Najneskôr do troch rokov bude výučba cudzieho jazyka povinná už od tretieho ročníka základných škôl. Dohodli sa na tom dnes členovia vlády, ktorí schválili etapovité zavádzanie koncepcie výchovy a vzdelávania v cudzích jazykoch.
V druhej etape, do roku 2013, budú musieť školy zabezpečiť dobrovoľnú výučbu druhého cudzieho jazyka od šiesteho ročníka. Vládny zámer by sa mal v plnom rozsahu zrealizovať najneskôr do roku 2016. "Vychádzame z analýz, ktoré ukazujú, že znalosti našich detí v cudzích jazykoch sú nedostatočné," vysvetlil Mikolaj potrebu prijatia uvedenej koncepcie.
Ministerstvo školstva neuvažuje o vytvorení jednotnej učebnice, učiteľom chce ponechať slobodu v metodike, nie v obsahu vzdelávania. Mikolaj odmietol zvláštne odmeňovanie učiteľov cudzích jazykov. Deficit 1800 jazykárov chce riešiť plošným zvyšovaním platov učiteľov. Ich mzdy by už v tomto roku mali dosiahnuť priemernú výšku platov v národnom hospodárstve. Školám by mali pomôcť aj učitelia z jazykových škôl, ktorí pracujú až večer.
Medzi kľúčové problémy súčasného školstva radí minister Ján Mikolaj nízke znalosti cudzích jazykov a nedostatočnú efektivitu ich výučby. Problémy chce ministerstvo odstrániť aj tým, že učitelia pre 1.-4. ročník základných škôl budú mať ako ďalšiu aprobáciu cudzí jazyk. Tento materiál je v súčasnosti v štádiu prípravy legislatívy.
Mikolaj očakáva spájanie niektorých VŠ a univerzít
Minister školstva Ján Mikolaj predpokladá, že niektoré vysoké školy a univerzity sa v budúcnosti budú spájať. Má ich k tomu donútiť nová kategorizácia týchto ustanovizní na tri typy, ktorú minister predstavil Slovenskej rektorskej konferencii.
Najdôležitejšími kritériami pri rozdeľovaní na jednotlivé typy škôl by mala byť úroveň vedy a výskumu, počet študentov v pomere k počtu profesorov a docentov, počet doktorandov na jedného docenta či profesora a úspešnosť pri získavaní grantov. Mikolaj chce, aby aj odborné vysoké školy realizovali výskum, keďže každá vysoká škola je vedeckovýskumná ustanovizeň s hlavným cieľom učiť.
Od reformy si minister sľubuje zvýšenie kvality škôl a obmedzenie počtu externých študentov, keďže učitelia sa budú musieť vo zvýšenej miere venovať výskumu. "Nebude to len o naháňaní študentov," zdôraznil Mikolaj.
Posudzovať sa budú len školy, ktoré fungujú už minimálne štyri roky. Minister školstva odmieta úvahy o možnom rušení škôl, keďže ako sa vyjadril, jeho názor je v tomto kontexte bezvýznamný. "Stať sa môže všetko, my stanovujeme pravidlá hry a Akreditačná komisia rozhodne," odvetil Mikolaj na otázku, či sa môže stať, že niektoré zo súčasných škôl nesplnia ani základné kritériá.