SME

Popularita last-minute dovoleniek klesá

Pri vzdialenejších lokalitách je hitom tohtoročnej sezóny podľa Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr Grécko. "V obľúbenosti narástlo Turecko, Egypt si takisto polepšil v porovnaní s predchádzajúcim rokom." Z bližších destinácií jednoznačne

Slováci v posledných rokoch čoraz viac vyberajú letnú dovolenku v zahraničí v predstihu a nenechávajú si nákup na poslednú chvíľu. ČTK to povedal generálny sekretár Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA) Ivan Schwarz. Podľa neho aj preto bol tento týždeň už počet voľných zájazdov obmedzený. Predpokladá, že za oddychom pocestuje túto sezónu viac ľudí ako minulý rok.

"Koncom mája už bolo sedemdesiat percent ponuky vypredaných. Keď to tak odhadnem, tak možno ešte nejakých desať percent kapacít je v súčasnosti voľných, ktoré by sa dali nejako obsadiť, čo je už z hľadiska šírky a rozmanitosti ponuky dosť slabé pre klienta," povedal ČTK Schwarz. Očakáva, že počet predaných zájazdov stúpne tento rok oproti vlaňajšku asi o desať percent. Minulý rok vycestovalo na dovolenku do desiatich najobľúbenejších krajín podľa štatistík asociácie organizovane 485.977 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí klienti si podľa Schwarza objednali letnú dovolenku ešte v decembri alebo januári. Dodal, že takzvané first moment ponuky sú často cenovo o niečo výhodnejšie ako zájazdy kupované na poslednú chvíľu. Ľudia majú tiež väčší výber destinácií a hotelov.

Pri vzdialenejších lokalitách je hitom tohtoročnej sezóny podľa asociácie Grécko. "V obľúbenosti narástlo Turecko, Egypt takisto si polepšil v porovnaní s predchádzajúcim rokom," poznamenal Schwarz. Z bližších destinácií jednoznačne podľa neho dominuje Chorvátsko, a to tak pri organizovaných, ako aj individuálnych zájazdoch.

Zvýšený záujem ľudí o skorší výber dovolenky potvrdili aj zástupcovia cestovných kancelárií, ktorých ČTK oslovila. Ešte vždy však možno podľa nich dostať takzvané pobyty last minute. Pri nich sa môžu vyskytnúť niekedy zľavy aj do výšky 50 percent, väčšinou začínajú pri zhruba 15 percentách.

SkryťVypnúť reklamu

"Zaznamenali sme oproti minulosti nárast nákupov na first moment. Ľudí láka široký výber z ponuky a zaujímavá výška zliav za skorý nákup. Last minute na júl a august sú ešte stále k dispozícii, aj keď v obmedzenom počte, najširší výber je v destináciách Egypt a Tunisko," povedala Eva Rosíková, marketingová manažérka najväčšej cestovnej kancelárie na Slovensku Satur Travel.

"Veľa ľudí si kúpilo dovolenku ešte na začiatku roka. Vypredané sú obľúbené hotely, ktoré ľudia poznajú, kde sa vracajú, ale samozrejme vždy v nejakom termíne nájdeme niečo voľné," doplnila Denisa Padošová z Tatratour.

Čakať sa neoplatí podľa Zuzany Juralovej z internetovej cestovnej agentúry Invia.sk tým, ktorí chcú cestovať vo väčších skupinách. "Tam už je problém s letenkami, určite už nie je ani taký výber hotelov," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

V Invia.sk, ktorá ponúka zájazdy asi 200 cestovných kancelárií zo Slovenska a Česka, majú pritom skúsenosti, že stále dosť Slovákov v porovnaní s Čechmi vyčkáva s nákupom dovolenky. "V Čechách je úplne iný trend, oni kupujú dovolenku počas celého roku. Takže tá krivka nie je taká markantná cez leto, kdežto u nás počas roka je to nejaký priemer, ale potom dôjde leto a last minute a strašne to vyskočí. Strašný je nával tých objednávok," poznamenala Juralová.

SACKA podľa hlásení cestovných kancelárií tiež zaznamenala, že medzi ľuďmi rastie záujem o pobyty all inclusive, pri ktorých majú klienti zahrnuté okrem celodenného jedla a nápojov aj ďalšie služby. "Trend je jednoznačne smerom k vyššej kvalite, k väčšiemu luxusu na dovolenkách a klienti sú za to ochotní aj viac si priplatiť," dodal Schwarz. Potvrdzuje to podľa neho zlepšenie životnej úrovne obyvateľstva. Rastie tiež skupina klientov, ktorí si dovolia dva až tri razy v roku vycestovať za teplom. Priemerne však Slovák minie na letnú dovolenku na osobu vyše 20.000 korún, uzavrel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 089
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 825
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 166
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 118
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 089
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 477
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 256
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu