Bratislava 30. augusta (ČTK) -
Rovnaké ciele má aj pripravovaná reforma učebných osnov. Ministerstvo školstva od nej očakáva, že slovenskí študenti sa v budúcnosti vyrovnajú tvorivejším rovesníkom z iných krajín. Už od pondelka, keď sa začne nový školský rok, bude učiť po novom napríklad súkromné gymnázium v Prešove.
Zbytočné informácie z učiva vypadnú
Z učiva by mali vypadnúť zbytočné informácie, ale ešte dôležitejšia je zmena celej filozofie učenia, povedala ČTK Adriana Šindleryová, ktorá je zriaďovateľkou prešovského gymnázia. "Čiže nie najprv vysvetlená teória a potom skúška v praxi, ale najprv osobná skúsenosť, a tak sa dostanem k teórii," dodala. Zmenu podľa nej privítali aj rodičia a žiaci. "Najmä deti sú radi, že sa zredukoval obsah a že sa budú učiť pre život," dodala.
Tradičné predmety by mali po novom nahradiť širšie okruhy, aby sa deti učili v súvislostiach. Platí to napríklad o okruhu s názvom Spoločnosť. V ňom by mal byť spojený výber znalostí z občianskej náuky, dejepisu a geografie. Rovnako po novom by mali začať učiť gymnázia v Žiari nad Hronom a Považskej Bystrici.
Na škole Waldorfského typu chcú aj školné
Už niekoľko rokov sa vzdelávajú inak, ako väčšina ostatných žiakov, deti na bratislavskej základnej škole Waldorfského typu. Ide o systém, ktorý na vznikol na prelome 19. a 20. storočia a v súčasnosti podľa neho učí asi 900 škôl na celom svete. "Snažíme sa dospieť k poznatkom a pojmom učením cez skúsenosť," priblížil rozdiel jeden z učiteľov Marián Czére. Predovšetkým mladší žiaci sú podľa neho do značnej miery oslobodení od učenia sa poučiek a definícií. "Vďaka tomu nie sú stresovaní, čo podporuje je ich chuť do objavovania," dodal.
Učitelia taktiež učia v širších súvislostiach. Škola by však podľa Czereho neprežila len z príspevku ministerstva školstva, a preto rodičia platia školné 3100 korún mesačne.
Niektorí rodičia chcú, aby sa deti učili doma
Súčasná doba je podľa niektorých rodičov vhodná aj na to, aby deti vôbec nechodili do tradičnej školy, ale učili sa doma. Vzdelanostná úroveň ľudí sa natoľko zvýšila, že by dokázali dostatočne svoje vzdelávať aj sami, povedala ČTK Jana Pajgerová z mimovládnej Spoločnosti priateľov domácej školy na Slovensku. "Rodič má mať právo zvoliť pre svoje dieťa spôsob vzdelávania," poznamenala Pajgerová. Niektorí učitelia sa podľa nej napríklad deťom nevenujú tak, ako by sa mali a navyše sa deti v škole môžu učiť hodnotám, s ktorými ich rodičia nesúhlasia. "Stále častejšie sa vyskytujú aj prípady šikanovania, či prítomnosť drog," vymenovala ďalšie dôvody v prospech domáceho vyučovania Pajgerová.
Ak by sa deti učili doma, škola by len kontrolovala, ako sú pripravené. Akonáhle by sa odhalilo, že rodič sa ako učiteľ neosvedčil, žiak by šiel naspäť do školy, dodala. Malo by to podľa nej zabrániť, aby systém nezneužívali ľudia, ktorých deti už v súčasnosti v škole často vynechávajú hodiny. Zatiaľ však podľa nej ministerstvo školstva projekt domáceho vzdelávania v podobe, ako ho pripravila Spoločnosť priateľov domácej školy, nepovolilo.
Odborníci žiadajú modernizáciu
Odborníci na školstvo už niekoľko rokov žiadajú, aby sa výučba modernizovala na všetkých slovenských školách. Prvým krokom k nej by mal byť nový školský zákon. Ministerstvo by ho malo predložiť v priebehu jesene.
Potrvá však zrejme ešte niekoľko ďalších rokov, kým sa novinky dostanú do praxe. Potom by už slovenskí žiaci mali lepšie spájať "nabifľované" vedomosti z viacerých predmetov a využiť ich pri riešení skutočných problémov. Očakáva sa taktiež, že budú samostatnejší. Postupný pokrok si totiž podľa zistení čelných expertov Európskej únie bude vyžadovať čoraz viac vzdelaných ľudí, ktorí sú schopní učiť sa počas celého života.
Budovy po zrušených školách často ďalej slúžia na vzdelávanie
Budovy po rušených základných školách využíva samospráva najčastejšie opäť na vzdelávacie účely. Do areálov pôvodných škôl prichádzajú súkromné či cirkevné gymnáziá alebo iné špecializované školy. Tento rok na Slovensku zrušili 12 štátnych základných škôl, vlani zaniklo spolu 25 základných škôl, povedala ČTK hovorkyňa ministerstva školstva Viera Trpišová.
Najviac, až štyri základné školy zrušili v Košiciach. "Všetky budovy už máme obsadené, na každú budovu sme dokonca mali hneď niekoľko ponúk," povedala ČTK hovorkyňa magistrátu mesta Jana Geročová. Uvoľnené budovy v súťaži získali súkromné a cirkevné gymnáziá, v jednej budove bude špecializované stredisko pre autistické deti. O bývalé základné školy sa zaujímali aj niektoré košické univerzity.
S obsadením budovy po zrušenej základnej škole nemali problém ani v bratislavskej mestskej časti Petržalka. V škole vznikla súkromná futbalová akadémia. "Prednostne chceme všetky vyprázdnené školské budovy využívať na vzdelávacie alebo sociálne účely, prípadne pre neziskový sektor," uviedol pre ČTK hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy. Ponuky od súkromných spoločností preto mestská časť neevidovala.
V menších obciach sa budovy menia
Bývalé školské budovy sa ťažšie využívajú v menších obciach. "Zatiaľ sme o využití prázdnej budovy nerozhodli, pravdepodobne navrhneme, aby tam vznikol penzión pre seniorov," povedala ČTK starostka Nového Tekova Viera Pappová. V obci v okrese Levice zrušili základnú školu v lete. Súkromní podnikatelia zatiaľ podľa Pappovej o budovu neprejavili záujem. V obci žije 830 obyvateľov, deti budú odteraz chodiť do škôl na okolí.
Iný osud čaká opustenú budovu základnej školy v Trebišove. "Na tento školský rok sa sem hlásilo šesť žiakov, škola nemala opodstatnenie," poznamenal hovorca mestského úradu Rastislav Petrovič. Školu však mesto pravdepodobne prenajme súkromným podnikateľom, o čom ešte musí rozhodnúť mestské zastupiteľstvo. Časť budovy však už premenili na obchody. Zatiaľ však podľa Petroviča nie je zrejmé, ako mesto využije telocvičňu a ihrisko.