NDS vypísala nový tender na systém elektronického mýta

Národná diaľničná spoločnosť dnes zverejnila podmienky nového tendra na vybudovanie systému elektronického mýta za 20 miliárd korún bez dane z pridanej hodnoty.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dnes zverejnila podmienky nového tendra na vybudovanie systému elektronického mýta za 20 miliárd korún bez dane z pridanej hodnoty. Prvú súťaž spoločnosť zrušila v auguste pre veľký počet záujemcov. Poplatky za jazdu po vybraných cestách v závislosti od počtu prejazdených kilometrov by mali nákladné autá a autobusy platiť od roku 2009.

Záujemcovia sa môžu do novej súťaže prihlásiť do 4. októbra, NDS z nich potom začiatkom novembra vyberie osem ponúk do užšieho finále. Pri hodnotení uchádzačov o zákazku zavážia predovšetkým ich referencie. Do prvého tendra na mýtny systém, ktorý diaľničná spoločnosť vypísala v júli, sa prihlásilo 55 firiem.

Pri hodnotení predložených projektov bude NDS vo finále súťaže posudzovať napríklad celkovú cenu za zákazku alebo efektívnosť výberu mýta za prejazd po vybraných cestách. Obálky s ponukami by sa mali otvárať začiatkom januára 2008.

Elektronické mýto majú platiť autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony za jazdu po diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných súbežných komunikáciách. Celkovo by malo byť od roku 2009 spoplatnených približne 2400 kilometrov ciest.

Víťaz tendra bude môcť prevádzkovať mýtny systém 13 rokov, rok bude mať na jeho výstavbu. Opcia mu však umožní predĺžiť zmluvu o ďalších päť rokov.

Podmienkou účasti v súťaži bude splnenie viacerých ekonomických parametrov. Vlastné imanie záujemcov musí dosiahnuť minimálne 800 miliónov korún, ich ročný obrat prekročiť 2,5 miliardy Sk a tiež budú musieť zložiť zábezpeku 10 miliónov korún.

NDS zatiaľ nespresnila, akú technológiu chce uprednostniť. V niektorých štátoch, napríklad v susednom Česku a Rakúsku sa využíva mikrovlnný systém, v Nemecku naopak satelitný. Minister dopravy Ľubomír Vážny však skôr naznačil, že zvýhodnený by mal byť satelitný systém.

Záujem o vybudovanie systému na výber elektronického mýta na Slovensku už ohlásil rakúsky Kapsch, francúzsky Sanef, nemecký Siemens a slovensko-nemecké konzorcium sesterských firiem Satellic a Slovak Telekom.

Peniaze získané z výberu mýta budú príjmom NDS, ktorá z nich má prednostne splácať svoje úvery. Príjmy z mýta by podľa odhadov ministerstva dopravy mali v prvých rokoch od spustenia systému dosiahnuť šesť až osem miliárd korún ročne.

Slovenská vláda začiatkom júla rozhodla, že sadzba mýtneho za prejazd diaľnice alebo inej vybranej cesty bude od 1,9 do 6,23 koruny za kilometer. Pôvodne ministerstvo navrhlo vyššie sadzby. Kabinet ich znížil pre obavy z toho, že by vozidlá mohli slovenské cesty pre vysoké poplatky obchádzať. Osobné autá by mali prejsť na mýtny systém od roku 2013, dovtedy budú naďalej využívať diaľničné známky.

Kabinet Roberta Fica chce urýchliť výstavbu diaľnic v krajine, budovanie asi 150 kilometrov ciest má preto v najbližších rokoch financovať súkromný kapitál. S osobitným mýtom na týchto úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest vláda nepočíta, splácať ich plánuje zo štátnych peňazí.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 179
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 936
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 981
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 326
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 011
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 860
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 393
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 586
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 866
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Inštruktor: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je trénerom lyžovania a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Mount Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Úrazov na svahoch je viac ako vlani

Horskí záchranári v tomto roku zaznamenali viac ako 1400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Exminister Janušek, ktorého súdia za nástenku, dohliada v Žiline na transparentnosť

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom. Napriek obžalobe a hrozbe dlhoročného trestu má byť jeden z nich prvkom verejnej kontroly.

Pokuta za nedodanie lieku na recept môže po novom dosiahnuť aj milión eur

Nový systém má pomôcť pacientovi dostať liek do dvoch dní, dodávatelia liekov ho kritizujú.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop