Bratislava 3. septembra (ČTK) - Celoštátna maturita by mala byť v budúcnosti jednoduchšia, učitelia by mali získať väčšie možnosti pre vzdelávanie a v triedach by mal klesnúť počet žiakov. Tieto zmeny podľa ministra školstva Jána Mikolaja odštartuje nový školský zákon. Úpravy by mali podľa neho prispieť k reforme vzdelávania, aby sa deti menej učili učivo naspäť a viac mu rozumeli.
Mikolaj okrem iného plánuje zrušiť rozdielne úrovne náročnosti testov celoštátnej maturity. "Meníme celý charakter testovania. Určite zrušíme úrovne A, B, C, pretože nedokážeme nájsť rozdiel medzi špičkou a tými slabými," povedal minister.
V súčasnosti si študenti môžu vybrať náročnosť testov podľa toho, ako svoje vedomosti sami odhadnú. V skutočnosti to však podľa Mikolaja znemožňuje žiakov porovnávať. V najľahšej C úrovni môže totiž podľa neho študent dosiahnuť výborné výsledky, ale neznamená to, že je lepší ako priemerný žiak, ktorý si vybral ťažšiu B úroveň testov.
"Pôjde sa od najľahších otázok po najťažšie a niekde sa ten študent zastaví," priblížil nový systém testovania Mikolaj. Zmeniť by sa podľa neho malo aj celoštátne testovanie deviatakov Monitor, ktoré rovnako ako externú maturitu, presadil Mikolajov predchodca Martin Fronc (KDH). Časom možno budú centrálne zadávané testy písať aj štvrtáci na základných školách, dodal Mikolaj.
Minister chce taktiež dosiahnuť, aby deti lepšie ovládali cudzie jazyky. Slovensko však zápasí s nedostatkom kvalifikovaných pedagógov. "Chýba nám 1800 učiteľov," povedal minister. Čiastočne by ich podľa neho mohli nahradiť učitelia, ktorí vzdelávajú deti v prvom až štvrtom ročníku.
"Každý učiteľ, ktorý má kvalifikáciu na prvý stupeň základných škôl, by mal aprobáciu aj na cudzí jazyk," povedal Mikolaj. Vyškolení pedagógovia by potom podľa neho mohli učiť jazyky v treťom a štvrtom ročníku, v ktorých sa v súčasnosti cudzí jazyk ešte zvyčajne neponúka.
Minister odhadol, že paragrafové znenie nového školského zákona by mohlo byť hotové v závere roka. Okrem iného by mal znížiť počty žiakov triedach, aby sa im učitelia mohli lepšie venovať.
Súčasný školský zákon považujú odborníci za zastaraný, pretože bol schválený ešte v roku 1984. Zákon však bude podľa nich len začiatkom reformy vzdelávania. Kým sa novinky uplatnia v praxi, môže uplynúť aj viac ako desať rokov.
grm fil