Slovenská televízia (STV) nebude môcť bez dokúpenia autorských práv reprízovať viaceré úspešné relácie ako S.O.S. či Hit storočia. Zistila to Dozorná komisia STV, podľa ktorej pritom do výroby relácií televízia investovala nemalé peniaze. Zmluvy so spoločnosťou Maya, ktorá ich vyrába, uzavrelo bývalé vedenie STV. Súčasný riaditeľ STV Radim Hreha chce o nových podmienkach rokovať.
"V súčasnosti cez obrazovku STV pretečie 600 až 700 miliónov korún ročne a v archíve nezostane nič," povedal po dnešnom rokovaní Rady STV jej predseda Bohumír Bobocký. "To je, ako keby som si dal postaviť dom na zákazku, a ten dom som nevlastnil a musel by som platiť ešte nájomné firme, ktoré to postavila," dodal. Reakciu bývalého vedenia ČTK zisťuje.
Rada sa podľa jej šéfa konkrétne zaoberala zmluvnými podmienkami na výrobu relácií SOS a Hit storočia, pričom STV má spoločný copyright len k relácii Hit storočia. Hovorila aj o Pošte pre teba a Pošte pre teba - Návraty, na ktoré má však spoločnosť Maya licenčné práva.
Komisia preskúma náklady za výrobu relácií
Členovia rady sa pozastavovali nad tým, že STV si na objednávku nechá vyrobiť relácie za státisíce až milióny korún, vkladá do výroby vecný vklad a pritom nemá adekvátne autorské práva na ich ďalšie využitie. Práva výrobcu zostávajú spoločnosti Maya a STV si v prípade záujmu reprízovať ich musí zakupovať autorské práva, upozornil ďalej Bobocký. Rada STV preto poverila Dozornú komisiu STV, aby preskúmala skutočné náklady, ktoré zaplatila STV spoločnosti Maya za výrobu relácií. Požiadala preto vedenie STV, aby si v budúcnosti pri uzatváraní zmluvy na výrobu programov lepšie ošetrila svoje autorské práva.
O zmene zmlúv chce s vedením firmy Maya rokovať budúci týždeň. Podľa súčasných podmienok by ich spoločnosť mohla napríklad aj predať inej televízii.
Podobná situácia sa podľa predsedu Rady STV stala aj v minulosti, keď STV investovala do výroby relácie Slovensko hľadá SuperStar spolu 230 až 240 miliónov korún. Zábery z nej však nebude môcť použiť bez toho, aby za ne opäť zaplatila.
Hreha nechce hodnotiť predchádzajúce zmluvy
V prípadoch, keď zmluvy uzatváralo nové vedenie STV, sú už dohodnuté lepšie podmienky. "Čo sa týka minulosti, neprislúcha mi nejako ich hodnotiť," povedal pre médiá v reakcii na rokovanie o zmluvách STV s produkčnou spoločnosťou Maya generálny riaditeľ STV Radim Hreha. V budúcnosti sa bude snažiť presadiť pre STV výhodnejší model zmlúv na výrobu programov. Pomôcť by tomu mali aj pripravované organizačné zmeny a s nimi súvisiaci nový systém podpisovania zmlúv. "Všetky tieto zásadné zmluvy už budem podpisovať ja," konštatoval Hreha a dodal, že ich podpísaniu budú predchádzať analýzy a vyjednávania. V budúcnosti sa môžu takéto prípady opakovať, iba ak pôjde o výnimočný projekt, doplnil.
O ďalších sporných zmluvách dnes na Rade STV hovorila tiež nová výkonná riaditeľka televízie Mária Sedláková. Narazila na ne pri preberaní návrhu jesennej vysielacej štruktúry, ktorý tvoril jej predchodca Roman Lipták so šéfmi okruhov. Sedláková, niekdajšia programová riaditeľka televízie JOJ, tvrdila, že viaceré pripravované programy je možné získať podstatne lacnejšie, ako sa dohodlo.
Chyby podľa Sedlákovej ohrozujú vysielanie STV
Chyby v príprave jesennej programovej štruktúry ohrozujú podľa Sedlákovej vysielanie Slovenskej televízie. Ako ďalej konštatovala, podklady od intendantov Jednotky a Dvojky STV odhalili najmä v prípade Jednotky "veľmi závažné chyby", pod ktoré sa nechcela podpísať. "Tie chyby považujem za natoľko rozmerné, že si myslím, že ohrozujú priamo vysielanie Slovenskej televízie," uviedla. O návrhu jesennej programovej štruktúry preto v najbližších dňoch bude rokovať s generálnym riaditeľom STV Radimom Hrehom. V programovej štruktúre sú podľa Sedlákovej viaceré diery. Napríklad v prime time boli navrhnuté štruktúrne okná bez podkladov, tiež návrhy programov bez uzatvorených zmlúv alebo návrhy magazínov, ktoré sú pre STV finančne nevýhodné, lebo ich vie získať lacnejšie alebo zdarma. Túto jesennú štruktúru mal konzultovať a neskôr ju predstaviť Roman Lipták, upozornila. Šéfka programu STV však ubezpečila, že STV na jeseň prinesie aj nové projekty. "Ja by som si nedovolila nepriniesť niečo nové," uviedla Sedláková, ktorá rokuje s externými dodávateľmi, ale má aj námety na vlastnú výrobu. Už na september má prisľúbené tri projekty.
Sedláková vedie program STV od 1. júla, po tom ako z tohto postu odišiel k 30. júnu Roman Lipták, ktorý v súčasnosti pôsobí v súkromnej televízii Markíza ako projektový manažér pre strategické projekty. Pred tým Sedláková pôsobila v STV ako intendantka druhého programového okruhu STV - Dvojky. Vo funkcii riaditeľky programu STV by chcela dosiahnuť, aby STV prinášala občanovi službu, bola verejnoprávna. Chce podporiť viac lepšej zábavy, výrobu detských programov a doniesť prostredníctvom Európskej vysielacej únie (EBU) kvalitné programy. Ako dodala pre médiá, STV má v rozvoji programu širokú škálu možností, ktoré nie sú využité.
Hrehu odchod Romana Liptáka z STV mrzí, no považuje to za jeho osobné rozhodnutie. "Nemal podpísanú žiadnu dohodu o mlčanlivosti," konštatoval Hreha, ktorý sa neobáva úniku strategických programových informácií. Myslí si, že to nie je problém Romana Liptáka a upozorňuje, že komerčné televízie si dokážu "rôznymi cestičkami" zistiť informácie, ktoré potrebujú. "Evidentne zisťujem, že z tejto inštitúcie unikajú informácie rôzneho druhu," povedal Hreha pre médiá počas rokovania Rady STV. Komerčné televízie však nepovažuje za konkurenciu pre verejnoprávnu STV.
Autor: zh

Beata
Balogová
