Bratislava/Praha 29. júla (ČTK) - Nádych nostalgie, výhoda známeho jazyka a často aj známych tvárí charakterizujú vzťahy českého a slovenského divadla pätnásť rokov po rozdelení federácie. České divadlo je na Slovensku vnímané veľmi pozitívne, obľube sa teší aj hosťovanie slovenských divadiel v Česku.
"Vzájomná inšpirácia a vplyvy však samozrejme nie sú tak intenzívne, ako v minulosti, čo je pre vývoj obidvoch divadelných kultúr po páde režimu prirodzené - zmizol 'vonkajší útlak', zmenili sa vyjadrovacie prostriedky, hľadajú sa nové témy, divadlo sa komercionalizuje a bulvarizuje...," hovorí slovenská teatrologička Romana Malitiová, ktorá pôsobí v Divadelnom ústave Bratislava.
Pomer prezentácie českého divadla na Slovensku a slovenského v Česku je však nevyvážený. V Česku je omnoho viacej možností a príležitostí na predstavovanie divadla z druhej krajiny. Prehliadky a festivaly v Česku dávajú podľa Malitiovej takmer komplexný prehľad o slovenskom divadle, ale mnohé by potrebovali osviežiť dramaturgiu - pozývanie stále tých istých, aj keď osvedčených tvárí, nemusí byť vždy na dobro veci.
České divadlo sa na Slovensku predstavuje rôznymi formami - v rámci medzinárodného festivalu (Divadelná Nitra či Bábkarska Bystrica), pri výmennom hosťovaní, aké funguje napríklad medzi Astorkou a Švandovym divadlom, hosťovania v alternatívnych priestoroch či komerčnejšie ladenej akcie, akou je napríklad České divadlo v štúdiu L+S. "Umelecky najprínosnejší je asi prvý prípad, keď festivalová dramaturgia sleduje aktuálny stav divadla v Česku a nehľadá iba komorné projekty, ktoré sa zmestia do malého priestoru, alebo inscenácie s hviezdami lákajúcimi publikum," povedala Malitiová.
O postavení českého divadla na Slovensku svedčí aj porovnanie situácie, keď hosťuje český súbor s tým, keď hosťujú divadelníci z inej krajiny. "Na Slovensku takmer vôbec nefunguje hosťovanie zahraničných súborov - slovenské divadlá nemajú peniaze, neexistujú divadelné agentúry a možnosť pozvania tak pripadá iba na festivaly," tvrdí odborníčka. Relevantné uvažovanie o českom divadle v kontexte iného zahraničného divadla je preto nemožné. "V prípade českého divadla záleží na obľúbenosti českých hercov u slovenského publika a na tom, že divák nemá problém s jazykom," pripomenula.
O slovenských hercoch v Česku zrejme mnohí dnes vedia viacej z televízie a filmu než z divadla. Teatrologička popiera predstavu, že by mladí slovenskí herci radi hrali v českých televíznych seriáloch len pre lepší zárobok. "V tejto oblasti sa otvárajú možnosti aj na Slovensku, seriály fixujú nové a obnovujú staršie herecké tváre v pamäti divákov," uviedla.
"Mladí herci, ktorí účinkujú v českých seriáloch sú prevažne absolventi pražskej DAMU (Divadelnej fakulty Akadémie múzických umení) či brnenskej JAMU (Janáčkovej akadémie múzických umení) a snažia sa zostať v Česku. Česká seriálová tvorba je považovaná za kvalitnejšiu, so silnejšou tradíciou a profesionálnejšími tímami, a tak ju vnímajú aj hosťujúci známi divadelní herci zo Slovenska," mieni odborníčka.
Kapitolou samou o sebe sú tanečníci a choreografi. Keďže nie sú naviazaní na jazyk, sú všeobecne omnoho väčší svetobežníci než činoherci. V českom tanečnom prostredí pôsobí niekoľko Slovákov. Jaro Viňarský napríklad získal aj cenu Sazky za objav v tanci - prestížne ocenenie pre mladého tanečníka pôsobiaceho v Česku.
Úspešný je aj divadelník Viliam Dočolomanský. Jeho medzinárodný súbor Farma v jaskyni, ktorý do značnej miery uplatňuje aj tanec, dnes sídli v Prahe. "On ale dlhé roky tvrdo pracoval a ničomu sa neprispôsoboval, až sa dostal do pozície, v ktorej je jeho oceňovaný súbor teraz. Niektorí Slováci v Česku to nevydržali, konkurencia je veľká. Ale určite sa ich presadilo viac, než Čechov na Slovensku," tvrdí Malitiová.
To je dané najmä tým, že Česi neštudujú divadlo na Slovensku, a teda neformujú sa v tomto divadelnom prostredí. Slovenská divadelná komunita je podľa Malitiovej veľmi uzavretá a divadlo ako "organizmus" nefunguje úplne dokonalo. "Kamenné divadlá prevažne ovládajú monopoly, nezávislá scéna je udupaná nefungujúcim systémom podpory, divadelná produkcia a manažment je v plienkach - v takom prostredí majú problém presadiť sa aj talentovaní absolventi divadelných škôl zo Slovenska," popísala súčasný stav.
hrm kbp boa