"Model sa mi vždy páčil, na dnešnú dobu má veľmi pekné, zaoblené tvary," vysvetlil Kružič. Lietadlo pritom nie je prototypom z nedávnych rokov, ale v Československu ho vyrábali už v 40. rokoch. Postihol ho však osud triedneho nepriateľa, s ktorým nastupujúci komunistický režim tvrdo zúčtoval.
Lietadlo Z24 Krajánek vyrábal vo svojej továrni známy český veľkopodnikateľ Tomáš Baťa. Slúžilo aj pre vojenské účely ako výcvikové lietadlo. Po nástupe komunistickej diktatúry sa však Baťa stal nepriateľom a lietadlo, na ktorého konštrukcii sa podieľali najmä nemeckí inžinieri, nechceným dieťaťom. Celá továreň, kde sa vyrábalo, bola zničená a dokonca sa pálili aj vyrobené a používané stroje. "Na svete sa zachovalo len niekoľko kusov Krajánka, výroba sa skončila," povedal Kružič.
V polovici 90. rokov sa Kružičovi podarilo zohnať technickú dokumentáciu k lietadlu a bývalý modelár sa rozhodol, že postaví repliku lietadla schopnú lietania. Najťažšia bola podľa Kružiča výroba drevených zaoblených častí trupu. "Dnes sa lietadlá robia hranaté, je to jednoduchšie," poznamenal Kružič, ktorý sa vyučil stolárčine. Všetky časti Krajánka si vyrobil sám vo vlastnej domácej dielni a po štyroch rokoch pedantnej práce bolo lietadlo schopné vzlietnuť.
Stroj absolvoval technickú skúšku na košickom letisku, potom nasledovali mnohé vzlety. Poháňa ho motor z Trabantu, dolet je približne 400 kilometrov. Celé lietadlo, ktoré má rozpätie krídiel vyše desať metrov, váži 150 kilogramov.
"Hoci má tento typ lietadla už vyše 60 rokov, dodnes drží krok aj so súčasnými modelmi ultraľahkých lietadiel," pochvaľoval si svojho miláčika Kružič. Napriek tomu je pripravený lietadlo predať. Záujem prejavilo Letecké múzeum v Košiciach, ale aj podobné múzeum z Maďarska.
igr prl