AKTUALIZOVANÉ 19:43

Bývalí redaktori STV hovorili o politických tlakoch

DOPLNENÉ ĎALŠIE VIDEO Niekoľko bývalých redaktorov na rokovaní Rady STV tvrdilo, že spravodajstvo televízie jeho vedenie cenzuruje.

Bývalý redaktor Slovenskej televízie (STV) Jaroslav Barborák (vľavo) vystupuje počas mimoriadneho zasadnutia rady STV.(Zdroj: SITA)

Niekoľko bývalých redaktorov Slovenskej televízie (STV) na dnešnom mimoriadnom rokovaní Rady STV tvrdilo, že spravodajstvo verejnoprávnej televízie jeho vedenie cenzuruje v prospech vlády. Preto z redakcie na protest odišlo 11 ľudí, ďalší odchod plánujú.

"U mňa mali dramaturgovia maximálnu mieru zodpovednosti a rozhodovania, dnes sa však rozhoduje mimo televízie," povedal odchádzajúci šéf publicistiky Boris Koreň. On ani ďalší nespokojní redaktori však nevedeli dokázať, kto usmernenia vydáva.

Podľa bývalej redaktorky Martiny Ruttkayovej sa dá cenzúra ťažko dokázať, niektoré rozhodnutia spravodajstva však boli podľa nej minimálne neprofesionálne. "Spomenula by som napríklad disciplinárne konanie voči dvom opozičným poslancom, ktoré začal výbor NR SR, všetky médiá sa tomu venovali a táto téma rezonovala aj medzi politikmi. My by sme túto tému neboli hrali, keby som sa nepokúšala presviedčať šéfku domáceho spravodajstva, ktorá túto tému nechcela. Nakoniec na tlak mňa a Zuzany Suchej, bývalej vedúcej vydania, sme túto tému presadili a zahrali," uviedla s dodatkom, že takýchto bojov o témy bolo viac. Bobocký na margo týchto výhrad poznamenal, že väčšina uvedených tém nakoniec, napriek diskusiám, odvysielaná bola.

Dramaturg Michal Petruška otvorene obvinil vedenie spravodajstva STV, že sa obklopilo ľuďmi, ktorí už stratili novinárske meno. Na margo charty spravodajstva a publicistiky povedal, že ju automaticky podpisuje každý prichádzajúci redaktor, takmer nikto, vrátane jeho, ju však nečíta. Podstatné podľa neho je, že vedenie spravodajstva zastavuje v publicistike také témy, ku ktorým sa členovia vlády, ktorých sa týkajú, nechcú vyjadriť. Podľa Petrušku by pri takomto prístupe mohli robiť len témy, ku ktorým sú dotyční ministri ochotní sa vyjadriť.

"Tu nemá nikto dôkaz, dôkazom je to, že odchádzajú ľudia," dodal Petruška. Podľa neho sa príspevky v televízii robia tak, aby s nimi boli spokojní hovorcovia ministerstiev a nie redaktori či diváci. Podobne sa o konkrétnych zásahoch vyjadrili aj bývalí redaktori Jaroslav Barborák, Martina Ruttkayová a Nora Gubková.

VIDEO: Michal Petruška

Viacero členov rady STV pokladalo neznalosť Charty spravodajstva za prejav neprofesionality. Šéfka domácej redakcie Zuzana Štukovská dokonca v súvislosti s Petruškovým vystúpením zvažuje právne kroky.

Riaditeľ STV Radim Hreha i šéfredaktor Ján Šmihula informácie o politickom zasahovaní do spravodajstva odmietli. "Nikde inde sa o témach nerozhoduje," tvrdil Šmihula. Zastal sa ho aj Hreha, podľa ktorého nie je problém nahradiť odchádzajúcich redaktorov.

Riaditeľa STV Radima Hrehu vysoký počet odchádzajúcich redaktorov prekvapil. Ako dodal, ak by boli vzniknuté problémy riešili hneď na začiatku s ním, nemuseli sa až takto vyhrotiť. Napriek tomu je presvedčený, že spravodajstvo tento problém v dohľadnom čase prekoná.

"Na jednej strane som sklamaný, že toľko ľudí odchádza bez toho, žeby som mal možnosť ich nejako ovplyvniť. Naozaj si myslím, že sú medzi nimi aj kvalitní ľudia. Na druhej strane, vidíte, minimálne jeden sa priznal k úplnému diletantizmu," povedal Hreha. Vidí problém aj v tom, že mnoho mladých ľudí nemalo možnosť prejsť vo svojej kariére všetky stupne od eléva až po redaktora. "Jasne mi to naznačuje, že v oblasti vnútornej internej komunikácie tejto redakcie došlo k akýmsi problémom," uzavrel Hreha s dodatkom, že situáciu bude ďalej analyzovať.

Rada STV uznala viacero chýb v spravodajstve

Pre podozrenia a obvinenia z cenzúry vyslovené na dnešnom mimoriadnom rokovaní Rady STV vytvorí rada pracovnú skupinu, do ktorej pozve externistov z novinárskej brandže. Pre TASR to uviedol predseda Rady STV Bohumír Bobocký.

"Už som v tejto súvislosti oslovil predsedníčku Slovenského syndikátu novinárov Zuzanu Krútku," povedal Bobocký. Rada tiež uznesením konštatovala, že spravodajstvo v dôsledku dlhodobej nestability a častých personálnych zmien nespĺňa v plnom rozsahu funkciu verejnoprávnej služby. Rada STV žiada preto generálneho riaditeľa Radima Hrehu o predloženie koncepcie rozvoja spravodajstva, zároveň odporúča STV zvýšiť jeho profesionalitu, napríklad školeniami redaktorov. Odporúča tiež obnoviť pravidelný monitoring hlavnej večernej spravodajskej relácie, ktorý by dostávala k dispozícii aj rada.

K uvedenému uzneseniu dospela Rada STV po celodennej emotívnej diskusii, v ktorej viacero odchádzajúcich redaktorov obvinilo vedenie spravodajstva z neadekvátneho zasahovania do redakčnej práce. Šéfredaktor spravodajstva Ján Šmihula naopak reagoval poukazom na neskúsenosť viacerých redaktorov, keďže vekový priemer spravodajcov začiatkom roka nedosahoval ani 30 rokov.

Predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov Zuzana Krútka, ktorá má byť v pracovnej skupine rady, po rokovaní povedala, že asi dva z uvedených prípadov boli na hrane cenzúry. Za odchodom redaktorov však vidí aj zlú komunikáciu v redakcii a nižšiu profesionalitu.

Zásahy politikov boli aj v minulosti

Začiatkom roka koaliční i opoziční politici pripustili, že politické tlaky na STV existujú. Podpredseda vládnej ĽS-HZDS Milan Urbáni dokonca naznačil, že sa vládne strany dohodli na rozdelení vplyvu vo verejnoprávnej televízii.

Podľa predsedu rady Bohumíra Bobockého sa generačný a odborný problém v redakcii niekto snaží spolitizovať. Ďalší člen rady Ivan Králik tvrdil, že politické tlaky sú všade, otázne je, či im šéfredaktor podlieha.

Problémy s cenzúrou, či zásahmi politikov do spravodajstva neboli v STV zriedkavé ani v minulosti. V roku 2002 pred parlamentnými voľbami 30 redaktorov podpísalo petíciu proti politickým tlakom v televízii, ktorú vtedy viedol Milan Materák. Viacerí redaktori preto odišli z STV.

Brada: Dôkazy cenzúry v Slovenskej televízii sú dnes menej markantné

Dôkazy cenzúry v spravodajstve Slovenskej televízie sú tentoraz menej markantné, uviedol pre TASR na margo dnešného zasadania rady STV publicista Ivan Brada, ktorý v prvom roku manažmentu Richarda Rybníčka musel z STV odísť.

Brada sa vtedy Rade STV oficiálne sťažoval na cenzúru svojho príspevku o zdravotníctve. Hoci sa rada jeho sťažnosťou dvakrát zaoberala, nakoniec neprijala uznesenie. "Vtedy som predkladal priame dôkazy o cenzúre, ktoré boli zaznamenané vo vnútornom počítačovom systéme redakcie," povedal s dodatkom, že tentoraz redaktori prišli na radu pripravení "ako ktorý, ale hlavne, nemali pripravené podklady". Napriek tomu nevylučuje, že javy, ktoré popisovali, mohli byť výsledkom politických tlakov.

"Je zrejmé, že ide o trvalý a kontinuálny problém. Tak o problém politických vplyvov, ako aj vplyvov rôznych ekonomických skupín," konštatoval.

Dodal však, že ho trochu zaráža postoj niektorých členov rady, ktorí dnes odchádzajúcich redaktorov obhajujú, v jeho prípade sa však stotožnili so stanoviskom vtedajšieho spravodajstva STV.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 515
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 756
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 073
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 636
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 630
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 430
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Domov

Gajdoš nepriznal takmer polovicu svojho príjmu

Minister obrany v majetkovom priznaní nespomenul výsluhový dôchodok.

Domov

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Domov

Kiska sa v New Yorku zúčastnil na biznis fóre, s podnikateľmi hovoril aj o Slovensku

Spomedzi lídrov biznisu sa fóra zúčastnil aj najbohatší človek sveta Bill Gates.

Domov

Ministerka Lubyová: Nikto v EÚ nechce pozastaviť eurofondy pre vedu a výskum

Pripomenula, že ministerstvo školstva zrušilo problematickú eurofondovú výzvu.