Od železničného nešťastia v Sekuliach uplynie šesťdesiat rokov

Začiatkom augusta 1947 si nehoda rýchlika R9, ktorý sa vracal z Bratislavy do Prahy, pri obci Sekule vyžiadala smrť 19 cestujúcich a niekoľko desiatok zranených.

Bratislava 3. augusta (ČTK) - V nedeľu 5. augusta uplynie 60 rokov od jedného z najväčších železničných nešťastí v povojnovej histórii Slovenska.

Posádka lokomotívy pri vchádzaní do odbočky na železničnú stanicu Sekule na Záhorí nerešpektovala výstražné značenie, ani upozornenie o prebiehajúcej výluke a neznížila rýchlosť. Následne sa vlak vykoľajil.

Pre výluku v úseku Sekule-Kúty bola od 3. augusta 1947 dočasne znížená rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. Vlaková súprava vošla do odbočky takmer trikrát vyššou rýchlosťou, čo spôsobilo vykoľajenie. Následok bol tragický. Podľa knihy Železničné nehody na Slovensku od Jozefa Gulíka priamo na mieste zahynulo 16 pasažierov a zraneniam neskôr podľahli ďalší traja. Ťažko zranených bolo 18 osôb. Okrem troch železničiarov v službe vyviazlo s ľahšími zraneniami 27 cestujúcich. Posádka parnej lokomotívy, ktorá sa prevrátila nabok, utrpela len niekoľko povrchových zranení.

Podľa Gulíka bol príčinou nešťastia pravdepodobne ľudský faktor. Nehodu zavinil rušňovodič Josef Kolomín z depa Praha-Masarykovo nádraží, ktorý nerešpektoval železničnú výstražnú signalizáciu. "Nedodržal maximálnu povolenú rýchlosť 30 kilometrov za hodinu počas vchádzania do stanice. Dôvod, prečo sa tak stalo, zostal neznámy," napísal Gulík.

Vlak prišiel z Prahy do Bratislavy v nedeľu a na spiatočnú cestu sa vydal v ten istý deň zhruba hodinu pred polnocou. Čas, ktorý mal rušňovodič a kuriči využiť na oddych, pravdepodobne strávili mimo nocľahárne, keďže v záznamoch nocľahárne ich mená nie sú zaznamenané.

O výluke posádka rýchlika vedela. Bola na ňu opakovane upozornená aj písomne. Pravdepodobne pre nepozornosť a únavu si rozkaz o výluke neprebrali. Pred železničnou stanicou Sekule mal rušeň spomaliť a prejsť z druhej koľaje cez výhybku na prvú.

Súpravu tvorila parná lokomotíva a viac ako desať vozňov. Lokomotíva sa prevrátila a väčšina vozňov bola zdemolovaná a vklinená do seba.

Rušňovodič Kolomín bol odsúdený na viac ako ročné väzenie a tiež bol prepustený zo služby. Technická expertíza nepotvrdila jeho tvrdenie, že zlyhala vlaková brzda.

Najväčším železničným nešťastím od roku 1945 bola zrážka nákladného a osobného vlaku medzi železničnými stanicami Sládkovičovo a Galanta. Nehoda sa stala 30. augusta 1945 a vyžiadala si 35 mŕtvych a 50 vážne zranených cestujúcich. S ľahkými zraneniami vyviazlo 26 pasažierov.

jpa fab

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 306
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 019
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 899
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 250
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 466
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 600
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 274
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 759
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 607

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Hudobník Michael Kocáb pre SME hovorí, že nie je žiadny rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk z Československa.

Inštruktor: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je trénerom lyžovania a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Mount Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Úrazov na svahoch je viac ako vlani

Horskí záchranári v tomto roku zaznamenali viac ako 1400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Exminister Janušek, ktorého súdia za nástenku, dohliada v Žiline na transparentnosť

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop