Hasenie požiarov v nedostupných lesných terénoch stavia hasičov často pred neriešiteľné problémy. Ako dostať na miesto techniku, ako sa vyhnúť zraneniam ľudí, ako dopravovať vodu. Jedinou možnosťou často ostane hasenie vrtuľníkom. Tak to bolo aj pri požiari v Národnom parku Slovenský raj na vrchole kopca Koč.
Vrtuľníky tu niekoľko dní nepretržite zhadzovali tisíce litrov vody, k ohňu pritom museli nalietavať čo najbližšie, piloti absolvovali desiatky náletov.
"Vak pod vrtuľníkom má obsah 2000 litrov, aj na takýto vojenský vrtuľník je to dosť," hovorí jeden z pilotov vrtuľníka MI-17. Posádka má práve krátku prestávku na doplnenie paliva, vojaci si rozbaľujú proviant. Hoci je vrtuľník určený pre potreby armády, piloti sú cvičení aj na zásahy proti požiarom. Pre hmotnosť vody však musia čerpať menej paliva. Potom lietajú bez prestávky, až kým sa palivo neminie.
Najväčším rizikom je vietor
Požiadavka na pilotov je čo najpresnejšie naletieť nad požiar. Vak s vodou je nad plameňmi často len niekoľko metrov. Okolie býva pritom zadymené, navigácia je o to ťažšia. "Vo vrtuľníku sme traja, dvaja v pilotnej kabíne, palubný technik je vzadu, vyklonený z dverí," vysvetľuje armádny pilot. Práve technik, poistený lanom, v poslednej fáze navádza vrtuľník na presné miesto a rozhoduje o odpálení vaku. Len čo sa voda rozpráši nad plameňmi, vrtuľník sa vracia, aby vak znova napustil.
Podľa pilotov najväčšie riziko pri lietaní predstavuje vietor. Turbulencie v kopcoch môžu vrtuľník za okamih premeniť na hračku. Práve vietor býva najčastejšie dôvodom odvolania leteckého hasenia. Vrtuľníky ostávajú v pohotovosti, posádky čakajú, kým sa počasie upokojí. Ak sa iná technika na miesto nedostane, nastupujú hasiči s lopatami.
Iným nebezpečenstvom pre posádku vrtuľníka je dym z požiaru. V dyme piloti letieť nesmú. Zem a okolie musia byť stále viditeľné. "Pilot vždy zvažuje mieru rizika," vravia členovia posádky, z ktorých ani jeden nechce uviesť svoje meno. Ako dodáva pilot, na takéto lety sú všetci zacvičení, považujú ich preto za štandardné.
Hasiť sa začína skoro ráno, pokračuje sa do večera. S príchodom noci sa práca pilotov končí, riziko letu by bolo príliš veľké. Oheň ostáva na niekoľko hodín v moci prírody. Ráno ho zmapujú až prvým prieskumným letom. Hneď potom k ohňu opäť začnú nalietavať vrtuľníky s vakmi.
ATE za zásah pri požiari nebude žiadať náhradu
Vedenie spoločnosti Air Transport Europe Poprad sa rozhodlo venovať tri letové hodiny, jedna hodina preletu z Oravíc do Slovenského raja a dve hodiny hasenia z vrtuľníka 23. júla, v hodnote približne 205 000 korún ako sponzorský dar Slovenskému raju. Tak ako v iných podobných situáciách, aj v tomto prípade požiadali predstavitelia Hasičského a záchranného zboru spoločnosť ATE o pomoc pri hasení lesného požiaru v Slovenskom raji. Posádka vrtuľníka Mi-8 prerušila práce na Oraviciach a okamžite letela na pomoc hasičom. Keďže 23. júla do 11:00 nebola dohoda o tom, kto ATE zaplatí hasiace práce, posádka vrtuľníka sa vrátila na Oravice, informoval agentúru SITA hovorca ATE Pavol Svetoň.Spoločnosť Air Transport Europe Poprad nemala a ani nemá podpísanú zmluvu s ministerstvom vnútra o hasiacich prácach s pomocou vrtuľníka. Na Slovensku sú v tomto čase len dve súkromné firmy, ktoré majú leteckú vrtuľníkovú techniku schopnú účinne pomôcť pri hasení lesných, ale aj iných rozsiahlych požiarov. Vedenie ATE privíta každú dohodu s ministerstvom vnútra, ktorá pomôže pri likvidovaní požiarov, a ktorá môže výrazne usporiť peniaze daňových poplatníkov.
Ak bude potrebné a budú urobené záväzné prísľuby na preplatenie letových hodín pri hasení požiaru v Slovenskom raji, ATE okamžite nasadí na požiarovisko svoj vrtuľník, doplnil Svetoň.
Minister obrany dnes mapoval situáciu v Slovenskom raji
So situáciou v Slovenskom raji, kde od nedele 22. júla bojujú hasiči s lesným požiarom, sa dnes priamo na mieste oboznámil minister obrany František Kašický.
Ako konštatoval po obhliadke požiaroviska v Slovenskom raji, kam sa presunul vrtuľníkom z leteckej základne Sliač, v teréne zostávajú obidva vojenské vrtuľníky a v zálohe je aj tretí zo základne v Prešove, ktorý vybavia bambi vakom.
Minister sa zaujímal aj o ďalšie možnosti pomoci rezortu napríklad čerpadlami pri záchrane vzácneho územia v Národnom parku Slovenský raj. Vyjadril nádej, že sa počasie umúdri, že zaprší, čo spolu s leteckou technikou pomôže uhasiť požiar vo vzácnom prírodnom prostredí.
Požiar, ktorý sa rozhorel v Slovenskom raji v nedeľu 22. júla popoludní pravdepodobne po údere blesku, sa doposiaľ rozšíril na plochu asi 8 hektárov.
S lesným požiarom bojujú hasiči od utorkového predpoludnia aj pri obci Poráč v okrese Spišská Nová Ves, kde oheň zasiahol strmý skalný terén. Podľa informácií z dispečingu tamojšieho Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) oheň sa v dôsledku silného vetra rozšíril do ďalšej rokliny.
Ministerstvo vnútra: Armádne vrtuľníky stačia
Na hasenie požiaru v Slovenskom raji postačujú armádne vrtuľníky, nie je potrebné prizývať súkromné, ani pomoc zo zahraničia. Súkromným vrtuľníkom, ktoré sa doteraz hasenia zúčastnili, však Ministerstvo vnútra SR alebo príslušný urbariát preplatí doterajšie náklady. Uviedla to Silvia Miháliková z komunikačného odboru MV SR.
Ako dodala, hasenie helikoptérami je v danom prostredí málo efektívne, keďže väčšina vody sa na zem nedostane. Rozsah požiaru, približne osem hektárov, podľa Mihálikovej nevyžaduje ani pomoc zo zahraničia. "Pre porovnanie v Starých horách na Donovaloch horelo 115 hektárov," uviedla v tlačovom vyhlásení.
Samotná letka MV má k dispozícii štyri ruské vrtuľníky MI-171, vyrobené v roku 2000, ktoré sú schopné hasiť požiar. Keďže sú momentálne na revízii, ktorá sa robí vždy po odlietaní určitého počtu hodín, MV požiadalo o poskytnutie vrtuľníkov zmluvného partnera, ktorým je Ministerstvo obrany SR.
"Prileteli aj dva súkromné vrtuľníky. Jeden z vlastnej iniciatívy, druhý na výzvu veliteľa zásahu. Po niekoľkých hodinách hasiči vyhodnotili nasadený počet vrtuľníkov vzhľadom na rozsah požiaru a vynaložené náklady ako neefektívny a súkromné vrtuľníky zo zásahu stiahli," dodala Miháliková.
Autor: zh

Beata
Balogová
