Výstavbu desiatok kilometrov diaľnic na Slovensku by mala financovať súkromná spoločnosť, ktorú chce vláda vybrať najneskôr začiatkom budúceho roka. Podľa premiéra Roberta Fica je to jediný spôsob, ako urýchliť stavbu diaľnic tak, aby do konca roka 2010 mohlo byť dokončené diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami. Ministerstvo dopravy pôvodne predpokladalo, že slovenskú metropolu s východom krajiny sa podarí spojiť diaľnicou zhruba v roku 2013.
K tejto téme si môžete pozrieť videokomentár Ivana Štulajtera .
"Treba stavať za rozumnú cenu, ale podstatne rýchlejším tempom ako teraz," povedal dnes novinárom Fico po rokovaní s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Vláda rokuje o financovaní výstavby diaľnic s viacerými firmami, vybraná spoločnosť by mala začať s budovaním ciest už na jar 2008.
Podľa Vážneho by sa formou verejno-súkromného partnerstva (PPP), teda v spolupráci so súkromným kapitálom, malo postaviť 95 kilometrov diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a ďalších viac ako 43 kilometrov v úseku rýchlostnej cesty R1 Nitra - Hronský Beňadik. Súkromné peniaze by mali doplniť takmer 20-miliardové ročné investície, ktoré na stavbu diaľnic majú smerovať zo štátneho rozpočtu a zdrojov Európskej únie. Fico zdôraznil, že na úsekoch vybudovaných zo súkromných zdrojov sa nebude platiť osobitné mýto.
Využitie PPP umožní podľa premiéra investovať do výstavby diaľnic bez toho, aby tieto výdavky ohrozili plnenie kritérií na prijatie eura plánované na začiatok roka 2009. Krajina totiž potrebuje pred vstupom do eurozóny okrem iného stlačiť deficit verejných financií pod tri percentá výkonu ekonomiky. "Najpodstatnejšie je, že sa bude stavať a bude sa stavať rýchlejšie, toto je naša absolútna priorita," zdôraznil Fico.
Predseda vlády nechcel konkrétne povedať, s ktorými firmami o investíciách do slovenských diaľnic vláda vyjednáva. "Môžem len potvrdiť, že počas mojej návštevy v Londýne sa veľmi intenzívne rokovalo na Európskej banke pre obnovu a rozvoj, túto informáciu treba v tomto okamihu považovať za postačujúcu," poznamenal. Premiér ešte v apríli vyzval chorvátske stavebné spoločnosti, aby sa uchádzali o výstavbu diaľnic v krajine.
Vláda podľa Fica začiatkom augusta prerokuje materiály, ktoré by mali urýchliť stavanie diaľnic. Okrem iného by mal na ministerstve dopravy vzniknúť osobitný stavebný úrad, ktorý by sa staral napríklad o vyvlastňovanie nehnuteľností pre účel výstavby diaľnic.
V súčasnosti platia motoristi za používanie diaľnic a rýchlostných ciest formou diaľničných nálepiek, od roku 2009 by autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony mali platiť mýto v závislosti od počtu prejazdných kilometrov.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku prevádzkuje štátna Národná diaľničná spoločnosť. Tá nedávno otvorila nový tunel Sitina v Bratislave, ktorý v Bratislave vyplnil chýbajúci diaľničný úsek od Brna smerom do Budapešti alebo Žiliny.