Bratislava. Slovensko ešte stále netransponovalo do svojho vnútroštátneho poriadku 11 európskych smerníc napriek tomu, že lehota na ich zavedenie už uplynula. Zo strany Európskej únie (EÚ) tak našej krajine hrozia sankcie od 24 miliónov až po takmer pol miliardy korún.
Vyplýva to z Informácie o transpozičnom deficite a harmonograme jeho odstránenia, o ktorom bude v stredu rokovať vládny kabinet.
Neaplikované smernice, ktoré majú najväčší sklz, sa týkajú spoločných pravidiel pre vnútorný trh s elektrickou energiou a spoločných pravidiel pre vnútorný trh so zemným plynom. Termín na ich zavedenie vypršal už 1. júla 2004. Dátum zavedenia smerníc Európskeho parlamentu, ktorých cieľom je vytvorenie novej organizačnej štruktúry výborov pre finančné služby, vypršal 13. mája 2005.
Slovensku chýbajú aj európske smernice týkajúce sa energetickej hospodárnosti budov či pristúpenia Bulharska a Rumunska do EÚ. Keďže ich transpozičná lehota uplynula, rovnako uplynula aj doba na odstránenie deficitu stanovená vládou Slovenskej republiky, "musia ministri bezodkladne konať a odstrániť vzniknutý transpozičný deficit, pričom nemožno stanovovať ďalší termín na prebratie uvedených smerníc", konštatuje sa v materiáli ministerstva spravodlivosti pripravenom na rokovanie vlády.
V materiáli ďalej konštatuje, že zavádzanie smerníc do vnútroštátneho právneho poriadku je jednou zo základných povinností členského štátu EÚ. Pre SR vyplýva táto povinnosť vo vzťahu k smerniciam prijatým do 1. mája 2004 priamo zo Zmluvy o pristúpení SR k EÚ a vo vzťahu k neskôr prijatým smerniciam zo Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva. "Neprebratie smernice a následné neoznámenie jej prebratia, prípadne neplnenie konkrétnych povinností z nej vyplývajúcich, je dôvodom na začatie konania pre nesplnenie zmluvných povinností," uvádza sa v materiáli.
Transpozičnú lehotu smernice pritom nie je možné členským štátom predĺžiť, preto tak nemôže urobiť ani slovenská vláda. Ak však hrozí nedodržanie lehoty na transponovanie smernice, je potrebné rokovať s Európskou komisiou, vysvetliť jej dôvody a predložiť harmonogram krokov na odstránenie deficitu.
Smernica predstavuje typický právny akt komunitárneho práva, ktorého podstata spočíva v tom, že Európske spoločenstvo vydá smernicu s určitým obsahom úpravy, ktorý je potom potrebné v lehote stanovenej priamo v nej transponovať do právneho poriadku členského štátu vo forme a prostriedkami, ktoré tento právny poriadok stanovuje.