Bratislava 3. augusta (ČTK) - V nedeľu 5. augusta uplynie 60 rokov od jedného z najväčších železničných nešťastí v povojnovej histórii Slovenska.
Posádka lokomotívy pri vchádzaní do odbočky na železničnú stanicu Sekule na Záhorí nerešpektovala výstražné značenie, ani upozornenie o prebiehajúcej výluke a neznížila rýchlosť. Následne sa vlak vykoľajil.
Pre výluku v úseku Sekule-Kúty bola od 3. augusta 1947 dočasne znížená rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. Vlaková súprava vošla do odbočky takmer trikrát vyššou rýchlosťou, čo spôsobilo vykoľajenie. Následok bol tragický. Podľa knihy Železničné nehody na Slovensku od Jozefa Gulíka priamo na mieste zahynulo 16 pasažierov a zraneniam neskôr podľahli ďalší traja. Ťažko zranených bolo 18 osôb. Okrem troch železničiarov v službe vyviazlo s ľahšími zraneniami 27 cestujúcich. Posádka parnej lokomotívy, ktorá sa prevrátila nabok, utrpela len niekoľko povrchových zranení.
Podľa Gulíka bol príčinou nešťastia pravdepodobne ľudský faktor. Nehodu zavinil rušňovodič Josef Kolomín z depa Praha-Masarykovo nádraží, ktorý nerešpektoval železničnú výstražnú signalizáciu. "Nedodržal maximálnu povolenú rýchlosť 30 kilometrov za hodinu počas vchádzania do stanice. Dôvod, prečo sa tak stalo, zostal neznámy," napísal Gulík.
Vlak prišiel z Prahy do Bratislavy v nedeľu a na spiatočnú cestu sa vydal v ten istý deň zhruba hodinu pred polnocou. Čas, ktorý mal rušňovodič a kuriči využiť na oddych, pravdepodobne strávili mimo nocľahárne, keďže v záznamoch nocľahárne ich mená nie sú zaznamenané.
O výluke posádka rýchlika vedela. Bola na ňu opakovane upozornená aj písomne. Pravdepodobne pre nepozornosť a únavu si rozkaz o výluke neprebrali. Pred železničnou stanicou Sekule mal rušeň spomaliť a prejsť z druhej koľaje cez výhybku na prvú.
Súpravu tvorila parná lokomotíva a viac ako desať vozňov. Lokomotíva sa prevrátila a väčšina vozňov bola zdemolovaná a vklinená do seba.
Rušňovodič Kolomín bol odsúdený na viac ako ročné väzenie a tiež bol prepustený zo služby. Technická expertíza nepotvrdila jeho tvrdenie, že zlyhala vlaková brzda.
Najväčším železničným nešťastím od roku 1945 bola zrážka nákladného a osobného vlaku medzi železničnými stanicami Sládkovičovo a Galanta. Nehoda sa stala 30. augusta 1945 a vyžiadala si 35 mŕtvych a 50 vážne zranených cestujúcich. S ľahkými zraneniami vyviazlo 26 pasažierov.
jpa fab