborné texty, dobové fotografie, exponáty ako pracovné nástroje na údržbu a opravu trate a vozňového parku, návestné a dorozumievacie prostriedky, uniforma pracovníka lesnej železnice, súčasti výstroja lokomotívy, výrobné tabuľky koľajových vozidiel, kópie písomných prameňov, mapky, či tabuľky približujú históriu bývalej lesnej železnice a jej zachovanej časti, prevádzku a každodenný život jej zamestnancov. Súčasťou prehliadky je aj videoprojekcia dokumentárnych filmov o nej.

Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla v roku 1926 spojením dovtedy samostatných úzkorozchodných lesných železníc z Oščadnice do doliny Chmúra v katastrálnom území obce Nová Bystrica - Vychylovka a oravskej LŽ z Lokce do Erdútky, terajšej Oravskej Lesnej. V úseku spojovacej železnice medzi Chmúrou a sedlom Beskydu bolo veľké prevýšenie - 217,69 metra na pomerne krátkom úseku. Pre bezpečnosť prevádzky to projektant vyriešil vložením troch hrotových úvratí do trate, zároveň sa obe koncové stanice v Chmúre a v sedle Beskydu vybudovali ako úvraťové. Na konci 20. rokov 20.storočia dosiahla KOLŽ dĺžku vyše 110 km, z toho mala hlavná trať 61 km, zvyšok tvorili odbočky.

Hlavnou úlohou železnice bol odvoz dreva z údolí Bielej Oravy a Bystrice do stanice LŽ v Oščadnici, ktorá bola v drevosklade parnej píly, kde sa časť dreva spracovala alebo sa drevo vyvážalo do železničnej stanice Košicko-bohumínskej železnice v Oščadnic. KOLŽ zrušili pre nerentabilitu od januára 1969. Reálne ukončila prevádzku v roku 1972. S výnimkou osemkilometrového úseku Chmúra - Tanečník trať demontovali a zlikvidovala sa aj časť rušňového parku a väčšina vozňov. Zachovanú časť bývalej železnice a torzo koľajových vozidiel prevzalo v roku 1974 do svojej správy Kysucké múzeum v Čadci. Zámerom múzea, ktoré zvyšky bývalej lesnej železnice začlenilo do vznikajúcej expozície v prírode, bola obnova zachovanej časti železnice a jej ďalšie využitie formou múzejnej železnice.

Súčasne s výstavbou národopisnej expozície múzeum rekonštruovalo aj 2,7 kilometra železnice medzi stanicou Chmúra a osadou Kubátkovia, ktorý sčasti prechádzal cez budovanú expozíciu v prírode. Po začatí prevádzky kysuckého skanzenu vo Vychylovke v roku 1981 sa na časti zachovanej železnice začali ukážkové skúšobné jazdy historických vlakov. Od roku 1991 sa zachovaná časť bývalej LŽ začala nazývať Historická lesná úvraťová železnica. Po ukončení generálnej opravy úseku Kubátkovia - Chmúra - Beskyd dostalo Kysucké múzeum v roku 1995 povolenie na osobnú prevádzku od stanice Kubátkovia. Sprevádzkovanie 11-kilometrovej časti bývalej lesnej železnice sa plánuje na rok 2009.

Výstava potrvá do konca septembra, prístupná je každý deň, v pondelok až piatok od 8:00 do 16:00, v sobotu a nedeľu od 10:00 do 16:00.

Agentúru SITA informovalo Kysucké múzeum v Čadci.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 541
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 221
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 415
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 873
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 683
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 576
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 536
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 370
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 287
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 972

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Autorská strana Petra Schutza

Obama nechal Trumpovi problém

Nevypočítateľný a cholerický premiér, ktorý mení pozície cez noc, nie je lepši než bláznivý predseda parlamentu.

PLUS

Oklamať eurokomisiu nebude také jednoduché

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú pod úroveň civilizovaného sveta.

Neprehliadnite tiež

Domov

Bývalý úradník Guman: Čerpanie peňazí na Rómov je čisté zúfalstvo

Rómske osady nevyrieši štát ani mimovládky, ale dobrý starosta, tvrdí bývalý zástupca riaditeľa úradu práce v Bardejove Viktor Guman.

Domov

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

Domov

Kaliňák sa krízy stráni, po dlhom čase sa ho netýka

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke. Či by bol za odvolanie Plavčana, dosiaľ nepovedal.

Domov

Zástupcovia vysokoškolákov tvrdia, že odstúpenie Plavčana nestačí

Odstúpenie Plavčana je podľa Študentskej rady vysokých škôl iba vyvodením politickej zodpovednosti.