Štát chce urýchliť stavbu diaľnic súkromníkmi

Príprava výstavby diaľnic za súkromné peniaze by sa mala riadiť osobitným režimom. Ministerstvo dopravy chce novelizovať stavebný zákon.

(Zdroj: TASR (ilustračné))

Príprava výstavby desiatok kilometrov diaľnic za súkromné peniaze by sa mala riadiť osobitným režimom. Ministerstvo dopravy ho chce zaviesť prostredníctvom novely stavebného zákona, a skrátiť tak prípravu stavieb viacerých úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 na šesť mesiacov zo súčasných zhruba troch rokov. Konkrétnu podobu postupu, ktorý by sa mal vzťahovať aj vyvlastňovanie nehnuteľností pre dopravnú infraštruktúru, v stredu prerokuje vláda.

Štát chce zveriť výstavbu vyše 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest súkromnému investorovi, ktorý by mal začať stavať v apríli budúceho roka. "Väčší problém sú papiere ako technická realizovateľnosť diela," povedal dnes novinárom minister dopravy Ľubomír Vážny. Zatiaľ nie je jasné, či štát zverí stavbu ciest jednému alebo viacerým koncesionárom - súkromným investorom.

Súkromný kapitál by sa mal postarať o postavenie 102,4 kilometra diaľnice D1. V technicky náročnom úseku medzi Žilinou a Martinom sa má najskôr zlepšiť prejazdnosť asi 20 kilometrov cesty nižšej triedy, neskôr sa aj tu dobuduje diaľnica. Štát okrem toho zverí koncesionárovi aj výstavbu asi 43 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Hronským Beňadikom.

Víťaz výberového konania bude známy v novembri

Víťaz výberového konania na koncesionára - súkromná firma, ktorá zaplatí výstavbu diaľnice a štát jej bude 25 rokov platiť za jej prevádzku - by mal byť známy v polovici decembra. Do konca roka by s ním mal štát podpísať zmluvu.

Podľa návrhu ministerstva sa časť ročných platieb bude uhrádzať zo štátneho rozpočtu, keďže plánované výnosy z mýta nepostačia na pokrytie platieb koncesionárovi. S vyberaním osobitného mýta pre úseky prevádzkované koncesionárom sa nepočíta.

Premiér Robert Fico nedávno vyhlásil, že diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami by malo byť hotové v roku 2010. Podľa odborníkov je však optimistický aj rok 2013, s ktorým pôvodne počítalo ministerstvo dopravy.

Vodná cesta po Váhu je v nedohľadne

Rieka Váh ešte asi dlho diaľnicu do Bratislavy od kamiónov neodbremení. Plánovaná vodná cesta, ktorá mala pomôcť celej Európe, je totiž v nedohľadne, tvrdí Ladislav Kyšeľa zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Platí to podľa neho aj napriek tomu, že znovu ožila myšlienka postaviť vodnú nádrž pri Seredi, ktorá by doplnila existujúcu sieť vážskych priehrad.

"Zámery na splavnenie Váhu boli, ale nemyslím si, že by v dohľadnom čase boli naplnené. Neviem si predstaviť, kto by stavbu financoval. Doposiaľ všetky pokusy stroskotali na peniazoch," povedal ČTK Kyšeľa. Len vodná nádrž pri Seredi by si podľa neho vyžiadala asi 15 miliárd korún. Je to asi dvojnásobne viac, než by tento rok malo ísť zo štátneho rozpočtu na budovanie diaľnic. Ďalšie peniaze by boli navyše potrebné na vybudovanie plavebných komôr na existujúcich vážskych priehradách od Hlohovca po Žilinu, dodal vodohospodár.

Peniaze chýbajú aj na protipovodňové opatrenia

"Investorské odhady hovorili asi o 110 miliardách korún," potvrdil Michal Pikus, ktorý bol jeden zo zakladateľov občianskeho združenia Vážska vodná cesta. To sa však počítalo už aj so spojením Váhu s Odrou na Morave, ktorá ústí v Poľsku do Baltského mora. Váh sa zase vlieva do Dunaja, a ten do Čierneho mora. Vznik európskej vodnej cesty však v najbližších rokoch neočakáva ani Pikus, hoci jeho združenie vzniklo práve s ambíciou podporiť projekt splavnenia Váhu. "Je to len také prešľapovanie na mieste," dodal. Veľké náklady by si podľa neho vyžiadali aj opatrenia na ochranu chráneného rastlinstva a živočíšstva, ktoré by mohli byť stavbou ohrozené.

Peniaze pritom chýbajú aj na protipovodňové opatrenia. Na rozdiel od regulovaného Váhu spôsobila napríklad Morava, rieky na východe Slovenska a ďalšie toky za posledných desať rokov škody v hodnote asi 17 miliárd korún. Zabrániť by im mohli hrádze a ďalšie nádrže, náklady na ich stavbu však ministerstvo životného prostredia odhadlo na 34 miliárd korún.

Ak by sa aj našli potrebné peniaze, ďalším problémom pre prípadnú plavbu môže byť podľa Kyšeľu aj chýbajúca druhá časť dunajského vodného diela Gabčíkovo. Nádrž Nagymaros mala zdvíhať aj hladinu Váhu, pretože v súčasnosti je v ústí málo vody a plávať tam možno len vtedy, ak sa hladina zvýši, dodal. Problémovým by z pohľadu plánov vodnej cesty bola aj plavba cez Piešťany, pretože lodiam by v ceste stál známy Kolonádový most, uzavrel.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 714
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 634
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 280
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 863
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 833
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 792
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 754
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 976
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 959
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 671

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoša kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda mali povedať do konca septembra.

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

KOMENTÁRE

Cigáni budú v nebi pred vami

Evanjelium je o prekonávaní hraníc a nie ich kultivovaní.

Neprehliadnite tiež

Domov

Toaletný papier je v nemocniciach stále nedostatkový tovar

Nemocnice nesúhlasia s Druckerom, že ak žiadajú od pacienta, aby si priniesol WC papier, je to ich zlyhanie. Nevieme ho ustrážiť, tvrdia.

Domov

Ministerstvo životného prostredia rieši firmu s pneumatikami v Dunajskej Strede

Miestni sa dlhodobo sťažujú na prenikavý zápach a čierny prach.

Domov

Ochranu osobných údajov by mal upravovať nový zákon

Zásadnou zmenou prešli práva dotknutých osôb.

Domov

Ministerka Lubyová zrušila spornú výzvu na podporu výskumu

Ministerstvo chce nastaviť nové podmienky.