BRATISLAVA 27. júla (SITA) - Pri schvaľovaní zákona o rušení krajských úradov sa odhadovalo, že ich zrušenie ušetrí 151 pracovných miest. "Vďaka zefektívneniu štátnej správy bude úspora pracovných miest väčšia," uviedol dnes pre agentúru SITA Grapa. Podľa neho súčasní pracovníci krajských úradov prejdú po 1. októbri na obvodné úrady. Po odovzdaní agendy obvodné úrady budú riešiť ich ďalšie postavenie podľa návrhu systematizácie miest.
Obvodné úrady podľa Grapu musia už do konca júla predložiť návrh na zníženie počtu svojich zamestnancov. Obvodné úrady by mali znížiť počet svojich zamestnancov o 20 percent.
Napríklad na Krajskom úrade (KÚ) v Prešove pracuje 138 ľudí, z ktorých je časť v štátnej službe a časť vo verejnej službe. Po zrušení úradu by malo o prácu prísť 70 úradníkov, ktorí odídu s odstupným. Z nich štyria majú nárok na dôchodok, ale nikto ich nemôže prinútiť, aby dobrovoľne odišli z práce bez týchto peňazí. Na prešovský obvodný úrad, ktorý má momentálne 74 zamestnancov, by malo z KÚ prejsť 69 úradníkov. Od 1. októbra je tu plánovaných 142,5 pracovníka. Ako uviedol pre agentúru SITA Eugen Longauer z KÚ v Prešove, v súčasnosti je na deviatich obvodných úradoch vrátane KÚ dovedna 525 systemizovaných miest. Po zrušení KÚ od 1. októbra tento počet klesne na 490, čím sa počet úradníckych miest prakticky zníži o 35.
Stále nie je známe, koľko úradníkov príde po zrušení Krajského úradu v Banskej Bystrici o prácu. „Zatiaľ vám nemôžem povedať žiadne čísla, lebo sú to všetko iba návrhy, ktoré sa môžu zmeniť. Návrh systemizácie aj organizačnej štruktúry sme pripomienkovali, na sekcii verejnej správy ministerstva nám tvrdia, že do konca júla by to mali mať hotové,“ povedal pre agentúru SITA prednosta Krajského úradu v Banskej Bystrici Peter Polešenský. V súčasnosti má Krajský úrad v Banskej Bystrici zo 152 tabuľkových zamestnaneckých miest obsadených 142, Obvodný úrad v Banskej Bystrici má 50 zamestnancov.
Podľa Aleny Koišovej z komunikačného odboru ministerstva vnútra sa organizačná štruktúra obvodných úradov v súčasnosti dolaďuje, pričom sa postupuje podľa schváleného harmonogramu. "Personálne záležitosti s prepustenými zamestnancami budeme riešiť v súlade so zákonom. Budú dodržané všetky kolektívne zmluvy, ohlasovacie a výpovedné lehoty," uviedla Koišová dnes pre agentúru SITA.
K racionalizácii by podľa Grapu malo dôjsť aj v samospráve, ktorá vykonáva niektoré prenesené kompetencie štátu. Ide napríklad o matričné alebo stavebné úrady. "Ich práca by sa mala zefektívniť a skvalitniť. O tom je aj diskusia o rušení matričných úradov pri zachovaní ich dostupnosti pre občanov," dodal Grapa.