BRATISLAVA 15. augusta (SITA) - Učitelia a žiaci deviateho ročníka rozdielne vnímajú vyučovanie cudzích jazykov na základných školách. Zistila to Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) z dotazníkov, ktoré vypĺňali učitelia a žiaci v rámci inšpekcie zameranej na úroveň dosiahnutých výsledkov v cudzích jazykoch u deviatakov.
"Kým 84 % učiteľov anglického jazyka a 75 % učiteľov nemeckého jazyka uviedlo, že na vyučovacích hodinách sa veľmi často alebo vždy rozpráva v cudzom jazyku, zo žiakov to uviedlo len 48 %," povedala pre agentúru SITA hlavná školská inšpektorka Anna Korduliaková. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že na vyučovacích hodinách sa najviac času venuje čítaniu a prekladu textov, menej komunikácii v cudzom jazyku, tvorbe projektov či počúvaniu cudzojazyčných nahrávok.
Učitelia, ktorí sa zapojili do prieskumu, tvrdia, že žiaci majú predpísaných málo vyučovacích hodín cudzieho jazyka. Počet hodín nevyhovuje alebo len čiastočne vyhovuje 65 % učiteľom nemčiny a 62 % učiteľom angličtiny. Podľa výsledkov dotazníkov učitelia si myslia, že kvalitnejšej výučbe by pomohlo zvýšenie časovej dotácie na výučbu cudzích rečí, vytvorenie výstupového štandardu, ktorý by určil, čo má žiak ovládať po absolvovaní základnej školy, ďalšie vzdelávanie učiteľov a lepšie materiálno-technické podmienky.
Školská inšpekcia ďalej zistila, že na takmer každej piatej škole si žiaci nemôžu pre nedostatočný počet učiteľov dobrovoľne vybrať cudzí jazyk a 11 % učiteľov napísalo, že nemá možnosť deliť žiakov na skupiny pri vyučovaní cudzieho jazyka. Dotazníky potvrdili, že riaditelia škôl zápasia aj s vysokou fluktuáciou učiteľov cudzích jazykov.
Inšpektori urobili prieskum na 127 základných školách. Išlo o prvý reprezentatívny prieskum, ktorý sa venoval výučbe cudzích jazykov.