BRATISLAVA 14. augusta (SITA) - Žiaci, ktorí sa učia angličtinu, majú pozitívnejší vzťah k cudzím jazykom. Vyplynulo to z reprezentatívneho prieskumu Štátnej školskej inšpekcie, v rámci ktorého zisťovali úroveň dosiahnutých vzdelávacích výsledkov v cudzích jazykoch u deviatakov na základných školách. "Žiaci, ktorí písali test z anglického jazyka, si uvedomujú dôležitosť v ďalšom štúdiu a pri uplatnení sa na trhu práce," uviedla hlavná školská inšpektorka Anna Korduliaková. Deviataci, ktorí vypĺňali test z nemčiny, väčšinou uvádzali, že tento cudzí jazyk je pre nich ťažký.
Podľa vyjadrenia žiakov, ktorí sa rozhodli pre angličtinu, často ju využívajú v bežnom živote, napríklad pri surfovaní na internete či sledovaní televíznych programov. "Častejšie si píšu v cudzom jazyku a častejšie využívajú cudzí jazyk pri pobyte v zahraničí," dodala Korduliaková.
Dotazníkové zisťovanie preukázalo, že väčšina žiakov sa nedoučuje cudzie jazyky mimo školy. Lepšie výsledky v testoch však zaznamenali tí žiaci, ktorí chodia na individuálne doučovanie. "Žiaci, ktorí boli testovaní z angličtiny, mali väčší záujem o učenie cudzieho jazyka aj mimo vyučovania," podotkla Korduliaková.
Na jazykové schopnosti má podľa zistení inšpektorov vplyv aj sociálne postavenie rodiny, z ktorej žiak pochádza. "Úspešnosť žiakov v teste rástla so zlepšujúcim sa sociálno-ekonomickým zázemím rodiny," ozrejmuje Korduliaková.
Testovanie preukázalo, že deviataci na základných školách horšie ovládajú nemčinu než angličtinu. V nemčine uspeli na 49,7 %, úspešnosť v angličtine dosiahla 63,7 %. Inšpektori urobili prvý reprezentatívny prieskum na 127 základných školách. Testy z angličtiny písalo 1 746 žiakov, s nemčinou sa popasovalo 1 129 žiakov.